ESPORT V ČESKU: TŘETINA ONLINE UŽIVATELŮ VĚŘÍ V JEHO RŮST, VEDOU SPORTOVNÍ HRY A STŘÍLEČKY

Pro třetinu Čechů aktivních online je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu. U mladých dokonce pro více než polovinu z nich. Konkurentem tradičních sportů ale podle respondentů v budoucnosti nebude.

Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Esport (jinak také elektronický sport či progaming) jakožto soutěžní utkání v počítačových hrách se v poslední době těší čím dál větší pozornosti. Jak moc ale Čechy skutečně zajímá? Z nedávného výzkumu nám vyplynulo, že soutěžní hraní videoher v současné době sleduje 19 % české online populace. Nepřekvapivě ho častěji sledují mladí respondenti (35 % ve věku 15–34 let) a muži (27 %). U nich jsou nejsledovanějšími žánry sportovní hry a střílečky a i díky tomu jsou tyto dva typy her také na prvních dvou místech žebříčku celkově nejsledovanějších: esport obsah se sportovní tematikou (např. hry jako FIFA, NHL nebo NBA) sleduje přibližně 9 % populace, u stříleček je to 8 %. 

Jak již vyplývá z přechozích dat, většina žánrů esportu má silnější publikum mezi nejmladšími respondenty. I proto je překvapením, že u esportových klání s tematikou Karetní a stolní hry se častěji objevují i starší diváci a je to jediný žánr, v jehož sledovanosti nedominuje nejmladší generace. Rozdíly mezi věkovými skupinami se u karetních a stolních her spíše stírají a u diváků nad 55 let jde navíc o žánr, který sledují o poznání častěji než jiné – zmiňovali ho v 6 % případů, zatímco jiné typy herních klání sledují maximálně okolo 2 % respondentů v této kategorii.

Má esport podle Čechů potenciál?

Pro značnou část české online populace je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu – z hlediska popularity a finančního obratu. Shodne se na tom (odpověděl určitě ano nebo spíše ano) zhruba každý třetí Čech aktivní online. A i když u věkové skupiny 55 a více let je to jen přibližně každý desátý, ve věkové skupině 15–34 let esportu věří celých 57 % dotázaných.

Naopak mnohem méně respondentů souhlasí s tvrzením, že by v budoucnu esportové hry se sportovní tematikou mohly ve sledovanosti konkurovat „tradičním“ sportovním přenosům – je jich  9 %. 7 % si ale dokonce myslí, že tyto hry budou sledovanější než tradiční sportovní přenosy.

Největší podíl respondentů, který  s předchozími dvěma tvrzeními souhlasí, je opět ve věkové skupině 15–34 let: celkem 18 % se domnívá, že sportovní esport přenosy budou tradičním konkurovat a dalších 14 % uvedlo, že podle nich budou sledovanější než tradiční sport.

A co si z výzkumu mohou vzít zadavatelé? Martin Chalupník, Client Business Partner Nielsen Admosphere přibližuje: „Výzkum nám potvrdil, že esport je fenoménem rozšiřujícím se i mimo nejmladší věkovou vrstvu internetové populace. Například žánr Karetní a stolní hry může být zajímavým místem, kde začít oslovovat starší věkovou skupinu, která je jinak na internetu, tedy aspoň mimo komunikátory a sociální sítě, těžko dosažitelná.“


Doplňující informace:

Výzkumná agentura Nielsen Admosphere (www.nielsen-admosphere.cz) je 100% dceřinou společností globální skupiny Nielsen. Disponuje širokým portfoliem produktů a služeb v oblasti mediálních a marketingových výzkumů, monitoringu reklamy, analýz a zpracování dat. Zaměřuje se především na metodologicky a technologicky náročné projekty, jako je elektronické měření sledovanosti televize metodou TV metrů. Na českém trhu působí od roku 2001 a nabízí komplexní servis spolehlivé výzkumné agentury s mezinárodním zázemím.

Součástí skupiny Nielsen Admosphere je i společnost Adwind Software, která vyvíjí software pro práci s daty z výzkumů sledovanosti a monitoringu reklamy.

Český národní panel (www.ceskynarodnipanel.cz) je jedním z největších výzkumných panelů v Česku, na Slovensku (Slovenský národný panel – SNaP), v Polsku, v Maďarsku a v Bulharsku. Jeho spoluvlastníkem je výzkumná agentura Nielsen Admosphere. Panel slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci. Disponuje početnou skupinou 60 000 respondentů v České republice, 25 000 respondentů na Slovensku, 30 000 v Polsku, 30 000 v Maďarsku a 15 000 v Bulharsku.PRO VÝZKUM (www.provyzkum.cz) je veřejně prospěšná aktivita výzkumníků působících v prověřených agenturách pro výzkum trhu a veřejného mínění, jejíž aktivity koordinuje sdružení SIMAR. Iniciativy se účastní agentury, které se aktivně podílejí na tvorbě a dodržování etických a zákonných pravidel a akceptují oborové Desatero pro ochranu osobních údajů.