Třetina e-shopařů vnímá, že online tržiště nehrají fér

V české a slovenské e-commerce není v posledních dvou letech výraznějšího tématu než nástup online tržišť. Jak vnímají místní e-shopaři vpád hlavně čínských a polských dravců do zdejších vod? Na to se vedle tradičních otázek týkajících se ekonomické situace zaměřuje letošní předvánoční průzkum Comgate.

HRADEC KRÁLOVÉ, 5. listopadu 2024 – Zvýšení cen reklamy a naopak tlak na nižší ceny zboží – to jsou podle českých a slovenských e-shopařů nejvýraznější důsledky nástupu zahraničních online tržišť do zdejší e-commerce. Vyplývá to z předvánočního průzkumu společnosti Comgate, do něhož se zapojilo více než 500 obchodníků.

Otázka „Vnímáte na trhu nějakou změnu způsobenou příchodem zahraničních tržišť?“ přináší odpovědi na to, jak místní obchodníci pociťují působení velkých hráčů především z Číny a Polska. Více než polovina respondentů (53,1 %) vnímá kvůli přílivu levnějších produktů v nabídce tržišť vyšší tlak na cenu zboží, o něco méně (44,1 %) jich v důsledku masivních kampaní ze strany marketplaces zaznamenalo zvýšení cen reklamy. 

Nástup tržišť přinesl i poměrně intenzivní diskuzi o tom, nakolik jsou české a slovenské, potažmo evropské úřady schopné prosadit rovnou hrací plochu pro všechny. Zejména u asijských marketplaces se setkáváme s absencí lokalizovaného návodu k použití, pochybná může být i kvalita zboží a podmínky pro jeho vrácení či reklamaci. Jako problém to vnímá více než třetina (34,8 %) respondentů průzkumu. Na druhou stranu, o tom, že zkušenosti s tržišti jsou zatím čerstvé, svědčí, že tři pětiny obchodníků (60,5 %) nedokážou tuto problematiku posoudit. 

Tři čtvrtiny obchodníků, kteří se průzkumu zúčastnili, tržiště pro prodej svého zboží nevyužívají, 62,1 % ze všech to ani nemá v úmyslu. U těch ostatních každopádně na celé čáře vítězí polské Allegro. To spolu s Mall.cz drží první dvě místa mezi marketplaces, na nichž čeští a slovenští e-shopaři prodávají.

„Obchodníků, kteří tržiště k prodeji svého zboží využívají, je zatím menšina. U ostatních vidíme, že jsou citliví na nedodržování pravidel ze strany zahraničních marketplaces a na masivní marketing asijských subjektů. Proti jeho rozsahu nemají místní menší hráči šanci,“ komentuje výstupy průzkumu ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.

Vedle problematiky online tržišť se dotazník již tradičně věnoval také ekonomickým ukazatelům. Z nich je vidět, že česká a slovenská e-commerce po turbulentních letech zažívá období stability a mírného růstu. Téměř polovina (47,9 %) respondentů hlásí za rok 2024 stejné tržby jako loni, u 28,5 % e-shopařů se tržby ještě zvýšily. Porovnání odpovědí s těmi z minulých let ukazuje pozitivní trend, převažující optimismus se opakuje také u výhledu na vánoční sezónu nebo na rok 2025. 

Společnost Comgate provádí předvánoční i povánoční průzkumy e-commerce již třetím rokem. Jejich vyhodnocení najdete na následujících odkazech:

Více o Comgate
Comgate je ryze česká společnost, která poskytuje platební služby – platební brány pro e-shopy a platební terminály do prodejen. Platební služby Comgate jsou založeny na co nejvyšší výkonnosti, aby přinášely obchodníkům vyšší počet dokončených plateb, a zároveň nejnižší cenou. Comgate nabízí jednoduché a přehledné tarify, z nichž si obchodníci mohou sami vybrat podle vlastních preferencí. Transparentnost je základem firemní kultury Comgate – ceny služeb, tarify, smluvní i technická dokumentace služby jsou veřejně dostupné na webu.