Praha 26. října – Máte recept na lék od doktora, ale v lékárně ho nemají? Výpadky v dostupnosti léků nastávají čím dál častěji a u více druhů medikamentů. Důvodů existuje hned několik, ale hlavní plyne z následků lockdownů v Číně, kvůli kterým stojí nákladní lodě s léky v přístavech. Výpadky léčiv nastávají nejčastěji u očních antibiotik, léků na krevní sraženiny a na epilepsii. Přeprava a uložení léčivých přípravků však vyžaduje speciální znalosti a certifikace, které má jen málo přepravců. Například společnost DSV.
Léky v lékárnách nejsou. Jejich nedostatek způsobuje zvýšený zájem o léčiva kvůli koronavirové krizi či vlivem války na Ukrajině a rovněž růst cen veškerých materiálů i transportu. Cestu léčiv také brzdí čínská striktní politika lockdownů, kvůli které léčiva z Asie čekají v přístavech.
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/DSV_04-1024x769.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/DSV_03-1024x769.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/DSV_02-1024x769.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/DSV_01-1024x769.jpg)
Léky čekají v asijských továrnách a přístavech
Čína se nyní připravuje na další vlnu lockdownů vzhledem k narůstajícím počtům případů nákazy koronavirem. Je tedy možné, že vlivem uzavřených farmaceutických továren nastane výpadek ještě více druhů léčiv. S urychlením dostupnosti medikamentů ale mohou pomoci dopravní společnosti, které mají licenci na jejich převoz a dokážou zrychlit tok léčiv do světa.
„Lodní nákladní doprava zažívá od vypuknutí koronavirové krize značné výzvy. Transport léčiv vyžaduje striktní požadavky na přepravu a samozřejmě vlastnictví licence Healthcare QMS pro nakládání s medikamenty. Tuto licenci vlastní jen několik přepravců, DSV je jedním z nich a v této složité situaci umí pomoci. S kapacitou naší flotily můžeme významně zrychlit distribuci léčiv ve velkých objemech, aby byla dostupná a aby zdraví lidí nebylo ohroženo,“ vysvětluje Mikael Kjeldgaard, Managing Director DSV Air & Sea.
Úbytek léků kvůli válce
Situaci negativně ovlivnila také válka na Ukrajině, kvůli které se Češi předzásobili rozličnými léky a vláda i jedinci hromadně posílali v dobré víře léčiva lidem zasaženým válkou. Na trhu vznikl nedostatek některých přípravků. Ten byl navíc zdůrazněn částečným zastavením přepravy přes Rusko některými přepravci.
„Zodpovědně jsme jako jediná dopravní společnost dodrželi slovo, že nebudeme přepravovat zásilky přes území Ruska a podporovat tím tamní ekonomiku. Přesto jsme pokračovali v transportu zásilek, které nyní dovážíme z Číny a Indie po železnici přes Turecko, abychom mohli zlepšit situaci s nedostatkem některého zboží,“ říká Mikael Kjeldgaard. Nouze o medikamenty se díky tomu může zmírnit nebo přímo vyřešit správně navrženým logistickým plánem.
Společnost DSV disponuje divizí Solutions, která se zabývá skladováním a kontraktní logistikou a skladuje mimo jiné zboží i léčiva. Splňuje přísné požadavky na uskladnění citlivého zboží, které musí být striktně dodržovány podle specifikací.
O DSV
DSV a.s. je původně dánský dodavatel přepravních a logistických služeb, poskytující řešení pro celosvětovou nákladní (leteckou, námořní, silniční i železniční) dopravu. Společnost byla založena v roce 1976 deseti nezávislými dánskými přepravci a neustále expanduje, má zastoupení ve více než devadesáti zemích světa se 75 tisíci zaměstnanci. Společnost se dělí na tři divize: DSV Air & Sea pro námořní a leteckou dopravu, DSV Road pro silniční přepravu a DSV Solutions pro skladování a kontraktní logistiku.
Aktuálně je společnost DSV třetí největší přepravní a logistickou společností na světě a vytváří až 4% podíl na celosvětovém trhu.
Centrála společnosti DSV v České republice se nachází v obci Pavlov ve Středočeském kraji, kde má největší sklady. Další jsou rozmístěny v Liberci, Plzni, ve Slatiňanech, v Ostravě, Brně, Olomouci, Přerově a ve Frýdku-Místku.