Jubilejní 25. ročník nejvýznamnější tuzemské marketingové soutěže Effie Awards Czech Republic zná své vítěze. Vyhlášení výsledků proběhlo ve středu 23. listopadu na tradičním galavečeru, který se opět konal v prostorách Kina Lucerna. Porota při této příležitosti udělila kromě 44 cen ve 12 soutěžních kategoriích i tři zvláštní ocenění. Grand Prix Effie 2022 získala agentura WMC Grey za kampaň Dopravart, Rychlart, Chytrart pro klienta Datart.
Ve středu 23. listopadu byly v prostorách Kina Lucerna předány ceny Effie Awards Czech Republic oceňující nejefektivnější reklamní kampaně. Ty se mezinárodně vyhlašují více než půl století, v Čechách letos udělování cen slavilo 25. výročí. Porota složená ze zástupců zadavatelů reklamy, komunikačních a mediálních agentur, výzkumných společností, novinářů a odborníků na marketing a komunikaci udělila celkem 44 cen v 12 oborových kategoriích a tři zvláštní ocenění.
Letošní ročník patřil digitální komunikaci, která se dočkala hned několika nových kategorií. „S rozvojem digitálních komunikačních kanálů, který ještě akcelerovala covidová omezení, každým rokem vzrůstá význam digitálních kampaní a je jedině dobře, že se jim nyní dostane pozornost, kterou si právem zaslouží,“ komentuje rozšíření počtu oceňovaných kategorií Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních médií (AKA), která je zároveň pořadatelem Effie.
Premiéru měla kategorie Digitální marketing, kde si vítězství připsala společnost Sportisimo se svou vánoční kampaní Udělat radost druhým je největší vítězství. Ta rovněž získala nově uvedené zvláštní ocenění společnosti Google za nejefektivnější využití YouTube. „Jsme velmi rádi, že Effie nově zařadila kategorii Digitálního marketingu a že jsme se se stali jejím hrdým partnerem. Zároveň nás těší početné zastoupení platformy YouTube v přihláškách. To jen potvrzuje, že YouTube je nástroj, který dokáže zasáhnout velmi relevantně a efektivně velkou masu lidí a že značky jsou si toho dobře vědomy. Kampaň společnosti Sportisimo potvrdila, že YouTube dokáže přinést nejen relevantní zásah a vybudovat povědomí, ale také přináší obchodní výsledky,“ uvádí Marie Krátká z českého Googlu.
Druhou nově představenou cenu skupiny Prima a Media Clubu za nejefektivnější využití videoobsahu v prémiovém obsahu pak získala agentura Momentum Czech Republic s kampaní KB – banka pro udržitelnější budoucnost pro Komerční banku. „Těší nás, že jsme mohli poprvé ocenit kampaň, která efektivně pracovala s využitím videoobsahu napříč různými mediatypy. Budoucnost reklamních kampaní je podle nás právě v crossplatformním zásahu a přesném zásahu vybrané cílové skupiny,“ říká Roman Mrázek, programový ředitel skupiny Prima.
Nesporným vrcholem večera se stalo udílení nejprestižnější předávané ceny Grand Prix Effie 2022, jejíž vítěze zvolila porota z užšího výběru vítězů oborových kategorií přímo na místě. Tu si odnesla agentura WMC Grey za kampaň Dopravart, Rychlart, Chytrart pro Datart. „Volba vítěze Grand Prix byla v tomto ročníku, stejně jako každý rok, velmi obtížná. Všechny soutěžící projekty zaznamenaly mimořádné výsledky,“ říká Hlavica.
Udělena byla také cena SIMAR oceňující nejlépe zdokumentované výsledky komunikace – “The Best of Data Performance”. Získala ji agentura Ogilvy za kampaň ČSÚ sčítal Čechy online.Jednoduše.Raz dva. pro Český statistický úřad. „Právě měřitelnost výsledků a prokazování úspěšnosti odlišuje Effie od jiných oborových soutěží. Nezřídka kdy se stane, že kampaň, která okouzlí nápadem a provedením, nakonec nepřinese kýžené ovoce. Proto se snažíme ocenit kampaně, které kromě kreativního konceptu a špičkové produkce zároveň také prokazatelně plní svůj účel,“ uzavírá Hlavica.
