Mladá generace se vrací k posílání balíků, ráda využívá boxy

Praha, 20. listopadu 2024 – Zájem o zasílání balíků mezi domácnostmi zažívá renesanci, letos balík pošle více než čtvrtina lidí. Ke znovu rostoucí oblibě přispívají aplikace umožňující prodej již nepotřebného zboží i jednoduchost zaslání – i domácnosti mohou své balíky jednoduše poslat z výdejního místa, přes kurýra nebo stále oblíbenější výdejní box. Zájem o zasílání balíčků roste podle aktuálního průzkumu GLS hlavně mezi mladou generací.

  • Zájem o jednoduché posílání balíků mezi domácnostmi roste, 27 % lidí letos pošle alespoň jeden balík
  • Nejčastěji při zasílání zamíří na výdejní místo dopravce (41 %), čtvrtina lidí pošle balík přes výdejní box
  • Za růstem zájmu je právě jednoduchost a rostoucí zájem o aplikace nabízející rychlý prodej již nepoužívaného zboží – balíčky tak častěji využívá mladá generace

Za nárůstem zájmu o posílání balíků stojí především různé aplikace umožňující prodej již nepotřebného zboží, nejčastěji oblečení. Rodiny ale rády využívají zasílání balíků i v okamžiku, kdy se o Vánocích nemůžou vidět osobně. Jsme rádi, že jim v tomto již několik let pomáhá
i náš portál pro drobné odesílatele e-balik.cz,“ vysvětluje ředitel GLS Česká republika Pavel Včela.

Více jak čtvrtina (27 %) lidí říká, že před Vánoci pošle alespoň jeden balík. U mladých do 26 let je to dokonce každý třetí (33 %). Vítají, že se rozšiřují možnosti, jak balík odeslat. Nejčastěji (41 %) zamíří na podací místo dopravce, nicméně i v tomto případě hrají stále větší roli výdejní boxy. 

Podobně jako při přijímání zásilek, i při odesílání roste zájem o využívání boxů. Čtvrtina lidí (26 %) tak chce balík poslat právě jednoduše prostřednictvím boxu. Právě posílání přes boxy si oblíbila hlavně mladá generace, od lidí ve věku do 26 let míří z boxů třetina zásilek.

 „Zasílání balíků nikdy nebylo jednodušší. V rámci aplikace e-balík si klient jednoduše vybere, jak chce zásilku poslat – jestli ji má vyzvednout kurýr nebo ji klient sám zanese na výdejní místo nebo vloží do boxu. Může si přitom vybrat, jestli si vytiskne doručovací štítek sám doma nebo k tomu využije kurýra či výdejní místo,“ doplnil Pavel Včela.

Zájem o zasílání balíčků roste především díky růstu obliby aplikací umožňujících jednoduchý prodej již nepotřebného zboží. Tyto aplikace v poslední době zaznamenaly výrazný nárůst objemu zásilek, populární jsou především mezi mladými lidmi. Oblíbené je nicméně podle Pavla Včely i zasílání balíků do zahraničí. „To využívají často např. rodiny studentů studujících v zahraničí. A studentům po návratu ze zahraničí zůstává v cizině spousta kamarádů, kterým rádi občas udělají radost. Mezi výhody silného mezinárodního brandu patří i jednoduché posílání balíčků do ciziny,“ dodal.

Obliba posílání balíků mezi mladými je novým trendem, který je z velké části způsoben právě prodejem nepotřebného zboží i životním stylem více provázaným se zahraničím. Zatímco v generaci 45+ pošle alespoň jeden balíček před Vánoci jen 20 % lidí, u mladých do 26 let je to 33 %. Z toho 6 % připouští, že posílá zásilky právě do zahraničí (u starších jsou to jen 2 %).

Velký průzkum předvánoční nákupní sezóny provedla společnost GLS v polovině října na vzorku 1000 respondentů z celé České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Společnost GLS se v letošním roce zaměřila především na rozšiřování sítě GLS Parcel Boxů, kterých má již téměř 800. Spolu se sdílenými AlzaBoxy a téměř 1600 kamennými výdejními místy GLS Parcel Shop mohou zákazníci využít více než 4500 míst pro vyzvednutí svých zásilek.

Veřejnost i obce navíc mohou na https://solarnibox.gls-czech.com/ sami snadno navrhovat místa, kde by přivítali instalaci dalších GLS Parcel Boxů. 

O GLS Group 

GLS Group je předním poskytovatelem mezinárodní balíkové přepravy. Společnost svým zákazníkům napříč 40 zeměmi poskytuje spolehlivé a kvalitní zásilkové služby doplněné o nákladní a expresní služby. Díky rozsáhlé mezinárodní síti a výborným znalostem lokálního trhu mohou zákazníci očekávat bezproblémové, flexibilní a osobní služby napříč Evropou i mimo ni. GLS rovněž působí prostřednictvím dceřiných společností, které má ve stoprocentním vlastnictví, také v Kanadě a na západním pobřeží USA. Síť GLS se skládá ze 120 ústředních a regionálních překladišť a z 1 600 dep, které využívají přibližně 37 000 dodávek a 6 500 nákladních vozů. GLS zaměstnává přibližně 23 000 lidí. V roce 2023/24 dosáhla společnost GLS rekordního obratu ve výši 5,6 miliard EUR a navzdory globálním výzvám doručila 905 milionů balíků.