Z české gastronomické mapy může zmizet více než třetina restaurací a hospod. Pevně rozhodnuta ukončit podnikání je nyní téměř desetina provozovatelů, dalších skoro třináct procent se k ukončení podnikání přiklání a necelých patnáct procent kvůli nejasnému výhledu oboru tento krok zvažuje. Vyplývá to z průzkumu společnosti Edenred mezi 236 majiteli restaurací.
Pokračovat v podnikání nyní chce přes 43 procent provozovatelů restaurací. Další pětina pak zatím také nehodlá končit, ale připouštějí změnu názoru v případě, že by přišla další výrazná omezení jejich podnikání spojená s koronakrizí.
„I přes současná čísla vycházející z tohoto průzkumu, vidíme odhodlání většiny majitelů restaurací v podnikání pokračovat a snahou naší společnosti je být pro ně silným partnerem a oporou,” říká obchodní ředitel společnosti Edenred Petr Šorna.
Gastrosektor kromě nejasného výhledu aktuálně čelí hned několika nepříznivým okolnostem najednou. Restaurace trápí zejména úbytek hostů. Celkem 72 procent uvádí, že k nim chodí méně lidí, než jak byly zvyklí před koronavirovou krizí. Po posledním uvolnění také letí nahoru ceny surovin, což negativně vnímá 6 z deseti provozovatelů restaurací. Téměř stejně si ale restaurace stěžují na nedostatek personálu.
Edenred se dotázal i současných návštěvníků restaurací (průzkum mezi 1 204 respondenty). Více než třetina Čechů (36 procent) přiznala, že návštěvy restaurací v důsledku koronavirové pandemie omezila, další skoro desetina pak do nich na jídlo přestala chodit úplně.
„Z obou stran máme potvrzené, že restaurace čelí obrovskému výpadku počtu hostů. Stále mnoho lidí je na home office a vaří si doma, další si nosí jídlo s sebou do práce. Motivaci zajít do restauraci nemají ani ti zaměstnanci, kteří místo stravenek dostávají hotovost ve formě paušálu, který platí od začátku roku,“ doplňuje Petr Šorna.
Zvyšující se náklady promítlo do cen jídel zatím 54 procent restaurací. Nejčastěji ceny zvýšily do pěti procent. Zvýšení útrat v restauracích pak hlásí i 2/3 strávníků. Nejčastěji jejich útrata vzrostla do deseti korun.
Jak to vidí restaurace:
Jak to vidí strávníci:
Zdroj: průzkum Edenred
▬▬
O společnosti Edenred CZ
Edenred ČR obsluhuje 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům českého trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.
Skupina Edenred je přední platforma služeb a plateb a každodenní společník ekonomicky aktivních lidí. Propojuje 50 milionů uživatelů z řad zaměstnanců se 2 miliony partnerů z řad obchodníků prostřednictvím 850 tisíc klientů z řad podniků ve 46 zemích.
Edenred nabízí platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na jídlo (stravenky), mobilitu (palivo, údržbu, mýtné, parkovné), motivaci (například dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců) a podnikové platby (virtuální karty).
Věrná heslu skupiny, „Obohaťte propojení. Navždy.“, umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zvyšují atraktivitu a efektivitu firem, zvyšují zaměstnanost a podporují místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, ekologičtějším výrobkům a šetrnější dopravě.
10 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se propojený svět práce stal efektivnějším, bezpečnějším a odpovědnějším místem.
V roce 2020 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 30 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.
Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC Next 20, CAC Large 60,
Euronext 100, FTSE4Good a MSCI Europe.