Maturita, svatba, pohřeb. Češi obleky stále nenosí! Ale pracuje se na změně

I když se situace každým rokem lepší, pro řadu českých mužů je denní nošení obleků stále španělskou vesnicí. Pánské obleky přitom nejsou jen nutností pro svatbu nebo pohřeb, na západ od nás jde o běžnou část šatníků, nejen pro společenské události, ale i pro každodenní nošení. Češi si ale cestu k tomuto druhu eleganci stále hledají, světlo na konci pomyslného tunelu představují hlavně dospívající muži.

„Oproti západním zemím Češi stále nevnímají obleky jako každodenní součást šatníku. Na vině je nižší informovanost a špatné zkušenosti,“ říká Jan Kusý, majitel obchodu Molière, který se zabývá úpravou obleků na míru. Stačí jedna zkušenost se špatně padnoucím oblekem a nepříjemným nákupem, která pak vede k celoživotní nechuti a zanedbávání. 

Na první pohled se zdá, že na českých mužích značné následky možná zanechalo prožitých čtyřicet let socialismu. „Když se podíváme na světový kontext, je důležité rozlišovat, s jakými zeměmi se porovnáváme. Francouzi a Italové jsou tradičně známí svou elegancí, od které se stále můžeme hodně učit,“ říká špičkový stylista a vizážista Sam Dolce.

A jak to tak bývá, nadějí jsou hlavně mladí. „Obecně nevnímám za poslední roky výrazné změny v postoji k oblekům, ale každý rok přibývá mužů, kteří si nacházejí cestu k elegantnímu stylu, jehož součástí je i dobře padnoucí oblek. Zvláště u mladých mužů, kteří se začínají formovat jako dospělí, je zájem o obleky na vzestupu,“ doplňuje Dolce. Kvalitní a dobře padnoucí oblek může být pro mladého člověka klíč k posílení sebevědomí, ať už v profesním nebo osobním životě, což řada z nich chápe. 

Místo zběsilých nákupů v OC sklenka prosseca a příjemná konzultace
To, že pánské obleky nejsou jen nutností pro maturitu, ženění a do rakve, je zpráva, kterou se snaží předávat specializovaná prodejna Molière, která se zabývá upravováním obleků – jejich klienti se tak nemusí tlačit v kabinkách nákupních center, ale ani nakupovat drahé obleky šité na míru. Místo toho přijdou na webové stránky, zamluví si devadesátiminutovou konzultaci, a pak už se jen dostaví na místo a nechají se obsloužit. To zahrnuje i sklenku dobrého pití a příjemnou konverzaci. 

Nápad na její vznik přišel k manželům Kusým díky jejich vlastní svatbě. Jan Kusý totiž svůj oblek na obřad sháněl poměrně strastiplně, možností bylo málo a ani služby prodejců na něj nezapůsobily příliš vlídně. Proto se s manželkou Beatou rozhodli založit prodejny, které v sobě spojují to nejlepší z konfekce i krejčovství. „Postavili jsme to na bázi toho, že když k nám klient přijde, tak si to v konfekci může vyzkoušet, ale nakonec odchází jako z krejčovství,“ vysvětluje Jan Kusý. Každý jednotlivý kus je v Molière vlastně polotovar, který se upravuj přímo na tělo tak, aby výsledek byl estetický a zároveň komfortní.

V kurzu je velikost i dvouřadá saka
Svět pánských obleků se samozřejmě neustále vyvíjí, „Co se týče trendů, v poslední době jsou v kurzu například oversized obleky,“ říká Beata Kusá z prodejny Molière. To potvrzuje i Sam Dolce. „Slim fit stále dominuje, ale roste obliba volnějších střihů, které nabízejí větší komfort,“ říká přední stylista. Pokud jde o barvy, je v poslední sezóně v módě třeba zelená nebo i hnědá, béžová a odstíny růžové. Představivosti se ale meze nekladou, jen v Molière disponují nabídkou více než sedmdesáti barevných variant. Vhodné barvy a jejich kombinace se tak volí s ohledem na vkus, ale také třeba na barvu kůže podle propracované typologie. 

Do módy se také vracejí knoflíky navíc. „Vidíme návrat dvouřadých sak, které dodávají mužům sofistikovanější vzhled. Barvy jako tmavě modrá, šedá a burgundy jsou stále populární, zatímco vzory jako kostky nebo jemné pruhy dodávají obleku osobitost,“ vysvětluje Dolce. 

Možností je tedy spousta a je především na mladých mužích, aby se o společenské oblékání začali zajímat, a vylepšovali tak postupně kulturu v Česku. Ruku v ruce s oblečením totiž jde i gentlemanské chování, které někdy v naší zemi pokulhává minimálně stejně jako nošení obleků.

 

Foto: Jana Křížková