Praha, 7. ledna 2013 – Další úspěšný rok s rekordním obratem za sebou mají české internetové obchody. Jak vyplývá z prvních výsledků výzkumů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), dosáhly v roce 2012 celkové obraty prodeje zboží na internetu výše 43 miliard Kč oproti 37 miliardám v roce 2011. Jen o Vánocích pak Češi na webu utratili 17 miliard korun. (TZ)
Přestože se zvyšují hodnoty celkových obratů, i v roce 2012 pokračoval trend snižování průměrné útraty na jednu osobu i výše objednávek. Zatímco v roce 2010 byla průměrná roční útrata 11.659 Kč, v roce 2012 to bylo 9.280 Kč. Naopak se zvyšuje počet osob nakupujících online pravidelně. Pět a více nákupů ročně v e-shopech provede 52% uživatelů internetu, přičemž alespoň jednou za rok jich nakoupí 91%. Minimálně jednu zkušenost s online nákupem však má již 98% uživatelů.
„Důvod těchto trendů je zřejmý a souvisí hlavně s tím, že Češi si již na webu neobjednávají pouze televize a ledničky, ale prakticky veškeré zboží,“ říká výkonný ředitel Asociace Jan Vetyška. „Důkazem je například stále oblíbenější nákup oblečení, ale také sportovního vybavení, šperků či produktů pro domácí mazlíčky,“ říká dále. Dá se tedy shrnout, že na internetu se v ČR nakupuje již opravdu vše.
Velký nárůst zaznamenává také prodej služeb. Leadrem je v tomto směru nabídka slevových kuponů, ale zájem je také o finanční služby jako je pojištění. Zde je opět velkou výhodou možnost jednoduchého srovnání nabízených produktů a většinou i nižší cena.
I v roce 2013 očekávají provozovatelé e-shopů další nárůst prodejů a přesun nakupujících z kamenných obchodů. Celkově rok 2012 hodnotí jako úspěšný.