DPD, součást největší evropské sítě balíkové přepravy Geopost, přepravilo v Česku v loňském roce více než 52 milionů balíků – oproti minulému roku je to nárůst téměř o 14 %. Nejvíce pak vzrostl objem balíků do výdejních míst a boxů (o 50 %) a také u zásilek do zahraničí (o 35 %).
Důvodem k dynamickému zvýšení u přepravy do boxů a výdejních míst je zejména rozšíření jejich počtu napříč celou republikou. Na konci roku 2024 pokořilo DPD hranici 7000 výdejních míst a boxů – za rok tedy v Česku narostla síť o více než 60 %. Podle posledních dat z největšího evropského průzkumu E-shopper Barometer 69 % pravidelných online nakupujících v Česku preferuje doručení mimo domov (na výdejní místa/do boxů/do kamenných prodejen). Do boxů si nechává doručovat 35 % lidí, na výdejní místa pak 53 %. Více než 2/3 respondentů využívá pravidelně více než jedno doručovací místo.
Jedním z důvodů nárůstu objemu exportních zásilek je vstup českých eshopů na nové trhy a výběr DPD jako partnera pro tento rozvoj. S tím souvisí i nárůst nových zákazníků, kteří se z těchto eshopů naučili nakupovat. Dalším důvodem je nárůst počtu výdejních míst a boxů po celé Evropě a s ním související pohodlné a flexibilní vyzvednutí. Výhodou je, že balíčky od DPD putují do zahraničí v rámci jedné celoevropské balíkové sítě až na konkrétní adresu, do boxu nebo na výdejní místo – to znamená, že je DPD na hranicích nepředává dalším smluvním společnostem, jak se tomu může dít u některých jiných přepravců. Minimalizují se tak problémy s lokalizací zásilky či odpovědností v případě jakéhokoliv problému po cestě.
“Meziroční čísla jasně ukazují, že jsme se již definitivně vzpamatovali z finanční nejistoty a jsme ochotni znovu nakupovat na eshopech. Pokud letos nejdojde k nějaké zásadní ekonomické změně, očekáváme podobný trend – tedy že počty balíků budou dále narůstat, ” říká Miloš Malaník, ředitel DPD.
Průměrná míra loajality zákazníků (NPS = net promoter score) při doručení na adresu kurýrem DPD dosáhla u příjemců za rok 2024 hodnoty více než 81 %. Tato metrika odráží nejen zákaznickou spokojenost, ale i reputaci značky. DPD ji měří prostřednictvím online dotazníku, který zákazníci dobrovolně vyplňují po doručení balíčku.
O DPD
Společnost DPD (Direct Parcel Distribution) je součástí skupiny Geopost (dříve DPDgroup), největší sítě balíkové přepravy v Evropě. Cílem DPD je stát se lídrem v oblasti udržitelného doručování a hlavním hybatelem rozvoje e-commerce. Se svými 1 700 kurýry a sítí více než 7 000 výdejních míst Pickup a samoobslužných boxů je DPD předním doručovatelem v České republice. Jako jediný přepravce v Česku nabízí službu Predict – zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena, a to na 1 hodinu přesně. Zároveň si v aplikaci myDPD může změnit čas nebo místo doručení podle svých preferencí.
Díky Geopost mohou zákazníci DPD využít přes 110 000 výdejních míst Pickup v celé Evropě a posílat zásilky do 230 zemí světa díky značkám DPD, Chronopost, SEUR, BRT, Speedy a Jadlog. Firma je prvním globálním přepravcem, který má své krátko- i dlouhodobé závazky snižování emisí validované od nezávislé iniciativy SBTi (Science Based Targets initiative).
Geopost jako součást La Poste Groupe vykázal za rok 2023 tržby v hodnotě 15,69 miliardy EUR a doručil 2,1 miliardy balíků po celém světě.