Řetězové e-maily: alespoň jeden týdně obdrží 30 – 55 % Čechů a Slováků, většinou od anonymních odesílatelů

Podle zjištění hubu CEDMO při Univerzitě Karlově obdrží do své schránky alespoň jeden řetězový e-mail týdně 30 – 55 % Čechů a Slováků. Nejedná se přitom pouze o fenomén rozšířený pouze mezi seniory. Řetězové e-maily dostávají i přeposílají respondenti napříč generacemi. Uvedená zjištění vyplynula z více než ročního sledování v rámci longitudinálního výzkumu CEDMO Trends, který je v dílčích měsíčních vlnách realizován na stálém reprezentativním panelu respondentů ve spolupráci s agenturami Median (v Česku) a IPSOS (na Slovensku). 

Konkrétně v nedávno zveřejněné říjnové vlně měření se jednalo o 30 % Čechů a 35 % Slováků, kteří v dotazníku uvedli, že v uplynulém měsíci obdrželi alespoň jeden řetězový e-mail týdně. Řetězové e-maily respondentům obvykle přicházejí z anonymních adres. V České republice je odesílatel neznámý v necelé polovině případů (48 %), na Slovensku se jedná o více než polovinu (52 %). Tato skutečnost však neplatí u nejstarší věkové skupiny respondentů (65 a více let), kteří jako odesílatele řetězových e-mailů uvádějí většinou své přátele a známé. 

Příjemci v obou zemích řetězové e-maily zpravidla mažou, protože je považují za nevyžádanou poštu (65 % Čechů  a 61 % Slováků). Pokud přeposílané zprávy obsahují tzv. alternativní informace k domácí či zahraniční politice, více než desetina Čechů (13 %) a necelá pětina Slováků (19 %) zprávy dále přeposílá svým známým. — Na Slovensku se uvedené zprávy k politickým tématům rozhodnou dalším uživatelům přeposlat nejčastěji mladí lidé ve věku 16-34 let. V Česku je tato mladá věková skupina v pořadí druhá za nejstaršími respondenty (65 a více let). 

Četnost řetězových e-mailů v Česku a na Slovensku

A graph of a number of people

Description automatically generated with medium confidence

Graf č. 1: Otázka průzkumu: „Pokud se zamyslíte nad uplynulým měsícem, jak často jste v běžném týdnu obdržel(a) do své elektronické pošty hromadně přeposílané tzv. řetězové e-maily?“, N=2 734-3 326 ČR, 1 707-2370 SR, Zdroj: CEDMO Trends  5.-18. vlna ČR, 1.-14. vlna SR

Odesílatelé řetězových e-mailů v Česku a na Slovensku

“Adresátům v Česku přicházejí řetězové e-maily převážně z neznámých anonymních adres, a to téměř v polovině případů (48 %),ˮ komentuje zjištění o původu e-mailů datový analytik hubu CEDMO Lukáš Kutil.Druhými nejčastějšími odesílateli jsou přátelé a známí, které uvádí 35 % respondentů, následují členové rodiny s nejbližšími příbuznými (8 %) a kolegové z práce (3 %). V případě respondentů z věkové kategorie starší 65 let je podíl anonymních e-mailů nižší než v celkové populaci. — Pouze necelá čtvrtina (24 %) řetězových e-mailů přichází z anonymních zdrojů. Nejčastěji lidé v této věkové kategorii uvádějí jako odesílatele své přátele a známé (61 %),“ dodává Kutil. 

Jeho kolega Ivan R. Cuker, který se v rámci CEDMO Trends věnuje analýze dat za Slovensko, jej doplňuje: „Odesílatelé řetězových e-mailů kolujících na Slovensku jsou také nejčastěji anonymní. Více než polovina respondentů (52 %) uvádí, že jim uvedené zprávy přicházejí z neznámých e-mailových adres. V pořadí druhým nejčastějším odesílatelem jsou podle zkušeností respondentů jejich přátelé a známí (19 %). O rodinné příslušníky jde v 9 % případů a o kolegy v 6 %. Zbývající respondenti, kterých je více než desetina, si na zdroj řetězových e-mailů nedokázali vzpomenout.“

Reakce na řetězové e-maily v Česku a na Slovensku

Graf č. 2: Otázka průzkumu: „Reagujete na tzv. řetězové e-maily následujícími způsoby?“ (pouze ti respondenti, kteří v předchozí otázce uvedli, že dostávají alespoň jednou týdně řetězové e-maily), Zdroj: CEDMO Trends  5.-18. vlna ČR, 1.-14. vlna SR

Většinový způsob nakládání s řetězovými e-maily je mezi českými respondenty jejich smazání bez další interakce. Reaguje tak 65 % dotázaných. Pokud e-maily obsahují vtipy nebo satiru, přeposílá je dalším adresátům 35 % dotázaných. V případě informací o zdraví nebo životním stylu, je dále šíří necelá čtvrtina uživatelů (24 %). Když jsou respondenti přesvědčeni, že e-mail obsahuje nepravdivou informaci, upozorní na ni odesílatele pouze každý desátý z nich (11 %). Přibližně stejný podíl Čechů (13 %) uvádí, že e-maily obsahující alternativní informace o domácí či zahraniční politice obvykle dále přeposílá svým známým. 

Podobně je tomu i na Slovensku, kde 61 % respondentů CEDMO Trends potvrzuje mazání řetězových e-mailů a považuje je za součást nevyžádané pošty. Necelá třetina (29 %) účastníků výzkumu informace obvykle přeposílá dále svým blízkým a známým v případě, že obsahují vtipy nebo satiru. O něco méně (28 %) je motivováno přeposílat e-maily, které obsahují informace o zdraví a životním stylu. Pokud jsou respondenti přesvědčeni, že e-mail obsahuje nepravdivou informaci, každý pátý (22 %) na tuto skutečnost upozorní odesílatele. V případě e-mailů obsahujících alternativní informace k domácí či zahraniční politice, obsah obvykle dále přeposílá 19 % Slováků.