Palírna U Zeleného stromu chce více expandovat do Asie, nahrává tomu tamní rostoucí poptávka

PROSTĚJOV/PRAHA 26. února – Palírna U Zeleného stromu chce v letošním roce více vyvážet, expandovat chce především do asijských zemí. Už v loňském roce na klíčových trzích rostla, podařilo se jí navýšit prodeje v řadě mimoevropských zemí. Především v Asii roste poptávka po prémiových produktech.

Jedna z nejvýznamnějších domácích likérek, Palírna U Zeleného stromu, v loňském roce zaznamenala nárůst exportu do řady mimoevropských zemí, např. export do severní Ameriky vzrostl o 15 %. Firma navýšila vývoz např. do Kanady či Mexika, ale dařilo se jí i v Japonsku a dalších asijských i afrických zemích. „V letošním roce chceme v expanzi pokračovat, perspektivní je pro nás především asijský trh, kde rychle roste poptávka po prémiových lihovinách,“ říká předseda představenstva Palírny U Zeleného stromu Pavel Kadlec s tím, že export do Asie by se letos mohl zvednout o desítky procent.

Na konci loňského roku tak palírna předjednala řadu kontraktů na mezinárodních veletrzích v Šanghaji a Hongkongu. „Úspěšně jsme tam prezentovali především naše nejznámější značky, jako je Stará myslivecká nebo Heffron. V Asii se s velkým zájmem setkaly i ochucené verze rumu Heffron s kokosovou či kávovou příchutí. Aktuálně řešíme navýšení exportů mj. do Číny, Japonska či Tchaj-wanu,“ dodává k tomu manažerka exportu palírny Martina Ďásková.

Rychle rostoucí spotřební daně z lihovin vedou ke snížení spotřeby na domácím trhu. To přináší českým lihovarníkům značné problémy vedoucí nejen k poklesu tržeb, ale i ke zvýšeným nárokům na plánování kapacit. Vyšší ceny rovněž mění preference klientů, na tyto změny musejí likérky rovněž reagovat – např. rozšířením nabídky nealkoholických a míchaných drinků.

„Právě expanze na zahraniční trhy je tak cestou, jak výpadky plynoucí z rostoucích spotřebních daní na domácím trhu nahradit. Český trh pro nás jednoznačně zůstává prioritou, budeme reagovat na měnící se preference zákazníků a budeme přinášet nové produkty odrážející tuto změnu chování. Ale zároveň chceme hledat nové příležitosti pro další růst palírny,“ vysvětluje Pavel Kadlec.

Zvýšení spotřební daně z lihu přinesl loňský vládní konsolidační balíček, podle plánu se odehrává ve třech krocích. Loni se daň zvýšila o deset procent, stejný nárůst platí od začátku letošního roku a v roce 2026 se zvýší o pět procent. Stát si od opatření slibuje vyšší daňové výnosy.

„Potvrdila se naše očekávání, na která jsme upozorňovali při předloňském přijímání konsolidačního balíčku. Výnosy státu ze spotřební daně z lihovin nejen, že nerostou, ale naopak propadly,“ vysvětluje Pavel Kadlec. Připomíná, že k podobným propadům došlo ve všech zemích, které se rozhodly spotřební daň z lihovin navýšit. Legální prodeje lihovin klesají, naopak se ve velkém rozvíjí černý trh a Češi také stále častěji nakupují lihoviny v zahraničí. 

Výrobci lihovin se podle zástupců Palírny U Zeleného stromu vypořádávají s vyšší daňovou zátěží různě: zvýšení nákladů se nutné projevuje v ceně, někteří výrobci rovněž snižují obsah alkoholu v tradičních produktech. „Touto cestou jít rozhodně nechceme. Naopak vidíme, že roste poptávka po inovativních a prémiových lihovinách,“ dodává Pavel Kadlec.

Jak upozorňuje Pavel Kadlec, spotřební daň z alkoholu je rozprostřena značně nerovnoměrně. Lihoviny už v současné době představují suverénně nejvyšší podíl na výběru spotřební daně z alkoholu. Zatímco tvoří necelých 30 % spotřeby alkoholu, na výběru daní se podílejí 65 %. Čtvrtinu celkové konzumace alkoholu tvoří víno, na výběru spotřební daně se ale podílí (díky šumivým vínům) jen 4 %.  „O nezavedení spotřební daně na tichá vína se letos již napsalo dost. Tato nespravedlnost pro mě není omluvitelná a je obřím selháním současné politické garnitury,“ uzavřel Pavel Kadlec.

V ČR je za hektolitr stoprocentního alkoholu stanovena spotřební daň ve výši 1 451 eur. V Rakousku je to jen 1 200 eur a v Německu 1 303 eur. Vyšší sazby má Polsko (1 651 eur), ale tam je více zdaněno i pivo a víno. Slovensko nedávno zvýšilo daně o 38 %, což vedlo k poklesu legálních prodejů a rozmachu černého trhu.

Palírna U Zeleného stromu a.s.

Palírna U Zeleného stromu a.s. má ojedinělou historii, která začala již v roce 1518 udělením práva vařit pivo a pálit pálenku domu U Zeleného stromu v Prostějově. Jde o unikát nejen v Česku, ale i v rámci celé Evropy, kde neexistuje palírna s delší historií. Palírna U Zeleného stromu a.s. (též známá podle jednoho ze svých výrobků jako Starorežná Prostějov) je ryze česká firma, která je i bez cizího kapitálu druhým největším výrobcem lihovin v České republice. Mezi nejznámější značky patří Starorežná, B42V ECCENTRIC, HEFFRON či Hanácká vodka a zejména výjimečná whisky „Stará myslivecká“. Výrobky firmy jsou oceňovány pro svou chuťovou kvalitu medailemi na významných světových soutěžích a díky tomu firma své značky úspěšně vyváží. S produkty Palírny U Zeleného stromu a.s. se zákazníci mohou setkat v dalších dvaceti zemích pěti kontinentů. Na domácím trhu pak s firmou spolupracují při distribuci svých výrobků značky s nejvyššími společenskými ambicemi, jako jsou Garrone, Gibson´s, Glen Moray, Three sixty vodka, gin Knut Hansen, Berentzen a další.