Praha, 15. listopadu 2022 – Češi se v mezinárodním průzkumu EF English Proficiency Index* umístili na 23. příčce s 575 body. Oproti minulému roku si polepšili o 4 místa a dostali se před Srbsko, Estonsko, Švýcarsko nebo Lotyšsko. Jazyková vybavenost Čechů je na vysoké úrovni, přesněji na druhé nejvyšší. V porovnání s nejbližšími sousedy si ale Česko vede nejhůře a od počátku testování s drobnými výkyvy spíše stagnuje.
Největší světová vzdělávací organizace Education First (EF) letos již po dvanácté zveřejnila výsledky mezinárodního srovnání úrovně znalosti anglického jazyka EF English Proficiency Index (EF EPI). Zúčastnilo se ho 2,1 milionů lidí ze 111 států světa, v nichž angličtina není rodným jazykem. Hodnocení respondenty rozděluje do pěti úrovní, podle míry znalostí, a to na velmi vysokou, vysokou, mírnou, nízkou a velmi nízkou.
První příčku obhájilo Nizozemsko, následované Singapurem a Rakouskem. V testování dominuje Evropa, což ukazuje také fakt, že se do první desítky z neevropských států probojoval právě pouze Singapur (kde je ovšem angličtina jedním ze čtyř úředních jazyků). Navíc většina evropských zemí má jazykové znalosti na úrovni velmi vysoké a vysoké a dokáže ji tak používat při běžném i pracovním hovoru.
Do testu se každoročně zapojují školy, společnosti či vládní instituce, vyplnit jej ale může i jednotlivec. „Pokud má někdo zájem zjistit, jak na tom s angličtinou je a do jaké skupiny patří, může si na webu efset.org zdarma vyplnit padesátiminutový test. Za jeho absolvování může získat online certifikát, který lze přímo nahrát na profil na LinkedIn,“ říká Sabina Nováková, vedoucí pobočky Praha pro Education First Česká republika.
Sousední státy vysoko před Českem
Češi v evropském srovnání patří k pěti nejrychleji se zlepšujícím národům. To ale stále nestačí, aby se po loňském výrazném propadu z 19. příčky na 27. vrátili na úroveň, kolem které se pohybovali od začátku testování v roce 2011. Z toho vyplývá, že Češi minimálně posledních 11 let v angličtině stagnují. Nutno ale podotknout, že úroveň jejich znalostí je vysoká, dokáží tedy v angličtině bez problémů prezentovat v práci, rozumět televizním pořadům či číst noviny.
Sice se v celosvětovém srovnání může zdát, že si Češi vedou dobře, ale v porovnání s evropskými státy se řadí do druhé poloviny žebříčku. Před Českem se výrazně výše umístily také všechny sousední země. Rakousko se umístilo na 3. místě. Nejblíže nám je tak Slovensko na 15. místě, tedy o celých 8 příček výše nad Čechy, navíc je jen krok od posunutí se ke státům s velmi vysokou úrovní jazyka. Průzkum také sleduje, jak si vedou velká města. Není překvapením, že nejlépe se umisťují ta hlavní. Praha se v užívání angličtiny vyšplhala na 16. místo mezi města s nejvyšší úrovní a dostala se například i před německý Berlín.
Anglicky hovoří lépe dospělí nad 40 let
Ve srovnání všech zúčastněných zemí si vedou lépe muži než ženy, stejně tak i v Evropě. Rozdíl se ale každým rokem zmenšuje a například ve státech jako Francie, Itálie, Rusko nebo Ukrajina prakticky neexistuje.
EF EPI sleduje také od roku 2015 progres podle věkových skupin. Od té doby zaznamenává výrazný nárůst znalosti angličtiny u lidí nad 40 let. „To je zapříčiněno jednak tím, že i respondenti v průběhu let stárnou a znalosti si tak logicky prohlubují. Na druhou stranu se ale často začínají angličtinu učit dříve a více s ní přichází do každodenního kontaktu prostřednictvím sociálních sítí, filmů nebo knížek. Navíc je na znalost anglického jazyka kladen větší důraz v zaměstnání a dospělí mluvčí jsou častěji motivováni pro seberozvoj a návštěvu vzdělávacích institucí,“ upřesňuje Sabina Nováková. Angličtina je stále důležitější pro získání zaměstnání, alespoň její elementární znalost vyžaduje značná část pracovních inzerátů.
