Studenti a vyučující FEL ČVUT učí ukrajinské děti programovat

Začalo to v červenci 2023, kdy vedoucí integračního centra Prague Maidan Galyna Andreytsiv požádala dr. Ladislava Serédiho o vedení kurzů programování. Prague Maidan ve svém Creative HUB v Nuslích podporuje ukrajinskou mládež, aby mohla bezpečně, zajímavě a užitečně trávit volný čas. Hlavním cílem je zajistit přátelské prostředí, kde ukrajinští mladí lidé mohou alespoň na chvíli zapomenout na válku a adaptovat se na české prostředí.

Vyučující z katedry počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT připravil kurz, do kterého začalo docházet devět ukrajinských dětí ve věku od 14 do 18 let. Kurzy programování v Pythonu probíhají jednou týdně v pátek odpoledne, z jedné skupiny jsou už dvě a vedle centra v Nuslích pro starší děti běží také dva kurzy i pro děti ve věku 10 až 14 let v Holešovicích, ve kterých se 16 dětí v komunitním centru Přístav seznamuje se základy programování na úrovní svého věku.

Dr. Serédimu pomáhají jako asistenti čtyři ukrajinští studenti z Fakulty elektrotechnické ČVUT, kteří se sami zapojili do výuky a navíc jako rodilí mluvčí usnadňují komunikaci s dětmi. Kseniia Yemtseva, Kateryna Padusenko, Rakhman Karymshakov a Ivan Zinchenko dělají dobrovolnickou práci vedle svého náročného studia. Odměnou jim je podíl na rychlém pokroku, který jejich svěřenci za rok pod jejich vedením udělali.

Studentka programu Softwarové inženýrství a technologie FEL ČVUT Kateryna Padusenko, která v nuselském centru vyučuje Python, k tomu uvádí: „Nelze slovy vyjádřit pocity, když děti, které nikdy nezkoušely programovat, nyní již samy dokážou napsat kousek funkčního kódu. Jsem na ně velmi pyšná. A možná mi to trochu nahrazuje komunikaci s mladším bratrem, který žije na Ukrajině s rodiči.“

Nadaní středoškoláci se chtějí stát programátory

„S tím, jak se ukrajinští uprchlíci více integrují do české společnosti, je potřeba je podporovat i v jiných aktivitách. Už nejsou tolik závislí na přímé materiální pomoci, ale mnohem více ocení, že se mohou vzdělávat v progresivních oblastech, které jim dají dobrou startovací pozici na trhu práce. To je příběh i několika nadaných dětí, které docházejí do kurzů v Nuslích a za rok udělaly velký kus práce. Někteří středoškoláci, kteří navštěvují kurz v Nuslích, mají jasnou motivaci: chtějí se stát programátory a živit se touto profesí,“ potvrzuje dr. Ladislav Serédi, který se setkává s velmi pozitivní zpětnou vazbou i od rodičů svých žáků.

Pozitivní reakce rodičů a dětí oceňuje i Galyna Andreytsiv, vedoucí Prague Maidan Ukrajinského centra Nusle, které pro kurz poskytuje prostory a zázemí. „Programování má budoucnost a je to způsob výdělku, který přináší nezávislost. Rodiče vítají, že děti tráví čas smysluplně a že je to tolik baví. Jsme rádi, že děti v těchto kurzech provázejí odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT. Kataryna vše organizuje a je v kontaktu s rodiči i dětmi,“ uvádí Galyna Andreytsiv.

V Prague Maidan probíhají kurzy zaměřené na různé oblasti znalostí, které budou moci středoškoláci využít i při budoucím studiu na vysoké škole. Například programování na Raspberry Pi.

Díky kurzu umí v 9. třídě naprogramovat počítačovou hru

Do kurzu už více než půl roku dochází žákyně 9. třídy Vladislava Laviniuková, kterou baví kreslení a ráda také hraje počítačové hry. „Programování v Pythonu mi pomůže v tom, abych sama mohla počítačovou hru vytvořit, což je můj sen. Na začátku jsem měla jen základní znalosti, vše jsem se naučila až tady. Je pro mne důležité, že kurz je v ukrajinštině, protože v češtině mám ještě jazykovou bariéru,“ říká Vladislava, která oceňuje, že jí programování otevírá nové perspektivy.

To, že se chce Vladislava dále rozvíjet v počítačové grafice a navrhování her, kde může kombinovat zálibu v malování a informatické dovednosti, potvrzuje i její matka Olha Laviniuková. „Pokaždé, když se dcera vrátí z kurzu, s nadšením doma ukazuje, co nového se naučila. Lektorka Kateryna Padusenko dělá lekce zajímavě a dokáže dětem vysvětlit i obtížnou látku. Po půl roce už děti získaly základy a mohou se učit i pokročilejší věci, například vytvořit bot pro sociální sítě,“ popisuje pokrok dětí Olha Laviniuková.

Samostatná Fakulta elektrotechnická ČVUT vznikla v roce 1950. V dnešní době se skládá ze 17 kateder umístěných ve dvou budovách: v rámci hlavního kampusu ČVUT v Dejvicích a v naší historické budově na Karlově náměstí. Fakulta elektrotechnická poskytuje prvotřídní vzdělání v oblasti elektrotechniky a informatiky, elektroniky, telekomunikací, automatického řízení, kybernetiky a počítačového inženýrství. Fakulta se dlouhodobě řadí mezi prvních pět výzkumných institucí v České republice. Produkuje přibližně 30 % výzkumných výsledků celého ČVUT a má navázanou rozsáhlou vědeckou spolupráci se špičkovými světovými univerzitami i výzkumnými ústavy. Od roku 1950 Fakulta elektrotechnická vydala cca 30 000 diplomů, které byly vždy vysoce hodnoceny jako doklad prvotřídního vzdělání. Více informací najdete na www.fel.cvut.cz.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm přes 19 000 studentů. V akademickém roce 2024/2025 má ČVUT v Praze akreditováno celkem 341 studijních programů, z toho 145 v angličtině. Kromě fakult tvoří ČVUT v Praze také šest ústavů (Kloknerův ústav, Masarykův ústav vyšších studií, Ústav tělesné výchovy a sportu, Univerzitní centrum energeticky efektivních budov, Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky a Ústav technické a experimentální fyziky). ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků Metodiky 2017+ bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. V celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 420. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení Subject Rankings 2024 pro „Architecture and Build Environments“ je ČVUT 151.–200., v „Engineering – Civil and Structural” je ČVUT mezi 201.–240. místem, v oblasti „Mechanical, Aeronautical & Manufacturing Engineering“ na 201.–250. místě, u „Electrical & Electronic Engineering“ na 201.–250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201.–250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 307. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems” je na 201.–250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 251.–300. místě, v oblasti „Mathematics“ na 301.–350. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 182. místě. Od roku 2020 je ČVUT členem aliance prestižních technických univerzit EuroTeQ. Ta představuje zajímavou a přínosnou příležitost pro studenty, vědecké pracovníky i zaměstnance zapojit se do projektu, který si klade za ambici posunout kvalitu vysokého školství na vyšší úroveň. Dalšími členy skupiny EuroTeQ jsou Technical University of Munich, Technical University of Denmark, Technical University of Eindhoven, École Polytechnique – L´X, Tallinn University of Technology, École polytechnique fédérale de Lausanne a Technion Israel Institute of Technology. Roku 2023 byla aliance rozšířena o HEC Paris a IESE Business School (University of Navarra). Více na www.cvut.cz.