Praha, 7. října 2024 – Příznivci ručního řazení brzy nebudou mít z čeho vybírat. Podle statistik motoristického inzertního portálu TipCars je aktuálně automatickou převodovkou vybaveno hned 63 % nabízených nových vozů. V případě ojetých vozů zatím s 57% podílem stále drží mírnou převahu manuály. Vývoj posledních let však naznačuje, že i tuto oblast brzy ovládne automatické řazení. Zdaleka největší výběr mají milovníci manuálního řazení mezi hatchbacky. Manuální převodovku mají v této kategorii 4 z 5 nabízených vozů. Na opačné straně barikády se naopak nachází kupé a limuzíny. Manuální řazení zájemci najdou jen u pětiny kusů.
Automobilovému trhu začínají pomalu ale jistě dominovat automatické převodovky. Ze statistik motoristického inzertního portálu TipCars vyplývá, že ze všech nových vozů nabízených na TipCars v letošním roce bylo manuální převodovkou vybaveno jen 37 % automobilů. Misky vah se však postupně obrací i u ojetých vozů. Aktuálně je manuální převodovkou vybavených 57 % nabízených ojetin, což by se na první pohled mohlo zdát jako poměrně povzbudivá informace pro milovníky manuálního řazení.
Pokud se však na čísla podíváme podrobněji, zjistíme, že se na tomto poměru automatů a manuálů velkou měrou podílí starší vozy. Z nabízených ojetých vozů vyrobených před rokem 2013 disponuje manuální převodovkou hned 77 %. Když se pak podíváme před rok 2008, činí podíl manuálů dokonce 83 %. U ojetin vyrobených v posledních pěti letech je poměr zcela opačný. Stejně jako v případě nových vozů je manuální převodovkou vybaveno pouze 37 % z nich.
„V posledních desetiletích sledujeme jednoznačný trend odklonu automobilek od klasických manuálů a rostoucí podíl automatických převodovek. Na síle obzvlášť nabral v posledních pěti letech. Už dnes je shánění vozu s klasickým řazením mnohem obtížnější, než bylo třeba před deseti lety. Vzhledem k aktuálnímu vývoji je zřejmé, že nabídka pro příznivce manuálních převodovek bude dále ubývat – zvláště mezi novými vozy,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.
Bez manuálu ani ránu? Možnosti se ztenčují
Co by tedy měl dělat člověk, který na klasické řazení nedá dopustit? Na trhu naštěstí existují segmenty, ve kterých se manuální převodovky nadále zuby nehty drží. Manuální převodovky například stále zcela dominují u malých hatchbacků. V nabídce TipCars je jimi vybaveno hned 78 % takovýchto vozů. Jen o málo méně dominantní podíl manuálů pak lidé najdou mezi většími liftbacky (67 %), MPV (73 %) a v menší míře také kombíky (59 %).
Výrazně obtížnější výběr naopak budou mít milovníci ručního řazení v případě, že by si chtěli pořídit SUV, která se u nás v posledních letech těší rychle rostoucí oblibě. Automatickou převodovkou je v jejich případě vybaveno hned 65 % nabízených kusů. Ještě o něco méně možností pak mají ti, kteří se poohlíží po pickupu. Automat má totiž celkem 71 % těchto všestranných vozidel v nabídce TipCars. Téměř nemožné se pak stává hledání manuálu v případě luxusnějších kupé a limuzín. Klasické řazení nabízí jen asi pětina kusů na trhu.
„Ačkoliv existuje nespočet řidičů, kteří nedají na klasickou řadící páku dopustit, je třeba dodat, že automatické převodovky ušly velmi dlouhou cestu a pokud člověk vyloženě nepotřebuje manuální řazení, určitě není třeba z nich mít strach. Moderní automaty jsou výrazně spolehlivější, než tomu bylo před patnácti nebo dvaceti lety, a obvykle se mohou pochlubit mnohem plynulejším řazením a nižší spotřebou,“ konstatuje Marek Knieža.
O TipCars
Portál TipCars.com zprostředkovává prodej nových a ojetých aut, a to jak mezi prodejci a zájemci o koupi vozu, tak i přímo mezi lidmi navzájem. TipCars.com nabízí prodejcům jedinečné řešení pro jednoduchý a efektivní prodej automobilů. Díky spolupráci s partnery patřící mezi přední hráče napříč auto-moto trhem – od dovozců a dealerů přes autobazary až po poskytovatele leasingových služeb – najdou na TipCars.com zájemci o koupi vozu vše na jednom místě. V současné době patří TipCars.com s nabídkou více než 70.000 inzerátů od více než 1.500 partnerů a soukromých prodejců mezi největší inzertní auto-moto weby na českém trhu.