Češi ve vánoční sezóně 2024 volili flexibilitu: Nákupy na třetiny a boom marketplaců

Praha, 20. 1. 2025 – Vánoční nákupy roku 2024 se nesly ve znamení rostoucí popularity služeb „Buy Now, Pay Later“ (BNPL). Twisto, jednička na trhu BNPL služeb v České republice, zaznamenalo rekordní čísla. Porovnání s předchozím rokem ukazuje, že Češi nejen více utráceli, ale také častěji využívali možnost rozložit si platby do tří bezúročných splátek díky službě Nákup na třetiny.

Klid ve financích bodoval

Letošní vánoční sezóna byla pro Twisto jednoznačně nejúspěšnějším obdobím roku. Celkový objem transakcí vzrostl nejen ve srovnání s ostatními měsíci roku 2024, ale i při pohledu na stejné období v roce 2023. Největší nárůst se v listopadu a prosinci odehrál u BNPL transakcí, a to díky vánoční kampani. “Letošní kampaň provázel maskot želvy, která symbolizovala klid a upozorňovala, že během vánočních svátků je důležité nespěchat,” říká Jan Fišar, šéf marketingu Twista. Možnost užít si Vánoce v klidu nabídlo Twisto svým zákazníkům prostřednictvím prodloužené doby, kterou měli na zaplacení. “Pokud lidé nakoupili během listopadu a prosince na našich partnerských e-shopech a zvolili jako platební metodu Twisto, měli čas na zaplacení až 60 dní. Mělo to velkou odezvu, obrat u BNPL plateb v porovnání s říjnem stoupl o 40 %,” hodnotí úspěch kampaně Jan Fišar, šéf marketingu Twista. „Vnímáme, že vánoční období je pro naše zákazníky tím nejdůležitějším časem v roce, a jsme rádi, že jim můžeme nákupy usnadnit. Tento rok ukázal, že možnost rozložit si platby je pro mnoho lidí nejen praktická, ale také vítaným řešením, jak si dopřát dárky bez stresu z financování,“ dodává Jan Fišar.

Nejvíc zákazníků nakupovalo podle dat Twista v neděli 1. prosince a v pondělí 2. prosince, to znamená těsně poté, co odstartovala největší slevová akce roku, Black Friday.

Popularita služby Nákup na třetiny roste

V oblibě letos opět stoupl Nákup na třetiny. Objem transakcí, které si zákazníci přímo v košíku rozložili na tři splátky, se v porovnání s minulým rokem během vánoční sezóny více než zdvojnásobil. “Myslím, že je to způsobené dvěma faktory. Zaprvé oproti minulému roku výrazně narostl počet e-shopů s touto službou, zákazníci Nákup na třetiny s Twistem využili už na více než 1 500 e-shopech. Za druhé stále více zákazníků objevuje, že rozložení vyšší částky do tří měsíců jim umožní flexibilně zacházet s rozpočtem a přitom je toto rozložení nestojí nic navíc, je zdarma. Což se zvlášť ve finančně vypjatém období kolem Vánoc hodí,” vysvětluje si enormní nárůst Martin Šťastný, Head of Sales Twista pro Českou republiku, a dodává, že Nákup na třetiny je výhodný obchodní nástroj i pro samotné e-shopy. Pokud tuto službu prostřednictvím Twista e-shopy nabízejí, jejich zákazníci u nich zpravidla nakoupí ochotněji a často i za vyšší částku.

S Nákupem na třetiny je možné si rozložit jakoukoli částku nad 1 500 Kč, ve vánoční sezóně si zákazníci v průměru rozkládali částku 4 400 Kč.

Marketplace jako vánoční hit

Nejoblíbenější kategorií mezi zákazníky Twista byly letos marketplacy, jako je Allegro, kde objem nákupů vzrostl oproti loňskému roku o 130 %. „Online tržiště jako Allegro zažívají obrovský boom. Jsou pohodlné, nabízejí široký výběr a zákazníci si zde mohou jednoduše najít vše, co potřebují. Vánoční sezóna to jen potvrdila,“ komentuje Martin Šťastný.

Druhou nejpopulárnější kategorií, kde zákazníci platili Twistem, byly e-shopy s módou. Ty svou oblibu v předvánočním období potvrzují opakovaně. Na třetím místě byly e-shopy s potravinami, lidé na nich s pomocí Twista nakupovali jídlo na svátky. Průměrná částka za jeden nákup s Twistem dosáhla 922 Kč. Nejvyšší částky v průměru utráceli lidé v obchodech s elektronikou (2 209 Kč), ale také za nákup vstupenek na kulturní akce a za módu. 

Vánoční sezóna 2024 potvrdila, že Češi mění své nákupní návyky a stále více vyhledávají chytrá, jednoduchá a flexibilní řešení financování. Twisto se stalo klíčovým partnerem tisícovek zákazníků i obchodníků, kteří díky možnosti platit na třetiny objevili nové způsoby, jak zvládnout vánoční nákupy bez zbytečného stresu.  

O Twistu:
Twisto je jedničkou BNPL (buy now pay later) služeb na českém trhu, které od roku 2018 působí také v Polsku a od roku 2024 nově i v Rumunsku. Twisto bylo založeno v České republice, v roce 2023 ho koupila turecká skupina Param. Je známé svým prozákaznickým přístupem a inovativním platebním řešením. Svým zákazníkům v Česku a Polsku nabízí klasickou odloženou platbu s 30denní splatností, Nákup na třetiny bez navýšení a bez registrace. Registrovaným zákazníkům poskytuje řadu služeb pro flexibilní placení, ale také bezpečné a pohodlné cestování a výhodné zahraniční nákupy, ve formě splátek, cestovního pojištění nebo zvýhodněného směnného kurzu.

www.twisto.cz