Znepokojující výsledky jsou ale u věkové skupiny 21–25 let, u nichž se od minulého roku jejich úroveň nezměnila, u nejmladší testované skupiny 18–20 roků v posledních dvou letech dokonce celosvětově výrazně klesla. „Jsem přesvědčený, že přes veškerou snahu učitelů angličtiny a technologické pokroky není skupinová online výuka ani zdaleka tak efektivní jako ta ‚offlinová‘. Je výrazně těžší jak maximalizovat čas, kdy studenti aktivně používají angličtinu (tedy sami hovoří a nebo musí na něco reagovat), tak udělat hodinu dostatečně akční a zábavnou, aby studenty opravdu pohltila,“ doplňuje lektor Broňa Sobotka, známý svými videi, v nichž pomáhá lidem zamilovat se do angličtiny. „Sám jsem u online výuky během covidu cítil, že studenti jsou unavení z věčného sezení před obrazovkou a přes moji snahu o interaktivní hodinu, práci ve dvojicích, rychlé střídání aktivit atd. jsem viděl, že pokroky studentů nejsou takové jako při ‚běžné‘ výuce. Nicméně jako nenapravitelný optimista věřím, že v příštích letech se bude úroveň angličtiny mladých lidí rychle zlepšovat. Angličtina je nedílnou součástí jejich života a sám nadšeně pozoruji, jak se jim díky ní otevírá svět a jak přirozeně se v ní pohybují,“ zakončuje Bronislav Sobotka.
Jak zařadit angličtinu do každodenního života
Ke zlepšování se v angličtině nestačí pouze znalosti nabyté ve školních lavicích. Nesmí se zapomínat na to, že je to zábavná práce na celý život. Škola poskytuje pouze základ a vodítko, jak nad daným jazykem uvažovat, jak ho ale implementovat do každodenního života je na každém jedinci. Přitom není nic jednoduššího než se učit pasivně, a to například díváním se na oblíbený film či seriál namísto dabingu s titulky, ideálně anglickými, přečtením si zpráv na zahraničních serverech nebo nastavením si aplikací do cizího jazyka. Dobrým způsobem, jak si rozšířit jazykovou úroveň je dovolená v zahraničí kombinovaná s jazykovým kurzem, jež umožňuje osvojení si jazyka na lekcích i v praxi běžného života.
Žebříček EF EPI 2022 Evropa
Velmi vysoká | Vysoká | Mírná | Nízká | Velmi nízká | |||||
Nizozemsko | 661 | Řecko | 598 | Itálie | 548 | Turecko | 495 | Ázerbájdžán | 440 |
Rakousko | 628 | Slovensko | 597 | Španělsko | 545 | ||||
Norsko | 627 | Lucembursko | 596 | Francie | 541 | ||||
Dánsko | 625 | Rumunsko | 595 | Ukrajina | 539 | ||||
Belgie | 620 | Maďarsko | 590 | Bělorusko | 533 | ||||
Švédsko | 618 | Litva | 589 | Rusko | 530 | ||||
Finsko | 615 | Bulharsko | 581 | Moldavsko | 528 | ||||
Portugalsko | 614 | Česko | 575 | Gruzie | 524 | ||||
Německo | 613 | Lotyšsko | 571 | Albánie | 523 | ||||
Chorvatsko | 612 | Estonsko | 570 | Arménie | 506 | ||||
Polsko | 600 | Srbsko | 567 | ||||||
Švýcarsko | 563 |
O Education First:
EF Education First je největší soukromá vzdělávací organizace s více než 43 tisíci zaměstnanci a 500 školami po celém světě. Letos pojedenácté zveřejňuje výsledky testu znalostí anglického jazyka English Proficiency Index (EPI). Celosvětového testování se zúčastnilo 2,1 milionů lidí ze 111 zemí světa.
*English Proficienci Index (EF EPI) je založen na výsledcích testů z EF Standard English Test (EF SET), který po celém světě používají tisíce škol, společností a vlád pro rozsáhlé testování, stejně jako miliony jednotlivých účastníků testů.