CykloRank Česko 2024: Která města jsou nejpřátelštější pro dopravu na kole?

Praha, 2. prosince 2024 – Městem na kole ve spolupráci se spolkem Plzeň na kole a iniciativou Do práce na kole spolku AutoMat přináší druhý ročník žebříčku CykloRank Česko 2024, který hodnotí města podle rozvoje a kvality jejich cyklistické infrastruktury. Na základě dat z mapy OpenStreetMap bylo analyzováno všech 127 českých měst s více než 10 tisíci obyvateli, aby byla zhodnocena jejich přívětivost pro jízdu na kole.

Vítězem zůstává Uničov, druhé a třetí místo mají nového držitele

Město Uničov, lídr loňského ročníku, obhájilo své prvenství díky vyvážené kombinaci cyklostezek, cyklopruhů a dalších opatření pro cyklistickou dopravu. Druhé místo letos obsadila Karviná, která díky své husté síti cyklostezek nahradila Hradec Králové. Na třetí příčku postoupila Břeclav, zatímco Pardubice z elitní trojice vypadly.

CykloRank jasně ukazuje, jaký přínos může mít systematické rozvíjení cyklistické infrastruktury. Města, která podporují bezpečnou a pohodlnou jízdu na kole, mohou těžit z vyšší mobility obyvatel, nižších emisí a zdravější populace,“ uvádí Martin Šnobr, koordinátor projektu z magazínu Městem na kole.

Jak dopadla velká města?

Z velkých českých měst nad sto tisíc obyvatel se nejlépe umístila Olomouc na 13. místě, následovaná Plzní (24. místo) a Prahou, která se letos posunula na 35. příčku. Ostrava skončila těsně za ní na 37. místě. Brno a Liberec se tradičně umístily v druhé polovině žebříčku, konkrétně na 82. a 83. pozici.

Kde se na kola nemyslí?

Na posledních pozicích žebříčku zůstávají Rumburk, Varnsdorf a Krupka, kde nenajdeme ani téměř kilometr jakékoliv infrastruktury pro kola. Z krajských měst se nejhůře umístilo Ústí nad Labem (101. místo z 127).

Kvalitní infrastruktura znamená více lidí na kole

Výzkumy potvrzují, že kvalitní a dostatečně rozsáhlá infrastruktura výrazně ovlivňuje oblibu cyklodopravy. Bezpečné cyklostezky a propojené sítě tras motivují více lidí, aby zvolili kolo jako hlavní dopravní prostředek. Tento trend má pozitivní dopady nejen na dopravu, ale i na životní prostředí a veřejné zdraví.

Co ovlivnilo změny v pořadí mezi roky 2023 a 2024?

Meziroční srovnání přineslo několik překvapení. Některá města, například Jihlava, výrazně poskočila díky novým investicím. Jinde ovšem pořadí ovlivnila přesnější aktualizace mapových podkladů, která odhalila dříve nezmapované trasy.

Překvapivé je, že i když Praha oproti minulému roku přidala téměř 100 kilometrů nových cykloopatření, v žebříčku se přesto posunula o 10 míst níže. Může za to především rozvoj cyklistické infrastruktury v menších městech a také to, že jsme v nich detailně aktualizovali mapové podklady,“ doplňuje Šnobr. Samotný žebříček lze chápat i jako výzvu k aktualizaci otevřených mapových podkladů o cyklistické infrastruktuře v českých městech. Kvalitní, veřejně přístupné mapy přinesou nejen přesná data pro srovnání stavu infrastruktury, ale poslouží i ke zlepšení plánování tras a navigací pro lidi volící kolo jako dopravní prostředek.

Je však nutné zmínit, že žebříček nezohledňuje faktory, jako je kvalita povrchů nebo souvislost tras, což může být v praxi pro pohodlnost jízdy na kole důležité. Přesto CykloRank slouží jako unikátní nástroj pro srovnání českých měst. Dává tak veřejnosti i radnicím jasné srovnání a motivaci pro další zlepšování sítě.

Podrobnější výsledky

Podrobnější výsledky a metodologii naleznete na webu Městem na kole, kde je k dispozici také interaktivní mapa, srovnávací obrázky a žebříček se všemi 127 městy.

web: www.mestemnakole.cz

Facebook/Instagram/X/Threads/TikTok: Městem na kole