Nabídka automobilů na českém trhu se za poslední dva roky rapidně zúžila. Jedině vozů SUV se v letošním roce objevilo v nabídce více než vloni. Na poptávku to ale nestačí.
Praha 23. září 2021 – Prohloubení krize v automobilovém průmyslu je markantní v nabídce vozů, které byly zatím letos inzerovány na českém trhu. Podíváme-li se na nabídku automobilů podle typů karoserie, klesl letos počet nabídnutých vozů ve všech kategorií kromě SUV. SUV naopak meziročně přibylo o 12 %. Poptávka ale vzrostla dokonce o 32 %. Spolu s tím roste i cena. U SUV cena vzrostla o více než 13 %, nejméně pak vzrostla u MPV (7,1 %). Vyplynulo to z analýzy trhu skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.
Nabídka automobilů na českém trhu nadále klesá v důsledku výpadků ve výrobě nových automobilů, a to i přesto, že prodejci hlásí naopak zvýšenou poptávku. „Příkladem krize v automotive sektoru může být srovnání nabídky a poptávky u vozů SUV. Poptávka SUV podle našich analýz letos vzrostla o třicet dva procent. Nabídka na trhu ale ve srovnání s loňskem vzrostla jen o dvanáct procent,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. Nabídka vozů s ostatními druhy karoserií na domácím trhu nadále klesá. Například jen za poslední rok ubylo vícemístných automobilů 14 %, hatchbacků 5 % a vozů kombi 4 %.
Spolu s klesající nabídkou automobilů roste jejich cena. Nejvyšší nárůst ceny automobilů inzerovaných na českém trhu je meziročně vidět u pick-upů, kde cena vzrostla dokonce o 32 %, konkrétně ze 190 000 na 250 000 korun. U vícemístných automobilů vzrostla cena o 18 %, v případě oblíbených SUV o 13,3 %. Nejméně stoupla cena u MPV, a to jen o 7,1 %. „Naopak pozitivní trend vnímám ve stáří inzerovaných automobilů na trhu, které se výrazně nezvyšuje, a to hlavně v důsledku zpomalení dovozu ojetin ze zahraničí, které dlouhodobě patří mezi nejrizikovější. Vidět to je opět nejlépe u SUV, jejichž stáří se v inzertní nabídce na trhu pohybuje nejčastěji na hranici 5,8 roku a na tachometru mají do sto tisíc kilometrů. Z dovozu jich je necelá třetina,“ doplnila Topolová. Naopak například vozy MPV, kterých je na trhu z dovozu 61,4 %, jsou nejčastěji ve stáří 10,4 roku a mají najeto 165 000 kilometrů.
Nejčastěji inzerované modely aut v České republice dle karoserie v roce 2021
Kombi | Hatchback | suv | ||||
1. | Škoda Octavia | 31 182 | Škoda Fabia | 12 206 | Škoda Yeti | 4 166 |
2. | Škoda Fabia | 19 019 | Škoda Octavia | 10 355 | VW Tiguan | 3 659 |
3. | VW Passat | 12 934 | Škoda Rapid | 6 863 | BMW X5 | 2 842 |
4. | Škoda Superb | 7 980 | VW Golf | 4 919 | Skoda Kodiaq | 2 707 |
5. | Ford Focus | 5 507 | Ford Focus | 2 142 | Kia Sportage | 2 552 |