Praha 2. června 2025 – Když v roce 2015 vznikl Eyerim, měl jeden hlavní cíl: přinést do optiky více transparentnosti, technologií a zjednodušit nákup brýlí online. Dnes, po deseti letech, patří mezi největší prodejce brýlí ve střední a východní Evropě a jeho cesta ukazuje, jak důležité jsou flexibilita, schopnost měnit směr a adaptace na turbulentní prostředí.
Začátky Eyerim byly plné výzev a nekomfortu. Zakladatelé firmy se v roce 2015 rozhodli investovat veškeré úspory do budování byznysu, a to i za cenu života v provizorních podmínkách – spali na zemi, pracovali dlouhé hodiny, často v kombinaci s brigádami třeba v pekárně supermarketu. Při rozjezdu firmy neměli ani vlastní kancelář, a tak první zásoby skladovali v několika policích v osobních skříních. První objednávky posílali z malé místnosti ve Vídni do Skandinávie, a když nakoupili prvních osmdesát brýlí Ray-Ban, považovali to za velký úspěch. I přes těžké začátky měli jasnou vizi – využít příležitosti, které v té době na trhu chyběly, a to přinést brýle online za dostupné ceny.
„Naše cesta byla plná neplánovaných zlomů, ale dovedly nás přesně tam, kde jsme měli být,“ shrnuje spoluzakladatelka a co-CEO Yassaman Omidbakhsh. První roky byl Eyerim ztrátový, šlo však o záměr, protože po dohodě s investory bylo cílem růst skokově a etablovat se jako hráč číslo jedna na několika trzích. K tomu zakladatelé využili i své zkušenosti z Asie, kde Omidbakhsh se Zahurancem pomáhali velkým e-shopům agresivně růst.
Pandemické období přineslo zásadní obrat – firma se přesunula od pouhého e-shopu k hybridnímu modelu se dvěma showroomy v pražském Karlíně a Bratislavě, vlastní optickou laboratoří a technologiemi. „Tento posun přinesl poprvé v historii naší firmy stabilní ziskovost a udržitelný růst. Nejlepšími roky byly 2020–2022, kdy Eyerim dosáhl meziročního růstu 25–30 % bez potřeby externího kapitálu,“ doplňuje Omidbakhsh. Celkově firma vyrostla mezi lety 2022 a 2023 o 24,3 %, v roce 2024 dokonce o 31,4 %. Tým se z původních čtyř zakladatelů rozrostl na téměř 60 zaměstnanců, přičemž polovinu tvoří ženy, které také zastávají většinu vedoucích pozic.
Milion objednávek a silné privátní značky
Za deset let existence Eyerim obsloužil skoro milion unikátních zákazníků a prodal téměř 100 000 dioptrických brýlí na míru. Mezi nejprodávanější produkty dlouhodobě patří sluneční brýle – především Ray-Ban a Oakley –, ale nadmíru dobře si vedou i dvě privátní značky OiO by Eyerim a Kohe by Eyerim.
„Úspěch našich vlastních kolekcí, které za atraktivnější cenu nabízejí stejnou kvalitu a moderní design jako světoznámé značky, nás příjemně překvapil. Zatím jsme jich prodali desítky tisíc a jejich podíl na celkových prodejích stále roste – zejména v kamenných prodejnách, kde si je lidé mohou vyzkoušet a porovnat. Rozhodně proto plánujeme další vlastní kolekce,“ říká Martin Zahuranec, spoluzakladatel a co-CEO Eyerimu.
Silné regiony, obtížné trhy, nové příležitosti
Eyerim dnes působí ve 14 evropských zemích. Původní orientace na severské trhy se časem přesunula ke střední a východní Evropě. Dnes jsou nejrychleji rostoucí trhy Rumunsko, Slovensko a Česko, zatímco Polsko zůstává jedním z nejnáročnějších, ale zároveň klíčových trhů. „O další expanzi neustále přemýšlíme, ale momentálně je pro nás priorita soustředit se na stávající trhy. Chceme na nich posilovat a postupně otevírat fyzické showroomy i tam,“ vysvětluje Zahuranec.
Pět milionů v investicích a částečný exit
Od svého vzniku získal Eyerim investice v hodnotě přes 5 milionů eur. „Letos připravujeme nové investiční kolo kombinující částečný exit stávajících akcionářů s čerstvým kapitálem na další růst, abychom byli schopni plnit své cíle,“ dodává Omidbakhsh.
Do příštích let chce Eyerim pokračovat v budování omnichannel zážitku a udržitelné ziskovosti. „Chceme růst, ale nechceme při tom ztratit kontrolu nad vlastním příběhem. To je lekce, kterou jsme si za deset let dobře osvojili,“ uzavírá Zahuranec.
Více o společnosti Eyerim
Slovenská společnost Eyerim proměňuje svět oční optiky díky transparentnosti a využití moderních technologií. Jejím posláním je ukázat, že nákup brýlí může být intuitivní a zábavný. Nabízí vše pod jednou střechou – brýle na míru, sluneční brýle a kontaktní čočky. Společnost také přivedla na svět vlastní značky brýlí OiO by Eyerim a Kohe by Eyerim. Eyerim založili v roce 2015 Yassaman Omidbakhsh a Martin Zahuranec, kteří se potkali v jihovýchodní Asii, kde dříve vybudovali jeden z největších e-shopů v regionu. Myšlenka na Eyerim vznikla v roce 2014 a o rok později společně s dalšími dvěma partnery založili firmu. Dnes tato dvojice vede společnost jako co-CEO. Za osm let své existence získal startup investice v celkové výši více než 5 milionů eur. Rok 2023 přinesl výrazný růst, který byl v roce 2024 překonán ještě větším úspěchem. Společnost zároveň plánuje v budoucnu dále expandovat. Aktuálně se jedná o nejrychleji rostoucího hráče v segmentu oční optiky. Eyerim také otevřel svůj první showroom v Bratislavě a v létě 2024 i v Praze. Do sféry oční optiky Eyerim přináší totéž, co znamená Uber pro taxislužby nebo Booking pro ubytování.