Většina Čechů i Slováků za letošní Vánoce utratí méně peněz než loni

Praha 16. prosince – Za letošní Vánoce plánuje utratit méně peněz než loni 57 % Čechů a 52 % Slováků. Více než třetina Čechů (39 %) a zhruba 45 % Slováků chce nejvíc ušetřit tím, že bude kupovat méně dárků nebo levnější. Každý rok v obou zemích dostává nejvíce lidí pod stromeček kosmetiku, ponožky a peníze. Na Slovensku jsou oblíbenější umělé vánoční stromečky. To jsou závěry unikátního průzkumu mezi více než čtyřmi a půl tisíci Čechy a Slováky pro společnost Patron GO.

V Česku 57 % lidí plánuje letos za Vánoce utratit méně peněz než loni – a z toho
30 % proto, protože si letos nemohou dovolit to, co minulý rok.

“Je vidět, že letošní tíživá ekonomická situace dopadá i na útraty za Vánoce. Přitom v tomto období měli vždy obchodníci žně. Obchody sice hlásí nárůst tržeb, ale na základě výsledků průzkumu lze odvodit, že je to dáno spíše výrazně rostoucími cenami zboží a služeb,” myslí si Lukáš Vršecký, šéf firmy Patron GO, která se zabývá správou financí.

A co dostávají Češi a Slováci pod stromeček každý rok?

Nejvíc Čechů mezi dárky každý rok najde kosmetiku (31 %), poté peníze (16 %) a ponožky (15 %). Na Slovensku je to podobné, lidé se nejčastěji obdarovávají kosmetikou (40 %) a ponožkami (13 %). 

Na Slovensku jsou oblíbenější umělé vánoční stromečky

Z dotazníku dále vyplývá, že 44 % Čechů si letos koupí živý stromeček a 36 % bude mít umělý. U našich sousedů je to naopak. 56 % Slováků používá umělý stromeček, a jen 33 % se chystá koupit živý. 

Většinu dárků nakoupí lidé v obou zemích před Vánoci. Jen 12 % respondentů většinu dárků plánuje pořídit až v povánočních slevách – i přesto, že je to výrazně levnější. 

“Podle průzkumu nejvíce lidí v Čechách i na Slovensku obdarovává své blízké jen v rámci blízkého rodinného kruhu a kupované dárky jednoznačně vedou před zážitkovými poukazy, penězi a vyrobenými dárky,” dodává Vršecký. 

Dotazníkového šetření se zúčastnilo celkem 4677 respondentů3318 v ČR a 1359 v SR,
v období 5.–12. prosince 2022. Respondenty jsou uživatelé mobilní aplikace Patron GO. 

O společnosti

Patron GO je mobilní aplikace, která svým uživatelům pomáhá zlevnit běžné platby. Funguje na principu pasivního náhledu na bankovní účet, kdy pomocí algoritmu dokáže identifikovat předražené, ale i nebezpečné transakce, typicky například rychlé půjčky. Majitele účtu na ně upozorní a rovnou nabídne výhodnější řešení. Aplikace je propojená téměř se všemi bankami v ČR, aktuálně ji využívá přes 80 tisíc uživatelů a je dostupná v Česku a na Slovensku. Jejími autory jsou Jiří Paták, zakladatel finančního srovnávače Chytrý Honza a Lukáš Vršecký, zakladatel věrnostní platformy Rondo.