Vánoce budou letos bohatší, pomáhá růst mezd. Obchody se těší i na Black Friday

PRAHA 17. října – České domácnosti by v domácích on-line obchodech za letošní vánoční dárky měli utratit o 5 procent více než loni. Tržby v maloobchodu postupně rostou, pomáhá rovněž obnovení růstu reálných mezd. Kromě Vánoc se už e-shopy připravují i na akce v rámci Black Friday, během kterých nakupuje stále více lidí.

Tržby českých e-shopů v předvánočním období by letos měly být zhruba o 5 procent vyšší než v loňském roce. „Už v prvním pololetí vidíme nárůst tržeb v maloobchodu, v posledních měsících začaly růst i reálné mzdy. E-shopy očekávají, že letošní vánoční sezóna bude silná, očekávají větší poptávku a jsou na ni už nyní připraveny,“ říká Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.

Rychlejšímu růstu podle něj nicméně brání přetrvávající obavy ze stavu české ekonomiky i finanční situace domácností, část spotřebitelů zůstává opatrná. Stále více lidí navíc nakupuje na zahraničních e-shopech, kam už míří zhruba polovina útraty českých kupujících.

„České e-shopy na tuto rostoucí konkurenci zareagovaly včas. Expandují do všech segmentů maloobchodu, což spotřebitelům často umožňuje nakupovat zboží na jednom místě. On-line tržiště nejsou jen symbolem pro velké mezinárodní kolosy, touto cestou se vydávají i středně velké české e-shopy,“ dodal Tomáš Čupr.

Tržby v maloobchodu v létě letošního roku rostly meziročně o 4,5 procenta. Po období poklesu letos dochází rovněž k růstu reálných mezd, ve 2. čtvrtletí průměrná reálná mzda meziročně vzrostla o 3,9 procenta na více než 45 tisíc korun.

„Nejčastějším kritériem při nákupu jsou tradičně ceny, lidé ovšem dávají velký důraz také na recenze předchozích zákazníků. Dostupnost a rychlost dopravy je velmi důležitá zejména u zákazníků, kteří nakupují dárky na poslední chvíli,“ dodal Tomáš Čupr.

Kromě Vánoc se už k tradičním vrcholům on-line prodeje přidaly i slevové akce v rámci Black Friday. „Mnoho lidí na Black Friday odkládá a plánuje nákupy vánočních dárků i jiných produktů. Sledují předem nabídky různých e-shopů, aktivně vyhledávají nejvýhodnější nabídky a slevy. Často využívají srovnávače cen a slevové servery. Někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek,“ vysvětluje Tomáš Čupr.

Naopak právě kvůli akcím typu Black Friday postupně klesá význam povánočních slev, i když jejich význam stále úplně nezmizel. „Není to pouze díky nižším cenám, ale také kvůli zvýšené koupěschopnosti po Vánocích, mnoho lidí dostane jako vánoční dárek hotovost nebo poukazy na nákup,“ dodal Tomáš Čupr.

Kromě e-shopů jsou na sezónu připraveny i firmy, které kromě kamenných obchodů a prodejen prodávají své zboží i on-line. Podle Eurostatu své služby či produkty prodává on-line jen 25 % ze všech českých firem. České firmy v tomto směru patří v Evropě k průměru, průměr celé Evropské unie činí 23 %. „V čem ale české firmy vynikají je to, jak velký podíl tržeb se jim daří generovat v on-line prostředí, v tomto směru jsou obecně české firmy evropskou jedničkou,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.

České firmy tak v on-line prostředí generují 30 % svých tržeb, uvádí nejnovější studie Eurostatu. „Ty firmy, které v on-line prostředí prodávají, chtějí být i maximálně efektivní. Pracují s klienty, zajímají se o jejich potřeby, pravidelně s nimi komunikují celou řadou kanálů. Proto je on-line prodej efektivní a vytváří podstatnou část tržeb celých odvětví. A s pokračující transformací a digitalizací podíl tržeb z on-line prostředí dále poroste,“ dodává Tomáš Čupr.

Při on-line prodeji přitom firmy nejčastěji spoléhají na vlastní webové stránky nebo aplikace. „Roste ale i obliba internetových tržišť a agregátorů, právě jejich význam se bude otevírat i do budoucnosti a umožní větší vstup do on-line prostředí i malým firmám, které se zatím bojí složité logistiky a vysokých nákladů na rozvoj on-line prostředí. Za několik let už internetová tržiště budou tvořit většinu on-line tržeb,“ očekává Tomáš Čupr.

O PPC Profits

PPC Profits a její sesterská SEO Consult patří mezi přední on-line marketingové agentury v ČR. Na trhu působí 16 let, s on-line kampaněmi a správou webů pomohla stovkám malých a středních firem, e-shopů i velkých brandů. Spravuje roční marketingové budgety v řádu vyšších desítek milionů korun.