Výrobní pokroky Tesly zatím nenaplňují očekávání investorů
Tesla včera zveřejnila údaje o prodeji nových vozů a po dvou slabších čtvrtletích, kdy se nepodařilo překonat loňské prodejní výsledky, se jí podařilo trend zvrátit. Ve třetím čtvrtletí Tesla prodala přibližně 463 tisíc vozů, což představuje nárůst o 6,4 % oproti stejnému období loňského roku. Očekávání analytiků z LSEG a FactSet se však zcela nenaplnila, neboť se očekával prodej vyšší o 500 až 5 000 vozů.
Tesla dělá pokroky i na poli výroby. Po slabších výsledcích ve druhém čtvrtletí, kdy počet vyrobených vozů meziročně klesl o celých 14 %, se výroba opět zvedla. Tesla vyrobila 469 tisíc vozů, což představuje meziroční nárůst o 9,13 %. Protože prodala méně vozů, než vyrobila, přidala na sklady 6,9 tis. vozů.
Zajímavým překvapením pro investory bylo také množství bateriových úložišť, které Tesla v tomto čtvrtletí poskytla domácnostem a podnikům. Ve druhém čtvrtletí dokázala Tesla díky náběhu nové továrny na bateriová úložiště dodat až 9,4 GWh energie, což je o 132 % více než v prvním letošním kvartálu. Podíváme – li se však na třetí kvartál, čísla značně zaostávají – Tesla dodala jen 6,9 GWh, což je o 27 % méně než ve druhém čtvrtletí. V tomto segmentu se pravděpodobně také očekávala větší dynamika a analytik Morgan Stanley předpokládal, že tato oblast bude tvořit asi 50 USD z ceny akcií 250 USD, tedy jednu pětinu. S takovým zpomalením však investoři pravděpodobně také nepočítali, a proto akcie na příchozí zprávu reagovaly negativně a klesly o 3,5 %.
Tesla vs. konkurence
Konkurence tradičních výrobců automobilů v segmentu elektromobilů zatím není ve Spojených státech významná, byť automobilky jako Ford a General Motors (GM) také dělají pokroky a hlásí nárůst prodejů. V případě Fordu je to o 12 % více a v případě GM až o 60 %. Co do počtů jsou však stále značně pozadu. Ve třetím čtvrtletí prodal Ford jen 24 tisíc elektrovozů, zatímco GM 32 tisíc elektrovozů. Největší konkurencí je nyní Čína, kde společnost BYD prodává 420 tis. elektromobilů a hybridů měsíčně a oproti Tesle roste o 46 % meziročně a o 12 % meziměsíčně. Za jedno čtvrtletí se čínské automobilce podařilo vyrobit dokonce více než 1 milion vozidel, ale vyšší poptávku zaznamenávají právě hybridní modely. Čistě bateriových vozů prodala 443 tisíc, což je meziročně o 2,74 % více a o 20 tisíc méně než právě Tesla.
10. říjen bude z pohledu akciového trhu klíčovým
V posledním roce se Tesle na burze příliš nedařilo. Od začátku roku se její akcie obchodují přibližně za stejnou cenu jako na začátku roku. Oproti tomu však index Nasdaq 100, stejně jako index S&P 500, dokázal vzrůst o přibližně 19 %. Od začátku roku tak výrazně zaostává za trhem, ale díky mírně lepším vyhlídkám v sektoru elektromobilů a blížícímu se představení dlouho očekávaných robotických taxíků, které by společnost měla představit 10. října, se dokázala rychle zotavit ze svých minim ze začátku letošního roku, kdy se propadla až o 40 %. Ocenění akcií je stále vysoké, násobek zisku dosahuje úrovně 111 a násobek tržeb 8,6. V sektoru elektromobilů a automobilových společností se přitom běžné násobky pohybují v rozmezí 1-1,5 a násobky tržeb v okolí 4-5. Dokonce i BYD, rychle rostoucí čínská společnost vyrábějící elektromobily, má násobek zisku 20, což je pětina toho, co má Tesla. Ocenění Tesly zůstává výrazně vysoké, což souvisí především s velkými očekáváními investorů od její technologie autonomního řízení a vyhlídkou na představení robotických vozů, které by měly stát za dynamickým růstem ziskovosti společnosti a přinést tak do firmy další miliardy. Říjnová událost tak bude pro ocenění společnosti klíčová a volatilita na akciích bude vysoká. Je však stále otázkou, zda se očekávání investorů naplní. Pokud se tak stane a odhalení robotických taxíků bude úspěšné, myslím, že cena akcií výrazně vzroste.