Tržby e-shopů letos dále porostou až o 8 %, tempo růstu asi zpomalí

PRAHA 3. února – Útraty českých domácností v on-line obchodech letos dále porostou, meziročně až o 8 %. Tempo růstu nicméně zpomalí z dvojciferných hodnot z loňského roku. E-shopy se letos musejí připravit na další regulace vedoucí k ochraně osobních údajů, poroste důraz na personalizaci nabídky.

Tržby českých e-shopů v letošním roce meziročně porostou o 5–8 %. “Reálné mzdy českých domácností budou letos opět vyšší, průměrná mzda se pomalu přiblíží 50 tisícům korun měsíčně. To se odrazí i ve větší ochotě utrácet. Tempo růstu však bude nižší než loni, kdy e-commerce prostředí rostlo o více než 10 procent,” vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice. 

Podle odhadu PPC Profits bude pokračovat rovněž trend segmentace trhu a specializace e-shopů na úzké oblasti. “Trhu samozřejmě nadále povládnou velká agregovaná tržiště, ať už česká nebo zahraniční. Nicméně tržby specializovaných e-shopů by letos měly růst rychleji, až o 15 %. Užší specializace bude oslovovat stále více lidí, to povede nejen k větší konkurenci, ale i k nabídce lepších specializovaných služeb,” dodal Tomáš Čupr.

Velká část českých domácností nakupuje na zahraničních e-shopech. “Na druhé straně, českým e-shopům se daří nejen na domácím trhu, ale řada z nich úspěšně vyváží i do zahraničí, kde využívají vedle doručení na adresu stále více i rostoucího počtu výdejních míst. Naší mezinárodní sítí tak putuje z českých e-shopů do celé Evropy meziročně o desítky procent více zásilek,“ doplňuje k tomu za dopravce ředitel přepravní společnosti GLS Pavel Včela.

I v letošním roce přitom české e-shopy čekají další legislativní změny, především v oblasti ochrany osobních údajů související s implementací dalších prvků GDPR pravidel. Poroste proto i tlak na transparentnost reklamních kampaní e-shopů. Podle Čupra to pro e-shopy bude znamenat zvýšené náklady o zhruba pět procent. 

„V roce 2025 by mohl ujet vlak těm e-shopům, které nebudou implementovat řešení pro maximálně personalizovaný nákupní zážitek zákazníků. Přitom se dá začít jednoduše pomocí dat, která posbírá a zpracuje například e-mailingový nástroj. Na trhu se naopak udrží e-shopy, které ustojí jak konkurenci tuzemskou, tak zahraničních marketplaců,“ zdůrazňuje Ladislav Hrbáček, spoluzakladatel a CEO společnosti Leadhub.

Uspějí podle něj ti, kdo si získají zákazníky autentickou reprezentací brandu, hodnot a kvality, nikoliv nabízením velkých slev. Každého získaného zákazníka si následně budou muset opečovat a udržet personalizovanou komunikací. „U mnoha klientů sledujeme, jak skvěle fungují věrnostní programy propojené s e-mailingem, které dramaticky zvyšují počet dvou a více nákupů na zákazníka – může jít o nárůst až téměř o 50 procent,“ doplňuje Ladislav Hrbáček. 

Trendem bude i zvýšená poptávka klientů po udržitelných produktech. “Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu řeší. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,” dodal Tomáš Čupr za PPC Profits.

I když kupní síla obyvatel dále poroste, stále bude zájem o slevové akce, a to v průběhu celého roku. “Na konkrétní slevové akce se zájemci loni proklikli o 14 % více než o rok dříve. Největší zájem je o slevy v oblasti elektroniky (+22 %), módy a sportovního vybavení,” připomíná Tomáš Čupr.

Tržby v maloobchodu začaly růst už loni v létě a na podzim jejich tempo růstu přesáhlo 5 procent. Po období poklesu rovněž loni začaly růst reálné mzdy,
ve 3. čtvrtletí průměrná reálná mzda meziročně vzrostla o více než 5 procent
a přesáhla 45 tisíc korun.

O PPC Profits

PPC Profits a její sesterská SEO Consult patří mezi přední on-line marketingové agentury v ČR. Na trhu působí 16 let, s on-line kampaněmi a správou webů pomohla stovkám malých a středních firem, e-shopů i velkých brandů. Spravuje roční marketingové budgety v řádu vyšších desítek milionů korun.