České firmy v úsporách energií předstihují evropský průměr o 5 procent

Tři čtvrtiny tuzemských malých a středních podniků aktivně zavádí opatření na úsporu energie, což převyšuje evropský průměr o 5 procentních bodů. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Eurobarometru, který v červnu 2024 zmapoval situaci u více než 13 tisíc evropských firem, včetně 544 českých podniků.

„Aktuální data ukazují, že české firmy si již uvědomují důležitost energetických úspor a u nás vnímáme rostoucí poptávku po zavádění energeticky úsporných opatření – např. instalaci OZE, výměny zdrojů vytápění nebo chlazení, ale také zavádění řešení pro sběr a monitoring energetických dat a jejich vyhodnocování,“ říká Marek Čihák ze společnosti M2C.

Průzkum odhalil, že 38 procent českých firem investuje do ekologických opatření 1-10 procent svého ročního obratu. Kromě úspor energie se 65 procent firem zaměřuje na minimalizaci odpadů a 54 procent na úsporu materiálů. Konkrétním příkladem je humpolecká společnost Profil Nábytek. „Nainstalovali jsme vysokoteplotní kotel, který spaluje zbytkový materiál z výroby. Ročně tak zužitkujeme 60 tun odpadu, který by jinak skončil na skládce,“ říká Jan Ságl, ekonomický ředitel firmy, která také modernizovala osvětlení, což přineslo 70% úsporu energie.

„U menších podniků je zatím motivací hlavně úspora energií a potažmo financí, u těch větších už často do hry vstupuje i téma ESG a samotná strategie udržitelnosti společnosti. Pokud jsou malé nebo střední podniky na začátku cesty k takovým opatřením, mohou dosáhnout úspor v řádu desítek procent, což v případě např. výrobního podniku mohou být celkem výrazné finanční úspory,“ dodává Čihák.

Vzestupnou tendenci potvrzuje i společnost Bidli. „Počet smluv na fotovoltaiku vzrostl z 54 v roce 2023 na 187 za rok 2024. Chytrý SPOT, tedy optimalizace spotřeby pomoci chytrého řízení, se v loňském roce dostal na 27 smluv. To potvrzuje trend, že firmy i domácnosti hledají úsporná řešení se snadnou návratností. Administrativní bariéry stále zpomalují přechod na ekologičtější řešení, ale dostupnost dotačních programů a odborného poradenství motivuje stále více subjektů k investicím do udržitelných technologií,“ říká provozní ředitelka Bidli Technologie a Energie Ivana Dancáková.

Třetina v průzkumu dotázaných firem uvedla, že pro jejich zelené investice jsou klíčové granty a dotace. Překvapivým zjištěním je, že pouze 14 procent českých malých a středních podniků má zavedenou strategii na snížení emisí uhlíku, což je výrazně pod průměrem EU (21 procent). Dalších 35 procent českých firem však plánuje takovou strategii v příštích dvou letech zavést.