Chytrý telefon vlastní už téměř 40 % Čechů aktivních na internetu. Více než třetina z nich si prostřednictvím telefonu vybírá zboží v e-shopech, desetina jich nákup přes telefon uskuteční. Nejčastěji takto nakupují lidé mezi dvaceti a čtyřiceti lety. Mezi oblíbený sortiment, který se přes telefony kupuje, patří elektronika, oblečení nebo jízdenky. Vyplývá to z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz, který provedl ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research. (TZ)
I když mobilní telefony vnímáme už jako přirozenou součást našich životů, bez smartphonů se zatím většina lidí obejde. I jejich obliba však rychle roste. „Chytrý telefon vlastní téměř dvě pětiny internetových uživatelů v Česku,“ říká Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research a dodává: „Smartphone už pro většinu lidí není běžný komunikační prostředek sloužící pouze k volání, ale interaktivní doplněk, který se dá využít k zábavě i ke vzdělání a má široké možnosti využití.“
Právě díky jejich širokému využití je Češi stále častěji používají k prohlížení a nakupování zboží online. „Více než třetina Čechů s chytrými telefony si jejich prostřednictvím prohlíží zboží v e-shopech,“ říká Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz a dodává: „Častěji jsou to muži, kterých takto prohlíží zboží 38 %, žen je 27 %.“
Češi také stále častěji nákupy přes mobilní telefony dokončují. „Desetina uživatelů se smartphony uvedla, že přes mobilní telefony zboží z e-shopu také nakoupí. Nejvíce přes smartphony nakupují lidé mezi dvaceti a třiceti lety,“ říká Demuth a pokračuje: „Zajímavé je, že mladí lidé do dvaceti let přes mobily sice brouzdají v e-shopech suverénně nejčastěji, většina z nich ale nákup nedokončí.“
Zboží, které se přes mobilní telefony nakupuje nejčastěji, je obdobné jako na celém internetu. „V nákupech přes mobilní telefony vede elektronika těsně před oblečením. Dále se často nakupují jízdenky nebo vstupenky, kosmetika a parfémy,“ jmenuje nejčastější komodity nakoupené přes mobilní telefony Michal Osuský.
Oblibu nákupu přes smartphony potvrzuje stále se zvyšující podíl mobilních přístupů v e-shopech. „V současnosti přístupy přes mobilní zařízení tvoří více jak 8 % a i nadále se budou zvyšovat,“ říká Kamil Demuth a dodává: „Mobilní verze e-shopů nebo responzivní design internetových stránek obchodů by měly být už samozřejmostí, aby si zákazníci mohli vybírat zboží i přes mobilní zařízení v uživatelsky přívětivém prostředí.“
S mobilními verzemi má zkušenosti také obchodní portál Aukro.cz. „Jako jedna z mála je naše aplikace vyvinuta pro všechny operační systémy a stáhlo si ji už téměř dvě stě tisíc uživatelů,“ říká Michaela Papežová z obchodního portálu Aukro.cz a pokračuje: „To se projevuje také na obratu, který je přes mobilní telefony a tablety utvářen a který se neustále zvyšuje. V současnosti tvoří nákupy přes mobilní telefony a tablety 7 % celkového obratu Aukra.“
O webu Heureka.cz:
Nezávislý nákupní rádce Heureka.cz patří do skupiny Allegro Group CZ, s.r.o. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a aktuálně se jeho návštěvnost pohybuje kolem 2 158 429# RU měsíčně. Heureka.cz patří mezi TOP 10 nejnavštěvovanějších webů v ČR a na jednom místě porovnává výrobky z více než 31 000 internetových obchodů. Na webu Heureka.cz uživatelé naleznou recenze produktů a e-shopů, zkušenosti a hodnocení ostatních nakupujících. Služba Heureky “Ověřeno zákazníky” zajišťuje nezávislé hodnocení obchodů pouze od reálných zákazníků a tím dává nakupujícím informaci o tom, jak kvalitní jsou služby daného obchodu. Heureka.cz pořádá ankety Shop roku (www.shoproku.cz), ve které na základě zkušeností nakupujících oceňuje nejspolehlivější e-shopy, a Produkt roku (www.produktroku.cz), ve které vybírá nejpopulárnější produkty roku dle zájmu uživatelů.
O společnosti NMS Market Research:
NMS Market Research je výzkumná agentura, která pomáhá největším hráčům na trhu již od roku 1998 zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Pomocí chytrých řešení v oblasti marketingového výzkumu (jako je mystery shopping, store checks a průzkumu zákazníků) pomáháme našim klientům lépe rozumět svým zákazníkům a proměnit toto porozumění ve správná obchodní rozhodnutí. Kromě pražské centrály má NMS Market Research pobočku na Slovensku, odkud řídí výzkumy probíhající po celé Slovenské republice. NMS Market Research je členem výběrového sdružení agentur působících v oblasti výzkumu trhu SIMAR, MSPA a prostřednictvím svých zástupců i členem mezinárodní organizace ESOMAR.