Revoluce v AI: pohledy napříč sektory

Od poloviny 50. let 20. století jsme byli svědky tří období výrazného růstu produktivity, která byla poháněna zaváděním nových technologií, konkrétně mainframů, osobních počítačů a webových prohlížečů. Nyní stojíme na prahu další technologické revoluce, přičemž je jasné, že umělá inteligence (AI) představuje nové technologické paradigma, které by mohlo v příštích desetiletích podpořit další technologicky podmíněný růst. Investory samozřejmě zajímá, do jaké míry tento nárůst produktivity povede k vyššímu růstu zisků a jaká část tohoto očekávaného růstu je již dnes zohledněna v tržním ocenění firem.

„Nacházíme se uprostřed rozsáhlých strukturálních změn, jaké jsme dosud nezažili. Zatímco manažeři firem obvykle plánují optimalizaci svého podnikání na tři, pět nebo deset let, technologické firmy dnes tento horizont výrazně zkrátily. Co bylo kdysi dlouhodobým plánem, je nyní záležitostí šesti měsíců. Tempo změn je fenomenální a každý z nás se bude muset tomuto dramatickému zrychlení přizpůsobit,“ říká Benjamin Lucas, CEO Amundi Technology.

Očekáváme, že umělá inteligence, jako univerzální technologie, ovlivní všechny výrobní faktory: práci, kapitál a produktivitu. Její dopad však bude odlišný od předchozích technologických cyklů, protože AI nebude zasahovat pouze fyzická pracovní místa, ale i ta kreativní a kognitivní. Některé pracovní pozice zaniknou, zatímco jiné, dnes ještě neexistující, budou transformovány nebo vytvořeny.

V dlouhodobém horizontu by AI mohla pozitivně přispět k růstu produktivity i HDP. Tento růst však nebude rovnoměrný napříč všemi sektory, zejména v počátečních fázích. Nejvíce z něj pravděpodobně vytěží společnosti, které již dnes do umělé inteligence výrazně investují.

Předpokládáme, že zavádění umělé inteligence bude probíhat ve třech fázích. První bude charakterizována inovacemi a akumulací kapitálu, ale efekt na produktivitu bude jen částečně viditelný. Druhá fáze přinese rozsáhlejší implementaci AI a s ní i nárůst produktivity. Ve třetí fázi pak dojde ke klesajícím mezním výnosům z dalšího zavádění AI. Produktivita nebude růst okamžitě, její nástup bude zpomalen překážkami, jako je nedostatečná infrastruktura, připravenost základních technologií, vysoká energetická náročnost modelů generativní AI, regulační nejistota a omezená dostupnost kvalifikované pracovní síly. Tyto faktory mohou zpočátku brzdit tempo zavádění AI, ale dlouhodobě očekáváme její široké rozšíření s pozitivním dopadem na růst HDP.

V posledních letech se technologickému sektoru, zejména americkým megafirmám (společnostem s tržní kapitalizací přesahující 200 miliard USD), mimořádně dařilo, což vedlo ke zvýšení koncentrace na trhu. Od počátku roku 2019 vzrostly akcie amerických technologických firem o 300 %, zatímco netechnologické akcie posílily jen o 80 %. Tento růst byl podpořen silnými zisky amerických megafirem, příznivým ekonomickým prostředím a zavedením ChatGPT 3.5 v roce 2023, což vedlo k novému investičnímu cyklu v oblasti AI technologií. Investoři však budou muset zvážit přehodnocení ocenění technologického sektoru a určit, které společnosti budou mezi budoucími vítězi a které mezi poraženými.

Pro identifikaci těchto společností využíváme čtyři kategorie: poskytovatele technologií (tech providers), firmy umožňující technologie (tech enablers), zavádějící firmy (tech deployers) a narušitele (disruptors). Poskytovatelé AI technologií (např. výrobci polovodičů) patří mezi první vítěze, kteří těží z rostoucí poptávky po AI, zatímco firmy umožňující technologie (např. poskytovatelé cloudových služeb a datová centra) jsou velkými investory, kteří nakupují většinu špičkových grafických procesorů (GPU) potřebných pro další rozvoj AI. Zavádějící firmy využívají AI k transformaci svého podnikání a AI narušitelé jsou pak nováčci, kteří s využitím této technologie přicházejí s inovativními koncepty narušujícími tradiční obchodní modely.

Většina odvětví bude mít své vítěze a poražené. Aby se firma stala „vítězem“, musí nejen včas investovat do AI, ale také mít přístup k datům, existující konkurenční výhodu a schopnost neustále inovovat. Kromě technologických společností mohou z rozvoje AI nejvíce těžit softwarové firmy, média a zábavní průmysl, maloobchod, poskytovatelé služeb a průmyslová odvětví. Podle našeho názoru budou mít největší pozitivní dopad na své tržby a ziskovost ty firmy, které realizují rozsáhlé investice do AI s cílem udržet si svou konkurenční pozici. Pokud jde o sektory, ze střednědobého a dlouhodobého hlediska, budou nejvíce z AI těžit ty, které jsou náročné na pracovní sílu nebo data.

Stojí za to věnovat pozornost i odvětvím, kde AI ještě není plně implementována, jako jsou finance a zdravotnictví. „Společnosti si uvědomují, že nemohou fungovat izolovaně od velkých technologických firem. Například finanční instituce nikdy nebudou schopny konkurovat velkým technologickým firmám v oblasti výzkumu a vývoje nebo investic do AI. Důležité je proto najít partnery, kteří chápou budoucí výzvy a mohou pomoci specifickým obchodním potřebám,“ uzavírá Benjamin Lucas.

O společnosti Amundi

Amundi, přední evropský správce aktiv, který patří mezi 10 největších světových hráčů , nabízí svým 100 milionům klientů – retailových, institucionálních i firemních – kompletní škálu spořicích a investičních řešení v rámci aktivní i pasivní správy, v tradičních nebo reálných aktivech. Tato nabídka je rozšířena o IT nástroje a služby, které pokrývají celý hodnotový řetězec spoření. Amundi, dceřiná společnost skupiny Crédit Agricole, kótovaná na burze, v současné době spravuje aktiva v hodnotě více než 2 biliony eur . Díky svým šesti mezinárodním investičním centrům, možnostem finančního a mimofinančního výzkumu a dlouhodobému závazku k odpovědnému investování je společnost Amundi klíčovým hráčem na poli správy aktiv. Klienti Amundi využívají odborných znalostí a poradenství 5 500 zaměstnanců ve 35 zemích. 

 

Amundi, a trusted partner, working every day in the interest of its clients and society

www.amundi.com