Mobilní web je v Česku teprve na začátku, pozdní reakce se ale nemusí vyplatit

Effectix.com, významný dodavatel on-line služeb, očekává v roce 2013 nárůst mobilních přístupů na weby ze současných 4 % až na 15% podíl. Čerpá tak z údajů dostupných v 1 612 účtech Google Analytics svých zákazníků.

Pouhá 4 % návštěv na webech zákazníků naší společnosti pocházejí z mobilních zařízení a to nejde zdaleka o zanedbatelný vzorek webů. Sledujeme v něm 1 612 účtů přes Google Analytics. (TZ)

Trendem roku 2013 je mobilní web a (stále ještě) sociální sítě, alespoň takový je názor zahraničních médií a odborníků na internetový marketing. V roce 2015 by dokonce mobilní web měl nahradit ten klasický (viz například Mobilní web bude v čele zhruba v roce 2015). Jasná čísla vycházející z 1 612 účtů našich zákazníků v Google Analytics ale zatím, zdánlivě, nic takového nepotvrzují. Mobilní přístupy představují pouze 4 %, byť je potřeba brát v úvahu, že námi sledovaný vzorek může být mírně specifický – většinou jde o komerční webové stránky firem.

Realita je ale neúprosná. V síti českého O2 sice najdete sice prozatím pouze 25 % chytrých telefonů, ale prodeje hovoří jasně, z prodaných telefonů je 75 % právě těch chytrých. A podíl mobilních přístupů na weby neustále roste, meziročně až dvojnásobně. V roce 2013 se tak, na námi sledovaném vzorku, nejspíš setkáme s nárůstem na 12 až 15% podíl.

Pokud se podíváme na zcela jinou specifickou kategorie webů, sociální sítě či obsahová média, tak tam je podíl přístupů z mobilů podstatně vyšší. V celosvětovém měřítku je zajímavé například to, že na Facebook v loňském roce přistupovalo přes 470 milionů uživatelů přes mobilní telefony a další desítky milionů na tabletech. Z celkové počtu 1.07 miliardy uživatelů jich 604 milionů bylo mobilních, dobrá stovka milionů jich používala nikoliv mobilní aplikace, ale mobilní web (viz Facebook’s 470m mobile app users).

V roce 2013 by tak mohl být nejvyšší čas investovat do mobilního webu. Letos by to ještě mohla být konkurenční výhoda, o rok později by už absence mobilního webu mohla být problémem. A pokud se ptáte jak na to? Google doporučuje reponzitivní web, tedy takový, kde se jeden web dokáže přizpůsobit různým zařízením. A zůstávají stejné adresy i stejné HTML, čímž se například zjednodušuje i optimalizace pro vyhledávače.