Průzkum: Více jak polovina zákazníků vybírá e-shop na nákupních rádcích nebo cenových srovnávačích

Obliba českých internetových uživatelů vybírat si internetový obchod prostřednictvím cenových srovnávačů a nákupních rádců každoročně roste. Zatímco ještě před třemi lety si zvolila služby nákupních rádců jen necelá pětina zákazníků, v loňském roce si s jejich pomocí vybíralo vhodný e-shop pro svůj nákup 52 % uživatelů internetu. (TZ)
Statistiky vyplývají z online průzkumu, který na vzorku 6500 respondentů z řad českých uživatelů internetu zrealizoval nákupní rádce Heureka.cz ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research.

Během tří let se obliba výběru e-shopů přes cenové srovnávače a nákupní rádce zvýšila téměř trojnásobně. Ještě v roce 2009 je využívalo jen 19 % lidí, v roce 2011 to bylo již 44 % uživatelů a v loňském roce si pro svůj nákup vybíralo e-shop jejich prostřednictvím 52 % uživatelů internetu. „Téměř trojnásobný nárůst obliby nákupních rádců a srovnávačů cen je dán citlivostí zákazníků jak na cenu zboží, tak i na kvalitu obchodu. Zákazníci na cenových srovnávačích mohou velice rychle a jednoduše porovnat nabídky tisíce obchodů a ušetřit značnou část ceny zboží. V případě nákupního rádce mohou k tomu navíc nakoupit v ověřeném a spolehlivém obchodě,” říká Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.

Klesá naopak tendence vyhledávat e-shopy prostřednictvím internetových vyhledávačů. „Situace na internetových vyhledávačích se obrátila. Zatímco v roce 2009 vybírala e-shopy přes vyhledávače téměř polovina uživatelů, o dva roky později už to byla necelá třetina,“ říká Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research a pokračuje: „Vloni už k výběru obchodu zvolila vyhledávače jen pětina uživatelů.“

Jakým způsobem vybíráme e-shopy? (Češi aktivní na internetu)

rok 2011

rok 2012

K výběru používám nákupní rádce nebo srovnávače cen

44 %

52 %

Obchody vybírám převážně přes internetové vyhledávače (Google, Seznam…)

30 %

20 %

Mám své oblíbené obchody a v těch nakupuji

18 %

14 %

Informace hledám na internetových fórech

3 %

5 %

Spoléhám se na doporučení přátel nebo na své vlastní zkušenosti

6 %

9 %

O webu Heureka.cz:

Nezávislý nákupní rádce Heureka.cz patří do rodiny webů společnosti Allegro Group CZ. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a jeho návštěvnost se pohybuje kolem 2 662 925# RU měsíčně. Na jednom místě porovnává výrobky z více než 25 000 internetových obchodů. Na webu Heureka.cz naleznou nakupující recenze produktů a e-shopů, zkušenosti a hodnocení ostatních uživatelů. Heureka.cz pořádá ankety Shop roku, ve které na základě zkušeností nakupujících oceňuje nejspolehlivější e-shopy, a Produkt roku, ve které vybírá nejpopulárnější produkty roku dle zájmu uživatelů. Dále provozuje projekt Ověřeno.heureka.cz, který zajišťuje nezávislé hodnocení obchodů pouze od reálných zákazníků a tím dává nakupujícím informaci o tom, jak kvalitní jsou služby daného obchodu.

O společnosti NMS Market Research:

NMS Market Research je výzkumná agentura, která pomáhá největším hráčům na trhu již od roku 1998 zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Pomocí chytrých řešení v oblasti marketingového výzkumu (jako je mystery shopping, store checks a průzkumu zákazníků) pomáháme našim klientům lépe rozumět svým zákazníkům a proměnit toto porozumění ve správná obchodní rozhodnutí. Kromě pražské centrály má NMS Market Research pobočku na Slovensku, odkud řídí výzkumy probíhající po celé Slovenské republice. NMS Market Research je členem výběrového sdružení agentur působících v oblasti výzkumu trhu SIMAR, MSPA a prostřednictvím svých zástupců i členem mezinárodní organizace ESOMAR.