Praha, 5. března 2025 – Dříve klíčová námořní trasa přes Suezský průplav je od konce roku 2023 narušována útoky na obchodní lodě ze strany vojenského hnutí Hútíů. Přestože lednové příměří mezi Hamásem a Izraelem vzbudilo naději na stabilizaci, situace v Rudém moři zůstává nejistá a nadále výrazně ovlivňuje globální námořní dopravu. Většina přepravních společností, včetně DSV, proto nadále volí delší, ale bezpečnější cestu kolem Mysu Dobré naděje a návrat na Suezský průplav vyhlíží nejdříve v polovině roku 2025. I přes vidinu dalšího nestandardního roku se očekává, že globální námořní obchod poroste.
Ještě před vypuknutím konfliktu byla cesta přes Rudé moře klíčovou spojnicí mezi Evropou a Asií, kudy proudilo 12 % světového obchodu a 30 % kontejnerové přepravy. Od prosince 2023 však tato oblast čelí vážným bezpečnostním rizikům souvisejícím s konfliktem mezi Izraelem a Hamásem. Hútíjští povstalci opakovaně útočili na obchodní lodě, což vedlo k narušení námořní dopravy a přimělo přepravce hledat alternativní trasy. Výsledkem byl masivní přesun nákladní přepravy na delší, ale bezpečnější trasu kolem Mysu Dobré naděje, která však zvýšila náklady i tranzitní časy. Nový impuls vneslo do celé situace uzavřené příměří mezi Izrael a Hamásem ze začátku tohoto roku.
„Navzdory lednovému prohlášení Hútiů o omezení útoků a obnovení provozu přes Suezský průplav zůstává bezpečnostní situace v regionu nadále nejistá. Pokud však nedojde k eskalaci konfliktů nebo novým bezpečnostním hrozbám, lze v následujících 3–6 měsících očekávat stabilizaci provozu v oblasti Suezského průplavu. Situaci však pečlivě sledujeme a jsme připraveni zavést preventivní opatření, jako je zvýšení bezpečnostních protokolů nebo dočasné přesměrování tras,“ uvádí Martin Jukl, Director, Sea Department, Air & Sea, CZ ve společnosti DSV.
Významným faktorem v této situaci bude i postoj nové americké administrativy a její strategie vůči regionu Blízkého východu. I z toho důvodu zůstává většina lodních přepravců obezřetná a návrat k běžnému provozu v Rudém moři očekávají rovněž nejdříve v druhé polovině roku 2025. Do té doby bude nadále preferována trasa kolem Mysu Dobré naděje.
I přes přetrvávající geopolitické a ekonomické nejistoty se v roce 2025 očekává, že globální námořní obchod bude růst. I když v současné době můžeme sledovat slabší poptávku po námořní přepravě, odhaduje se, že do provozu by mělo být uvedeno zhruba 2 milionů TEU (jednotka odpovídající jednomu standardnímu přepravnímu kontejneru o délce 6,1 metrů). „Celkový vývoj tak bude nadále ovlivňovat tlak na cenovou stabilitu a udržení vyvážených cen pro naše zákazníky. Klíčovou roli mohou hrát opatření, jako je například optimalizace plavebních plánů, která pomáhají reagovat na tržní podmínky. Do těchto dynamických změn může navíc vstoupit i obchodní politika Spojených států, například prostřednictvím úprav celních tarifů, což by mělo další dopad na globální přepravní sektor. S ohledem na všechny nastíněné výzvy nás čeká další nestandardní rok, který nám může přinést plno zvratů, ale i zajímavých zkušeností,” uzavírá Jukl.
O DSV
DSV a.s. je původně dánský dodavatel přepravních a logistických služeb, poskytující řešení pro celosvětovou nákladní (leteckou, námořní, silniční i železniční) dopravu. Společnost byla založena v roce 1976 deseti nezávislými dánskými přepravci a neustále expanduje, má zastoupení ve více než devadesáti zemích světa se 75 tisíci zaměstnanci. Společnost se dělí na tři divize: DSV Air & Sea pro námořní a leteckou dopravu, DSV Road pro silniční přepravu a DSV Solutions pro skladování a kontraktní logistiku.
Aktuálně je společnost DSV třetí největší přepravní a logistickou společností na světě a vytváří až 4% podíl na celosvětovém trhu.
Centrála společnosti DSV v České republice se nachází v obci Pavlov ve Středočeském kraji, kde má největší sklady. Další jsou rozmístěny v Liberci, Plzni, ve Slatiňanech, v Ostravě, Brně, Olomouci, Frýdku-Místku a v Přerově.