Galavečeru dominovala agentura McCann Prague, která svých celkem čtrnáct nominací na shortlistu zhodnotila hned devětkrát a získala tak dvě zlaté, tři stříbrné a čtyři bronzové ceny Effie. Výrazný podíl na tomto úspěchu měla kampaň ČAP: 13 minut pro Českou asociaci pojišťoven realizovaná ve spolupráci s agenturami Hero & Outlaw a Renegadz, která celkem přinesla pět ocenění včetně dvou nejvyšších. S odstupem následovaly agentury Ogilvy a Zaraguza CZ, které si odnesly shodně pět ocenění.
Kompletní výsledky Effie 2022 naleznete rovněž v příloze a na webu www.effie.cz.
PŘEHLED VÝSLEDKŮ EFFIE 2022
Přihlašovatel | Spolupracující agentury | Název kampaně | Klient | Umístění |
Aktivační marketing | ||||
TRIAD Advertising | McCann Prague, Wavemaker Czech | Gambrinus Cup vrátil pivaře do hospod | Plzeňský Prazdroj | 1. místo |
Dentsu Czech Republic | Boschí pracovníci spouštějí boží e-shop | Bosch | 2. místo | |
Ogilvy | MediaCom Praha, Proboston Creative | Jak T-Mobile umožnil všem být pořád online | T-Mobile | 2. místo |
McCann Prague | Good Game | Chio: Kuřomet | Intersnack | 3. místo |
McCann Prague | Carat, Friendly | Vodafone digitalizuje české seniory | Vodafone Czech Republic | 3. místo |
Wavemaker Czech | Za #silnější Ukrajinu s virtuální kartou | Česká spořitelna | 3. místo | |
Marketup | Zdravá radost schválená mámou. | SAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic | 3. místo | |
Business Transformation | ||||
Group M | Wavemaker Czech | Nový zdroj příjmů pro ČOV | Český olympijský výbor (ČOV) | 2. místo |
VMLY&R | Od přežití k novému byznysovému potenciálu | RunTour – série běžeckých závodů | 3. místo | |
Digitální marketing | ||||
Sportisimo | Udělat radost druhým je největší vítězství | Sportisimo | 1. místo | |
Momentum Czech Republic | McCann Prague, Good Game, PHD Media | Bankovní gaming láme rekordy | Komerční banka | 2. místo |
McCann Prague | Hero & Outlaw, Renegadz | ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven | 2. místo |
Publicis Groupe | Mindshare Czech Republic, PHD Media | Bezstarostné léto s Endi a Ronem | Opella Healthcare Czech | 3. místo |
Dentsu Czech Republic | Boschí pracovníci spouštějí boží e-shop | Bosch | 3. místo | |
WMC/GREY | Hoppy Family | HoppyGo | 3. místo | |
TRIAD Advertising | Red Media, PHD Media, atta creative | I značka pro táty může okouzlit mladé | Mast-Jägermeister | 3. místo |
Finanční služby | ||||
Momentum Czech Republic | McCann Prague, Good Game, PHD Media | Bankovní gaming láme rekordy | Komerční banka | 2. místo |
VMLY&R | Wavemaker Czech | Mladá dáma dovedla mladé do Spořky | Česká spořitelna | 2. místo |
Zaraguza CZ | Publicis Groupe | Jen řeči k inovativnosti nestačí | ČSOB | 3. místo |
Ogilvy | H1.cz, Mindshare, Kantar CZ | Nový brand Hello bank! prodal víc půjček | Hello bank! | 3. místo |
Zaraguza CZ | Publicis Groupe | Učíme Čechy investovat | ČSOB | 3. místo |
Kampaně veřejné správy | ||||
Ogilvy | ČSÚ sčítal Čechy online.Jednoduše.Raz dva. | Český statistický úřad | 1. místo | |
McCann Prague | REMMARK | SZÚ: Antibiotická rezistence | Státní zdravotní ústav | 2. místo |
McCann Prague | Hero & Outlaw, Renegadz | ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven | 3. místo |
Nápoje | ||||
TRIAD Advertising | McCann Prague, Wavemaker Czech | Gambrinus Cup vrátil pivaře do hospod | Plzeňský Prazdroj | 1. místo |
VCCP | Birell si dám – a rád! | Plzeňský prazdroj | 2. místo | |
VCCP | Návrat k tradici, návrat k růstu | Jan Becher – Karlovarská Becherovka | 2. místo | |
TRIAD Advertising | Red Media, PHD Media, atta creative | I značka pro táty může okouzlit mladé | Mast-Jägermeister | 3. místo |
