Prologis v České republice pronajímá již více než 1,4 milionu m2 prostor a pokračuje v udržitelných projektech

Prologis, globální lídr v oblasti logistických nemovitostí, dokončil v loňském roce na českém trhu dvě nové budovy o celkové rozloze více než 20 000 m2 a zaznamenal 22% meziroční nárůst podepsaných smluv. Ke konci roku společnost pronajímala prostory celkem 110 zákazníkům. Hlavními hybateli poptávky zůstávají maloobchod, e-commerce a 3PL.

„Poptávka po prémiových skladových prostorách ve strategických lokalitách dlouhodobě převyšuje nabídku, což vytváří silný tlak na developery i zákazníky. Současný vývoj a trendy v globálním i regionálním dodavatelském řetězci naznačují, že tento tlak na dostupnost prostor v místech s kvalitní infrastrukturou bude v České republice i nadále sílit,“ říká Martin Baláž, SVP, Head of Asset Management Prologis pro střední Evropu.

Jedním z trendů posledních let, který se bezprostředně týká i českého trhu, je tzv. nearshoring, tedy přesun výroby blíže ke koncovým spotřebitelům. Podle studie 2024 Savills Nearshoring Index představuje Česká republika pro průmyslové výrobce druhý nejatraktivnější evropský trh, kam svou výrobu ze vzdálenějších lokalit přesunout. Je to dáno kombinací vynikající dostupnosti na další evropské trhy, relativně nižších nákladů a odolnosti. „Česká republika je z pohledu nearshoringu téměř ideální, především díky své strategické poloze v srdci Evropy. V posledních letech roste zájem zejména o lokalitu Praha-západ a také o Plzeň, která je mostem mezi Českou republikou a Německem. To ji činí vysoce atraktivní zejména pro průmyslovou výrobu a automobilový průmysl,“ říká Anna Jůzová, Senior Leasing Manager Prologis Česká republika. Právě v blízkosti Plzně dokončil Prologis v loňském roce moderní skladovou budovu o rozloze přes 15 000 m², která nyní slouží jako středoevropská základna společnosti Toyota Tsusho Europe. Dalším nově dokončeným projektem je budova DC3 v Chrášťanech, nabízející více než 5 000 m² skladových a administrativních prostor, které nájemcům nabízí rychlý přístup do centra Prahy a krátkou dojezdovou vzdálenost na letiště.

E-commerce hnací silou dalšího růstu

„Výrazným specifikem českého trhu je poměrně vysoká obliba online nakupování, nejvyšší mezi zeměmi střední a východní Evropy, což přirozeně přispívá k vyššímu růstu poptávky po skladových prostorách především v blízkosti lokalit s vysokou koncentrací obyvatel,“ říká Anna Jůzová. Dle dostupných dat evropského maloobchodu aktuálně penetrace e-commerce v Evropě dosahuje úrovně okolo 16 %, přičemž v České republice je to ještě o něco více, což přináší zvýšený tlak na vhodné prostory. Podle propočtů výzkumného oddělení Prologis Research každé zvýšení e-commerce penetrace o 1 % vytvoří na evropské úrovni novou poptávku po 2 milionech metrů čtverečních skladových prostor.

Udržitelnost není výsadou nových projektů

Prologis se celosvětově zaměřuje na dlouhodobé vlastnictví a správu jednotlivých objektů. Každoročně nejen v České republice investuje nemalé částky do modernizace stávajícího portfolia ve snaze přiblížit se naplnění ambiciózního cíle v podobě dosažení nulových emisí do roku 2040. „V podstatě každý nový projekt dnes obsahuje nejmodernější energeticky účinná řešení a pokročilé technologie. My se snažíme ukázat, že udržitelnost a také nákladová efektivita není výsadou pouze nových budov. I starší výstavba může díky investicím odpovídat nejnovějším standardům, často bez nutnosti většího omezení provozu,“ říká Anna Jůzová, a dodává: „Udržitelné projekty implementujeme napříč naším portfoliem. Hlavním projektem loňského roku pro nás byla instalace pěti výkonných tepelných čerpadel v největším distribučním centru DHL v České republice o rozloze 100 000 metrů čtverečních, které se nachází v Prologis Park Prague-Jirny. Opatření bylo vyvrcholením dlouhodobého společného projektu na podporu energetické hospodárnosti a celkové udržitelnosti budovy a výrazně omezuje její závislost na vytápění zemním plynem.“

V následujícím období se společnost plánuje zaměřit jak na další rozvoj stávajícího portfolia, v jehož modernizaci vidí velký potenciál, tak na novou výstavbu. „Budeme pokračovat v investicích napříč stávajícími parky a v dalším rozvoji a expanzi našich lokalit kolem Prahy,“ vysvětluje Anna Jůzová. Zatímco v minulých letech Prologis dokončil několik spekulativních projektů, v budoucnu se chce soustředit primárně na výstavbu na míru (BTS). „Popularita výstavby na míru mezi zákazníky neustále roste, jelikož ze své podstaty lépe odráží jejich specifické provozní a skladové potřeby. Se zákazníkem totiž od začátku výstavby spolupracujeme na všem. I pro nás jako developera je BTS výstavba výhodná, nese totiž mnohem nižší riziko neobsazenosti. Díky úzké spolupráci a dohodě s konkrétním zákazníkem můžeme budovu dlouhodobě rozvíjet k oboustranné spokojenosti.“ dodává Jůzová.

 

O společnosti Prologis

Prologis, Inc. je globální lídr v oblasti logistických nemovitostí, který se zaměřuje na trhy s vysokou bariérou vstupu a silným růstovým potenciálem. Pronajímá moderní logistické prostory přibližně 6 500 zákazníkům z různých odvětví, především v oblastech B2B a retailu/e-commerce. K 31. prosinci 2024 společnost vlastnila (ať již samostatně nebo formou společných investičních podniků) nemovitosti a developerské projekty o celkové rozloze přibližně 120 milionů metrů čtverečních ve 20 zemích. V České republice a na Slovensku zahrnuje portfolio Prologis více než 1,9 milionu metrů čtverečních skladových a kancelářských prostor ve 12 logistických parcích.