Praha 1. srpna 2022 – Akcelerační soutěž Vodafone Nápad roku koncem září uzavře již 15. ročník. Do něj se v letošním roce přihlásilo celkem 136 startupů, převážně z Prahy, kde zájem dlouhodobě narůstá. Za svou existenci soutěž přilákala 2 253 firem a projektů a přes 8 500 lidí se zúčastnilo vzdělávacích a networkingových akcí. Do firem, které programem za jeho historii prošly, bylo investováno více než 320 milionů korun. Mezi přihlášenými firmami dominuje v posledních třech ročnících ze 48 % zejména vývoj softwaru.
„V letošním roce jsme objevili celou řadu inspirativních firem a startupů, a to jak mladých talentovaných podnikatelů, tak především ostřílených veteránů z jednotlivých odvětví. Každoročně je vidět mnohem větší ambice zakladatelů prorazit na zahraničních trzích a ukázat svůj startup světu. Jsme nadšeni, že právě my můžeme být tím místem, kde se tak děje,“ komentuje situaci Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku.
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/08/Martin-Kesner1-1024x683.jpg)
Přihláškám dominuje především Praha, kde zájem o investice a účast vzrostly od roku 2021 téměř o 10 % na celkových 37,5 %. Zájem o soutěž projevují především účastníci starší 40 let, proto chtějí pořadatelé více motivovat mladé začínající podnikatele a dodat jim sebevědomí, aby se odhodlali do soutěže více vstupovat. Zdaleka nejvíce přihlášených firem a startupů je z oblasti softwaru (až 48 %), hned za ním jsou pak služby (20 %).
Soutěž chce nalákat více mladých talentů
„Letos po několika ročnících sledujeme trend rostoucího zájmu starších a zkušenějších zakladatelů, než tomu bylo v předchozích ročnících. Rádi bychom proto do příštích ročníků motivovali více mladé lidi pod 20 let, kteří letos představují v našem programu skromných 4,9 %, aby se nebáli rozjet své podnikání a ukázali, jakým směrem se budou světové trendy v jednotlivých sektorech v budoucnu vyvíjet. Nápad roku je důkazem, že je možné z původní myšlenky vytvořit fungující, rychle rostoucí a úspěšnou firmu, a jsem velmi zvědavý, kdo letošní ročník nakonec vyhraje,“ dodává Kešner.
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/08/ucastnici-podle-veku-1024x809.jpg)
Neméně důležitým bodem je, že téměř 50 % všech účastníků má již startupy ve fázi prvních platících zákazníků, a potřebují tedy další finanční injekci pro vývoj a růst. Ve fázi prototypu, kdy startup teprve vzniká, se nachází přibližně 27 % všech zúčastněných startupů, zatímco startupů ve fázi testování je kolem 10 %.
Více o Vodafone Nápad roku
Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty a geniální nápady mladých a nadějných podnikatelů. Soutěž byla založena v roce 2007 a za tu dobu se do ní přihlásilo 2 253 projektů, z nichž řada slaví úspěchy na domácím i zahraničním trhu. Soutěže se může zúčastnit jakákoli firma, jejíž produkt či služba není na trhu déle než dva roky. Cílem je nejen objevit další revoluční projekt a posunout hranice toho, co je možné, ale také mladé podnikatele vzdělávat a podporovat v jejich rozvoji a postupné evoluci, motivovat je v tvůrčí činnosti a těm nejlepším a nejkreativnějším pomoci s uvedením na trh a expanzí prostřednictvím investic a mentoringu. V roce 2021 se soutěže zúčastnilo 142 projektů, mezi něž byla rozdělena investice přesahující 6,5 milionu korun. Za celou dobu existence soutěže se pak rozdalo 324 milionů korun. Více o soutěži se dozvíte zde.