Mezinárodní den žen slavíme každoročně 8. března. V letošním roce připadl na následující sobotu. Podle průzkumu společnosti BILLA jej slaví pravidelně takřka polovina Čechů a nejčastěji při této příležitosti obdaruje růží a bonboniérou svoji maminku a partnerku. Každý druhý pak přeje nejen jim, ale i babičkám, dcerám, kamarádkám nebo kolegyním.
Ačkoliv Mezinárodní den žen slavíme oficiálně od roku 1975, kdy jej jako mezinárodní svátek uznala Organizace spojených národů, jeho historie sahá až na počátek 20. století. „Svátek žen slavíme už více než 120 let. Jeho vznik je datován na počátek minulého století, kdy bylo jeho cílem přitáhnout pozornost k otázkám rovnoprávnosti obou pohlaví, práv na reprodukci i bezpráví páchaném na ženách,“ říká Dana Bratánková, vedoucí komunikace a Public affairs BILLA Česká republika a pokračuje“ „Těší nás, že si tento den připomínáme a ani v dnešní době nezapomínáme na to, že všichni máme stejná práva. Vnímáme to současně jako příležitost poděkovat ženám za jejich pohled na svět, za to, co do našeho světa přináší, za jejich úhly pohledu i vnímání světa. Bez nich by byl mužský svět neúplný, a naopak.“
U příležitosti Mezinárodního dne žen připravila BILLA speciální akční nabídku, v níž zákazníci najdou celkem devět druhů květin, speciální růžové minikoblížky s bílou čokoládou, slevy na sladkosti BILLA Premium i zákazníky oblíbené bonboniéry a vína. „Mezinárodní den žen se projevuje i na prodejích. V týdnu před tímto svátkem a ve svátek samotný roste prodej našich řezaných květin i drobných sladkostí, a to v řádech stovek procent. Dokonce i v porovnání s Valentýnem lidé kupují v tyto dny dvakrát více květin a jejich prodeje vyskočí až na dvacetinásobek ve srovnání s běžným týdnem“ konstatuje Dana Bratánková.
Mezinárodní den žen u nás podle průzkumu společnosti BILLA slaví pravidelně 43 % lidí. Dalších 22 % jej slaví, když si na tento svátek vzpomene. Z obdobných svátků slaví každoročně více lidí jen Den matek (56 %). Na třetím místě je pak podle respondentů 1. máj-Svátek zamilovaných (40 %).
Jak slavíme? | Vždy | Vzpomenu | Neslavím |
Svátek matek | 56 % | 22 % | 22 % |
MDŽ | 43 % | 27 % | 30 % |
1.Máj-Svátek zamilovaných | 40 % | 20 % | 40 % |
Valentýn | 29 % | 18 % | 53 % |
Svátek otců | 20 % | 23 % | 57 % |
Nejčastěji lidé na MDŽ obdarují maminku (39 %) a svoji manželku nebo partnerku (25 %). „Při této příležitosti lidé nejčastěji kupují květinu, a to 60 % lidí. Dalších 42 % pak ženám dává také nějakou sladkost, nejčastěji v podobě bonboniéry nebo čokolády. V kontextu minulosti je zajímavé, že jen 4 % lidí sáhnou při příležitosti MDŽ k dárku v podobě láhve vína nebo alkoholu. Je vidět, že dnes už lidé, a zejména mladší generace, tento svátek vnímají jinak,“ konstatuje Dana Bratánková.
Řada lidí pak ženu obdaruje nejen květinou nebo sladkostí, ale dárky kombinuje. Kromě květiny a sladké pozornosti každý desátý potěší ženu osobním dárkem a 7 % mužů zajde se ženou na společnou večeři. Stejně tak polovina respondentů uvedla, že při této příležitosti obdaruje více žen ve svém okolí.
Jednoznačně nejoblíbenější květinou je růže, kterou zvolí 47 % lidí, na druhém místě je tulipán s 19 %, na třetím různorodá vázaná květina (16 %) a až na čtvrtém s tímto svátkem ve společnosti historicky spojený karafiát (8 %).
Více informací o nabídce BILLA k Mezinárodnímu dni žen naleznete také na webových stránkách www.billa.cz/letaky.
* Průzkum byl realizován společností INSTANT RESEARCH ve dnech 1.- 4. února 2025 na vzorku 537 respondentů ve věku 18–65 let.
BILLA ČR je součástí skupiny REWE International AG. Na českém trhu působí od roku 1991. Společnost BILLA v roce 2023 vygenerovala obrat ve výši 35 154 386 mil. Kč a s 275 prodejnami a více než 6 500 zaměstnanci je BILLA lídrem na trhu supermarketů. Na průměrné prodejní ploše 900 m2 nabízí široký výběr produktů známých i privátních značek. Velký důraz je kladen na čerstvý sortiment, jako jsou lahůdky, pečivo, ovoce a zelenina, mléčné produkty, maso a chlazené produkty. Společnost BILLA se soustředí na podporu českých producentů, proto české potraviny tvoří již 72 % jejího celkového obratu. České potraviny jsou také součástí jejích vybraných privátních značek – především Vocílky a České farmy. Mezi další oblíbené privátní značky se řadí BILLA BIO, BILLA, BILLA Premium, BILLA Easy, BILLA BON VIA, Today, Clever, Vives, ZOO ROYAL nebo Milora.
REWE International AG je lídrem na rakouském trhu v oblasti prodeje potravinového a drogistického zboží a jedním z největších zaměstnavatelů v Rakousku. Ve 3 694 prodejnách v Evropě zaměstnává téměř 80 000 pracovníků. REWE International AG je součástí německé REWE Group, která působí ve 13 zemích Evropy a patří k nejvýznamnějším evropským maloobchodním skupinám a prodejcům rodinných dovolených. REWE International AG se sídlem v rakouském Wiener Neudorf provozuje obchodní společnosti BILLA, BILLA PLUS, PENNY, BIPA a ADEG a řadu vlastních produktových značek. V segmentu supermarketů má prodejny v 7 zemích střední a východní Evropy. Více informací na http://www.billa.cz.