Zaraguza CZ | Publicis Groupe, Social Sharks | Shock pro kategorii ledové kávy | Big Shock! | 3. místo |
Obsahový/content marketing | ||||
McCann Prague | Hero & Outlaw, Renegadz | ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven | 2. místo |
Ostatní služby | ||||
WMC/GREY | Dopravart, Rychlart, Chytrart | DATART | 1. místo | |
Siemens | Budeme si rozumět | Siemens | 2. místo | |
Kaspen/Jung von Matt | TSM Global, Social Sharks, Fragile | Jobs.cz – skvělý job! | LMC | 2. místo |
Ogilvy | MediaCom Praha, Proboston Creative | Jak T-Mobile umožnil všem být pořád online | T-Mobile | 3. místo |
Potraviny | ||||
Mindshare | WMC GREY | Madeta naučila Čechy opékat sýr na pánvi | Madeta | 2. místo |
DDB Prague | Pro změnu kuře! | McDonald‘s | 2. místo | |
One of a kind | Opět jedničkou na trhu | SAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic | 3. místo | |
Lineart | Opravdová chuť plná nápadů | SAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic | 3. místo | |
PR | ||||
McCann Prague | Hero & Outlaw, Renegadz | ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven | 1. místo |
Sociální, ekologický, kulturní marketing | ||||
McCann Prague | Hero & Outlaw, Renegadz | ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven | 1. místo |
Momentum Czech Republic | KB – banka pro udržitelnější budoucnost | Komerční banka | 2. místo | |
Ogilvy | Mikrosegmentace. Méně je více i v nezisku. | Nadace Leontinka | 3. místo | |
McCann Prague | Carat, Friendly | Vodafone digitalizuje české seniory | Vodafone Czech Republic | 3. místo |
Spotřební zboží | ||||
Zaraguza CZ | PHD Media, Social Sharks | Kampaň s tahem na branku | ŠKODA AUTO Česká republika | 2. místo |
Zvláštní ocenění | ||||
Grand Prix Effie 2022 | ||||
WMC/GREY | Dopravart, Rychlart, Chytrart | DATART | ||
Cena SIMAR za nejlepší využití dat | ||||
Ogilvy | ČSÚ sčítal Čechy online.Jednoduše.Raz dva. | Český statistický úřad | ||
Cena FTV Prima a Mediaclubu za nejlepší využití video obsahu | ||||
Momentum Czech Republic | KB – banka pro udržitelnější budoucnost | Komerční banka | ||
Cena společnosti Google za nejefektivnější využití YouTube v přihlášených kampaních | ||||
Sportisimo | Udělat radost druhým je největší vítězství | Sportisimo |
O Effie
Effie je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označuje soutěž o nejefektivnější reklamu. Ve dvoukolovém rozhodování porota posuzuje měřitelné, prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům a hodnotí účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům. Kreativita, k níž se přihlíží ve druhém kole hodnocení, je zde chápána v širším slova smyslu: jako inspirativnost strategického řešení a nápaditost komunikačního mixu i jako účelnost a cílevědomost, s nimiž ztvárnění kampaně slouží zvolené strategii.
Effie překračuje hranice reklamy a tradičních médií, protože moderní marketing kombinuje různé komunikační disciplíny a využívá nová média. Podle mezinárodního průzkumu reklamy (GWA) je Effie nejprestižnější soutěží v oblasti komerčních komunikací. Koná se ve více jak třiceti vyspělých zemích světa a má i dva nadnárodní formáty: Euro Effie, evropskou soutěž o nejefektivnější kampaň, kde podmínkou účasti je úspěšné využití alespoň ve dvou zemích starého kontinentu, a Gobal Effie, kde je podmínkou využití aspoň v šesti zemích světa.
V České republice byl uspořádán první ročník v roce 1997, kdy AKA získala licenci od americké společnosti AMA N.Y. V prvním ročníku soutěžilo 23 kampaní.
Více na www.effie.cz
O AKA
AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.Více na www.aka.cz