V roce 2024 bylo v Česku dokončeno téměř 80 000 m² nových, modernizovaných či rozšířených retail parků, což nyní tvoří 1,3 milionu m² maloobchodní plochy – téměř třetinu celkové kapacity maloobchodních ploch na trhu. Největší koncentrace těchto nákupních parků je ve Středočeském kraji, zatímco v přepočtu na 1 000 obyvatel dominuje Olomoucký kraj. Dynamika růstu pokračuje – aktuálně se staví dalších více než 70 000 m² s plánovaným dokončením v roce 2025. Nejvíce se staví v Ústeckém a Středočeském kraji. V roce 2026 developeři plánují dodat na trh 45 retail parků s celkovou plochou přes 220 000 m².
Nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice na konci roku 2024 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních (3,98 milionu m²). Retail parky neboli nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastním vchodem a společným parkovištěm, nyní tvoří z tohoto celkového objemu již 33 %. Klasická obchodní centra se podílí zhruba 65 % a zbylá 2 % patří outletům. Podíl retail parků na celkovém objemu moderních maloobchodních ploch v Česku vzrostl z 27 % v roce 2019 na 33 % v roce 2024. Plochy nákupních parků za posledních 5 let vzrostly o 32 %.
Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Výstavba nákupních parků zažívá od roku 2023 velký rozmach. Mnoho projektů bylo vlivem nejisté covidové doby odloženo a nyní se realizují. Díky jednodušší a rychlejší výstavbě dokáží pružněji reagovat na poptávku obchodníků po volných plochách. Běžná doba výstavby je do jednoho roku. Na rozdíl od obchodních center, kde je trh již saturovaný, čeká výstavbu nákupních parků několik velmi aktivních let s řadou zajímavých projektů.”
Největším loni dokončeným projektem byl nový retail park Obchodní centrum Hvězdárna v Jindřichově Hradci s celkovou prodejní plochou 14 200 m² a 17 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem byla nová výstavba retail parku S1 Center Slaný s plochou 5 500 m² s 9 obchodními jednotkami. Třetím největším loňským projektem je výstavba nákupního parku S1 Center v Krnově o velikosti prodejní plochy 5 100 m².
Tabulka 1: Největší retail parky dokončené v Česku v roce 2024
Název projektu | Typ | Developer | Velikost (m2) |
Obchodní centrum Hvězdárna | Nový | InterCora | 14 200 |
S1 Center Slaný | Nový | Saller Group | 5 500 |
S1 Center Krnov | Nový | Saller Group | 5 100 |
OC Havlíčkův Brod – Stříbrný dvůr | Nový | Fuertes Development | 4 700 |
OC Klokan Humpolec | Nový | KLM | 4 500 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „V roce 2024 vznikaly projekty v okresních městech s 15 000 – 30 000 obyvateli. V letech 2025 a 2026 se investoři budou více soustředit na menší města s projekty o několika nájemcích. Nejaktivnějším hráčem v této oblasti je v poslední době společnost Portin, která má největší počet dokončených i plánovaných projektů.“
Graf 1: Nově dokončené retail parky v Česku
Zdroj: Cushman & Wakefield
Developeři míří do menších měst v Ústeckém a Středočeském kraji
Největší aktuální výstavba nákupních ploch v retail parcích se nachází v Ústeckém kraji (27 %) a v kraji Středočeském (23 %). Zatímco v minulosti developeři mířili do měst s počty obyvatel okolo 20 až 40 tisíc, nyní se zaměřují na lokality s 5 až 15 tisíci obyvateli.
Největší podíl nákupních parků na 1 000 obyvatel se nachází v Olomouckém kraji, následovaný krajem Vysočina a Jihočeským krajem.
Skladba nájemců v retail parcích se nemění, je zaměřená primárně na zboží denní potřeby a tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, obchody s chovatelskými potřebami, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny.
Graf 2: Saturace retail parků v Česku na 1 000 obyvatel (v m²)
Zdroj: Cushman & Wakefield
Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Investoři budují projekty i v menších městech a přizpůsobují je spádové oblasti, velikosti projektů a skladbě nájemců. Obchodníci tak mají možnost nabídnout své zboží zákazníkům blízko jejich domovů a významně tak zkrátit dobu nakupování. Jedná se o trend, který sledujeme již několik let.”
Mezi největší vlastníky retailových parků patří společnost Saller Group, která v České republice vlastní zhruba 15 % z celkové plochy retail parků. Druhým největším vlastníkem je společnost InterCora s 13% podílem.
Tabulka 2: Přehled největších vlastníků existujících retailových parků v Česku
Název | Celkový objem prodejních ploch (m²) |
Saller Group | 199,600 |
InterCora | 173,800 |
CPI Group | 157,400 |
Aventin | 52,400 |
Fidurock Capital | 43,600 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
-KONEC-
O Cushman & Wakefield
Společnost Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) je předním světovým poskytovatelem realitních služeb pro nájemce i vlastníky nemovitostí. Zaměstnává cca 52 000 lidí ve 400 poboček v 60 zemích světa. V roce 2022 dosáhly příjmy společnosti 10,1 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb. Získává také četná oborová a byznysová ocenění za svou prvotřídní firemní kulturu a úsilí v rámci DEI (Diversity, Equity and Inclusion), ESG (Environmental, Social and Governance) atd. Více informací naleznete na www.cushmanwakefield.com nebo sledujte náš Linkedin.