Z agregovaných a anonymizovaných dat Centra pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai je patrné, že obyvatelé Česka rádi vyjíždějí trávit Silvestra do hor. Naopak velká města zažívala z jejich strany v posledních dnech roku spíše pokles zájmu.
Plno v horských střediscích
Krkonoše, Šumava, Beskydy a mnoho dalších horských oblastí v Česku zažily v posledních dnech loňského roku velký nápor návštěvníků, který často několikanásobně převyšoval běžnou návštěvnost.
Bezkonkurenčním rekordmanem jsou v tomto ohledu horské lázně Karlova Studánka v Jeseníkách – za zimními radovánkami nebo wellness v bezprostřední blízkosti Pradědu přijel do této malé obce na Silvestra desetinásobný počet návštěvníků, než tomu obvykle bývá v jiné prosincové víkendy.
Násobně větší návštěvnost se ovšem týkala v podstatě všech horských středisek. Například v Srní na Šumavě nebo Bublavě v Krušných horách se zvýšil počet návštěvníků pětinásobně, v Deštném v Orlických horách a Rokytnici nad Jizerou v Krkonoších čtyřnásobně oproti běžným víkendům v prosinci.
Pec pod Sněžkou a Špindlerův Mlýn, jedny z nejznámějších horských středisek v Česku, se těší zájmu návštěvníků po celou zimní sezonu. I přesto se na Silvestra jejich počet oproti jiným prosincovým víkendům zvýšil dvojnásobně. Pro představu: za silvestrovskými oslavami do Pece pod Sněžkou přijelo více než 10 tisíc návštěvníků, do Špindlerova mlýna pak dokonce přes 13 tisíc. Při porovnání s počtem trvale žijících obyvatel (Pec pod Sněžkou 731 obyvatel, Špindlerův mlýn 1 152 obyvatel) je pak ještě víc patrné, jak výrazně narostl počet lidí v těchto krkonošských střediscích během posledních dnů roku 2024.
Velké oblibě se pro silvestrovské pobyty na horách těší třeba také Lipno nad Vltavou nebo Dolní Morava. Do obou z nich zamířilo více než 5 tisíc návštěvníků.
Počet návštěvníků ve vybraných horských střediscích na Silvestra (Zdroje: Centrum pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai, ČSÚ)
Do velkých měst přijíždí na Silvestra méně tuzemských návštěvníků
Naopak větší města zaznamenala při porovnání s běžnými prosincovými víkendy úbytek tuzemských návštěvníků. Například v Olomouci se jejich počet na Silvestra snížil o 35 %, v Českých Budějovicích o 30 %, v Praze o 19 % nebo třeba v Ostravě o 5 %.
Liberecký, Královéhradecký a Karlovarský kraj – nejoblíbenější regiony pro trávení Silvestra
Oblíbenost horských lokalit v období Silvestra potvrzují i anonymizovaná a agregovaná data operátora O2 o návštěvnosti krajů. Z nich je patrné, že lidé z Česka nejčastěji vyrážejí za zimními radovánkami právě do Libereckého, Královéhradeckého nebo Karlovarského kraje. Další kraje, na jejichž území se vyskytují horské oblasti, následují v těsném závěsu.
Změna počtu tuzemských návštěvníků na Silvestra v jednotlivých krajích ČR (Zdroj: Centrum pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai)
Lokalizační data prozradí sociodemografické trendy a pomůžou s plánováním
Výše uvedená anonymizovaná data poskytuje Centrum pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai. K analýze demografických údajů a návštěvnosti lokalit používá vlastní nástroj O2 Geodata, který pomáhá městům s dopravním plánováním nebo třeba firmám s porozuměním návštěvnosti v retailových lokalitách.
Jak probíhá sběr a anonymizace dat
Veškerá data, se kterými Centrum pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai pracuje, jsou agregovaná a anonymizovaná. Zdrojem dat je komunikace SIM karty s telefonní sítí u účastníků, kteří udělili souhlas. Data jsou následně extrapolována na celou populaci.
Společnost O2 vždy dodržuje všechny platné zákony a chrání data svých zákazníků před jakýmkoliv zneužitím. Proto aplikuje mnoho vrstev ochrany, a to jak technologické, tak i procesní.
O2 je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti poskytuje služby prostřednictvím téměř osmi milionů mobilních a pevných linek, což z něj činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb v Evropě. Zákazníkům mobilních služeb nabízí O2 nejmodernější technologii LTE, jako první v Česku společnost spustila také plnohodnotné 5G. Značka O2 pro zákazníky neznamená jen telekomunikace. O2 je schopna vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům zákazníků též v oblasti ICT a nabídnout jim služby housingu, hostingu i cloudových služeb v datových centrech o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních. Tato datová centra jako první v ČR a střední Evropě získala certifikaci úrovně TIER III. Se svou službou O2 TV je O2 zároveň největším provozovatelem digitálního televizního vysílání v Česku.