SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Praha, 5.3.2025: Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je klíčové zejména pro české řidiče, kteří se musí spoléhat na funkčnost vozidel v rozmanitých klimatických podmínkách.

„Elektromobily vyrobené v jiných zemích nejsou vždy přizpůsobeny našemu klimatu. Papírový dojezd uváděný v laboratorních testech často nekoresponduje s realitou, zvláště v zimě nebo při dálničních jízdách. Je proto nezbytné, aby spotřebitelé při výběru elektromobilu věnovali pozornost nejen udávaným parametrům, ale i reálným zkušenostem z testování v podmínkách podobných těm českým,“ říká Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA.

Zimní podmínky a dálniční provoz zkracují dojezd

Německý autoklub ADAC provedl test 25 elektromobilů, při kterém porovnával laboratorní hodnoty dojezdu podle WLTP s reálnými výsledky dosaženými při simulovaném dálničním přesunu v zimě. Test ukázal, že dojezd se v některých případech snížil i o více než 50 % oproti udávaným hodnotám.

Například Mercedes-Benz EQS 450+ dosáhl v testu 600 km, zatímco Toyota bZ4X ujela pouhých 233 km, což je o 54 % méně než její oficiální WLTP dojezd. Průměrná rychlost testu činila 111 km/h, zatímco WLTP počítá s průměrnou rychlostí 47 km/h, což výrazně ovlivňuje spotřebu energie.

Pro koho je elektromobil vhodný?

Zkušenosti ukazují, že elektromobily jsou nejvhodnější pro majitele rodinných domů, kteří mají možnost pravidelného nabíjení. V městských oblastech s omezeným přístupem k nabíjecím stanicím může být jejich provoz komplikovaný.

„Současná infrastruktura nabíjecích stanic v ČR stále není dostatečná, zejména pro řidiče žijící v bytových domech. Ti jsou odkázáni na veřejné nabíjecí stanice, jejichž dostupnost a kapacita často neodpovídají rostoucímu počtu elektromobilů,“ dodává Veselý.

Nutnost transparentního hodnocení a scoringu baterií

Vzhledem k významným rozdílům mezi udávanými a reálnými dojezdy je nezbytné zavést transparentní hodnocení elektromobilů. Skutečné hodnoty dojezdu by měly být testovány a zveřejňovány, aby spotřebitelé měli přístup k objektivním informacím.

„Podporujeme zavedení jednotného scoringu baterií, který by spotřebitelům umožnil lépe se orientovat v nabídce a vyhnout se nepříjemným překvapením při reálném používání elektromobilu. Při koupi vyhledávejte prodejce, kteří o stavu baterie ojetého elektromobilu zveřejňují maximum informací. Koupě od jednotlivce bez profesionálního otestování stavu zdraví baterie je v tomto ohledu velmi riziková,“ uzavírá Veselý.

Testy ADAC ukázaly, že elektromobily mohou být vhodné i na dlouhé cesty, ale je nutné počítat s výraznými rozdíly mezi jednotlivými modely. Spotřebitelé by měli při výběru vozidla věnovat pozornost nejen ceně a dojezdu na papíře, ale především reálným testům a možnostem nabíjení ve svém bydlišti.