Nemocnice Na Bulovce se na sociálních sítích (facebook, twitter, google+, youtube, pinterest, slideshare, foursquare) o své pacienty či potenciální pacienty stará už rok a půl. Nyní si změřila s pomocí metriky „Klout“ svůj online vliv. (TZ)
Za dobu působení na sociálních sítích si Nemocnice Na Bulovce nejen vytvořila stabilní publikum, ale dostala se také do hledáčku specialistů, kteří se analyzováním tohoto prostředí profesionálně zabývají (př. D. Dočekal: www.pooh.cz, www.justit.cz, T. Průša: Sociální média ve zdravotnictví, I. Slabá: Audit facebookových stránek nemocnic) jako příklad správného využití těchto kanálů ke komunikaci s veřejností (i při vědomí, že nikdy nic není tak dokonalé, aby to nemohlo být ještě lepší). A protože cílem Nemocnice Na Bulovce je stále zlepšovat nejen svou zdravotní péči, ale i nezdravotní služby, musí se napřed na své počínání podívat tzv. z nadhledu. V případě působení na sociálních sítích toho lze dosáhnout využitím příslušné metriky, která se snaží odhalit online vliv na sociálních sítích.
Nemocnice Na Bulovce pro měření využila sociální veličinu „Klout“, tedy metriku určující hodnotu online vlivu. Jde o souhrnnou hodnotu vypočtenou z různých faktorů týkajících se působení na sociálních sítích jako Facebook, Twitter, LinkedIn či Foursquare. Funguje dlouhodobě a docela spolehlivě. Tento analytický nástroj je takzvané Klout score, hodnota na škále od jedné do sta – čím vyšší číslo, tím vyšší online vliv. Hodnota, kterou získala Nemocnice Na Bulovce je „50“. Komentář k této hodnotě říká: „Nemusíte být celebrita, ale ve vaší oblasti odborných znalostí je váš názor bezkonkurenční. Váš obsah je pravděpodobně soustředěný kolem určitého tématu nebo odvětví se zacílením a vysoce zainteresovaným publikem.“
Ukazuje se, že vstup a aktivní působení Nemocnice Na Bulovce na sociálních sítích našlo odezvu, obzvláště u mladších lidí. Také se potvrzuje, že s webovými stránky či firemním magazínem už dnes nemocnice při komunikaci s pacienty a veřejností prostě nevystačí. Nástupem sociálních médií se otevřely nové možnosti komunikace a distribuce informací, na které je nezbytné reagovat. Samotná skutečnost užití sociálních médií nehraje tak významnou roli, jako způsob tohoto užití. Z mnoha definicí sociálních médií vyplývá, že základní vlastností je komunikace typu many-to-many, tedy síťová komunikace. Každý uzel komunikační sítě je vysílatel i příjemce informace. Sociální média jsou spjata s komunitami, kolaborativním přístupem, sdílením informací a konverzací. I zde platí známé rčení: Když dva dělají totéž, není to vždy totéž.
V České republice je Facebook v oblasti zdravotnictví nejoblíbenějším sociálním médiem, což pramení z jeho obecné popularity. Počty fanoušků českých nemocnic dosahují desítek až stovek, výjimečně přesáhnou jeden tisíc. Cílem však nemá být pouhé kumulování fanoušků či odběratelů videí, cílem je zapojit fanoušky do akce, probudit jejich aktivitu a ukázat jim, že sociální sítě nemusí používat pouze pro zábavu, ale např., že propojením se s fungujícím profilem nemocnice mohou dostat i tzv. informační první pomoc.