Vítězkou Ceny Magnesia na filmových cenách Český lev se stala Pola Kazak. Její animovaný film „Plevel“ se skládá ze sedmi tisíc obrazů na skle

Praha 9. března 2025 – Na letošním 32. ročníku udílení filmových cen Český lev se ze svého velkého úspěchu těšila režisérka Pola Kazak. Za svůj animovaný snímek o metaforickém strachu z neznáma „Plevel“ byla oceněna Cenou Magnesia za nejlepší studentský film, což jí přineslo kromě vítězství také finanční odměnu ve výši sto tisíc korun na podporu další tvorby. Podporu mladým talentům dlouhodobě vyjadřuje také společnost Mattoni 1873, která zahrnuje i značku Magnesia a zaměřuje se na rozvoj kreativity a umění napříč různými spektry. Magnesia tak podporuje český film již 23. rokem.

Pola Kazak, talentovaná animátorka a režisérka z FAMO v Písku, se v posledních letech stala jednou z nejvýraznějších tváří české animace. Její schopnosti a kreativitu potvrzuje vítězství Ceny Magnesia za nejlepší studentský film – prestižní ocenění každoročně udělované v rámci Českých lvů. Pro Polu Kazak to byla vůbec první nominace, kterou hned proměnila ve vítězství.Ceny Magnesia si velmi vážím. Finanční podpora ve výši 100 000 Kč, která je s cenou spojená, mi otevírá dveře k dalšímu projektu, který už mám v hlavě. Především mi ale dává možnost soustředit se na vlastní tvorbu, aniž bych musela aktivně vyhledávat komerční zakázky,” říká oceněná režisérka.  

Mladé filmaře jako je Pola Kazak více než dvacet let podporuje značka Magnesia společnosti Mattoni 1873. „Mladí tvůrci jsou budoucností filmu, a proto mám velkou radost, že je můžeme jako společnost podporovat a pomáhat jim otevírat dveře k jejich umělecké cestě. České filmy jsou špičkové a jsem hrdý, že k jejich vzniku přispíváme již 23 let,“ říká Alessandro Pasquale, majitel Mattoni 1873.

Vítězný snímek Plevel je debutem Poly Kazak v roli režisérky. Metaforicky zpracovává téma strachu z neznáma a lidských reakcí na nečekané změny. Porotu zaujal nejen svou myšlenkovou hloubkou, ale především unikátní animační technikou – olejomalbou na skle, která je velmi časově náročná. Film trvá pouhých 14 minut, přesto je složen ze sedmi tisíc jednotlivých obrazů. V praxi to znamenalo, že za jeden den práce autorka vytvořila přibližně dvě sekundy animace.

„Největší výzvou byl čas. Na tomto čtrnáctiminutovém filmu jsem pracovala čtyři roky. Olejomalba na skle je nesmírně zdlouhavá technika, což mi dalo spoustu prostoru k pochybnostem – často jsem si kladla otázku, jestli to vůbec má smysl, jestli bych se neměla věnovat něčemu jinému,“ přiznává Kazak. Nakonec se však veškeré úsilí vyplatilo. Film nejenže slavil úspěch na domácí scéně, ale získal také mezinárodní uznání. „Plevel měl minulý květen fantastickou světovou premiéru v Cannes v sekci La Cinef a od té doby byl uveden na téměř 40 filmových festivalech po celém světě. Moc mě těší, že film cestuje a získává si uznání i v zahraničí,“ dodává režisérka. 

Původní námět tohoto filmu byl o uprchlické krizi a o způsobu, jak na ni Češi reagují. Postupem času se však rozhodla námět rozšířit obecně na strach z neznáma, aby se s ním mohl ztotožnit každý divák. „Po letech jsem se začala na příběh dívat jinak. Najednou jsem v tom viděla spíše interní konflikt – Plevel jsem začala vnímat jako nežádoucí zkušenost, které se snažíme vyhnout, protože může být nepříjemná. Můžeme proti ní bojovat, můžeme postavit plot, ale ať děláme, co děláme, ne vždy nad ní můžeme zvítězit. Naopak nás tato zkušenost může obohatit a posílit,“ dodává Kazak. K tématu migrace se však plánuje v budoucnu vrátit. Sama je cizinka, a i když v Praze žije už 14 let, čas od času v sobě stále cítí určitou podobnost s Plevelem – jako někdo, kdo hledá své místo a učí se zapustit kořeny.

Úspěchy mladých filmařů potvrzují, že budoucnost českého filmu je v rukou kreativní a ambiciózní generace tvůrců. Klíčem k úspěchu je nejen talent, ale i odvaha objevovat nové cesty, učit se a být součástí filmového prostředí. „Je důležité být aktivní – chodit na festivaly, sledovat filmy, seznamovat se s kolegy a lidmi z oboru. To člověka posune dál. A hlavně nemít strach z neznáma. Jak totiž říká film Plevel, i to neznámé může být inspirativní, přínosné a otevřít dveře k novým možnostem,“ uzavírá Pola Kazak. 

Anotace:

Plevel (Pola Kazak • Krátkometrážní / Animovaný • 14 min)

Animovaný film Plevel zkoumá strach z neznámého skrze příběh zahradnice, která s láskou pečuje o svou zahradu, dokud bouřka neroznese semínka divokého plevele. Jak se vyrovná s narušením svého pečlivě udržovaného světa? Snímek využívá metaforu přírody k zamyšlení nad předsudky a lidskou tendencí bránit se změnám, přičemž nechává divákům prostor pro vlastní interpretaci.

Cena Magnesia

Studenti uměleckých škol mohou do soutěže o Cenu Magnesia přihlásit své krátké filmy do 40 minut. Odborná porota ve složení Alexandra Gabrižová (MIDPOINT Institut), Lenka Tyrpáková (Finále Plzeň / Pragueshorts), Pavel Horáček (Anifilm), Martin Horyna (MFF Karlovy Vary / Pragueshorts) a Vítězslav Chovanec (Czech Film Center) letos vybrala 20 nejlepších snímků do užšího výběru. 

O sošku v kategorii Cena Magnesia za nejlepší studentský film roku 2024 a finanční odměnu ve výši 100 000 Kč se uchází finálová pětice zvolená porotou složenou z představitelů ČFTA a zástupce Mattoni 1873.  Tvorba letošních pěti finalistek odráží kvalitní tvorbu nastupující filmařské generace.