Praha 24. června 2013 — Internetové reklamě se v Česku daří, krizi úspěšně překonala a v letošním roce by měla dosáhnout obratu 12,9 miliard korun. V celkovém reklamním mixu má internetová reklama 17,4% podíl. Tyto a řadu dalších užitečných informací je možné získat z rozsáhlé infografiky „Česko a internetová reklama“, kterou dnes zveřejnila společnost Effectix.com v rámci projektu Doba webová v číslech. (TZ)
V loňském roce se v Česku v internetové reklamě protočilo 11,2 miliardy korun a letos se očekává růst na 12.9 miliardy. Případnou krizi internetová reklama překonala a úspěšně roste. S 17,4% podílem se řadí na třetí místo z pěti základních typů reklamy (nejvíce stále samozřejmě představují televizní reklamy, 47,1 %, následuje tisk s 27,5%).
„Internetová reklama je dlouhodobě jeden z nejrychleji rostoucích typů reklamy,“ říká David Bauckmann, jednatel společnosti Effectix.com. „Výdaje do internetové reklamy dlouhodobě rostou, dokáže nabídnout dobře měřitelné výsledky, cílení, moderní způsoby komunikace. Právě na měřitelné výsledky se tradičně soustřeďujeme v další vlně dat projektu Doba webová v číslech,“ dodává.
Kdo nejvíce utrácí za display reklamu na českém Internetu
Na internetovou reklamu řada firem sází a investuje do ní nemalé prostředky. Zajímavé je, že to zdaleka nejsou čistě internetové společnosti, byť na prvním místě najdete Internet Mall.
TOP30 zadavatelé |
Celkem 6/12-5/13 |
Podíl |
CELKEM |
6 025 267 557 Kč |
100,0% |
Internet Mall |
265 555 571 Kč |
4,4% |
Tchibo |
119 583 436 Kč |
2,0% |
AAA Auto |
111 924 013 Kč |
1,9% |
Lidl Česká republika |
110 144 846 Kč |
1,8% |
Vodafone |
104 937 019 Kč |
1,7% |
Student Agency |
101 957 824 Kč |
1,7% |
Alza.cz |
98 639 738 Kč |
1,6% |
T-Mobile Czech Republic |
96 202 661 Kč |
1,6% |
Telefónica O2 Czech Republic |
92 533 667 Kč |
1,5% |
Internet Retail |
89 831 146 Kč |
1,5% |
Invia.cz |
78 445 796 Kč |
1,3% |
Procter & Gamble |
73 694 481 Kč |
1,2% |
Škoda Auto |
70 052 281 Kč |
1,2% |
ING Bank |
66 853 214 Kč |
1,1% |
Air Bank |
64 382 544 Kč |
1,1% |
Porsche Česká republika |
62 851 033 Kč |
1,0% |
Datart International |
60 851 583 Kč |
1,0% |
Eset software |
59 954 945 Kč |
1,0% |
Telefónica Czech Republic |
54 057 864 Kč |
0,9% |
Czc.cz |
54 026 085 Kč |
0,9% |
LMC |
52 699 160 Kč |
0,9% |
Google Czech Republic |
51 113 292 Kč |
0,8% |
Exchange |
50 397 618 Kč |
0,8% |
Samsung |
49 138 986 Kč |
0,8% |
Allegro Group CZ |
48 783 425 Kč |
0,8% |
Československá obchodní banka |
45 401 338 Kč |
0,8% |
Slevomat.cz |
40 334 008 Kč |
0,7% |
Ford Motor Company |
39 339 247 Kč |
0,7% |
Raiffeisenbank |
37 922 317 Kč |
0,6% |
Kraft Foods ČR |
36 643 438 Kč |
0,6% |
Zdroj: AdMonitoring – SPIR/Mediaresearch, červen 2012 – květen 2013 |
Kde se nejvíce inzeruje?
Tradičně místem kde se nejvíce inzeruje display reklama z hlediska provozovatelů je Seznam.cz. Na jeho serverech se od června loňského do května tohoto roku protočily 2,3 miliardy korun a z celkového objemu reklamy v tomto období tak šlo o skoro 40 %.
TOP10 provozovatelé |
Celkem 6/12-5/13 |
Podíl |
CELKEM |
6 025 267 557 Kč |
100,0% |
Seznam.cz |
2 362 340 094 Kč |
39,2% |
Centrum Holdings |
973 609 962 Kč |
16,2% |
MAFRA |
659 237 402 Kč |
10,9% |
Nezapojená média |
368 109 063 Kč |
6,1% |
Allegro AdMarket |
318 776 491 Kč |
5,3% |
Mladá fronta |
298 651 987 Kč |
5,0% |
AdActive.cz |
253 179 919 Kč |
4,2% |
CET 21 |
179 420 203 Kč |
3,0% |
Ringier Axel Springer |
154 506 394 Kč |
2,6% |
Impression Media |
140 422 850 Kč |
2,3% |
Na konkrétních serverech se nejvíce reklamy v témže období protočilo naww.Centrum.cz, ale www.Seznam.cz,velmi těsně následuje. (Pozn.: Centrum.cz vychází nejlépe hlavně proto, že v něm Centrum Holdings agreguje mnoho služeb).
TOP10 média |
Celkem 6/12-5/13 |
Podíl |
CELKEM |
6 025 267 557 Kč |
100,0% |
Centrum.cz |
959 248 774 Kč |
15,9% |
Seznam.cz |
842 506 652 Kč |
14,0% |
Novinky.cz |
745 573 909 Kč |
12,4% |
Idnes.cz |
659 237 402 Kč |
10,9% |
Super.cz |
271 363 355 Kč |
4,5% |
Heureka.cz |
217 716 939 Kč |
3,6% |
Pack Mladá fronta |
206 596 304 Kč |
3,4% |
Ihned.cz |
108 541 703 Kč |
1,8% |
Blesk.cz |
105 047 534 Kč |
1,7% |
Csfd.cz |
103 269 280 Kč |
1,7% |
Zdroj: AdMonitoring – SPIR/Mediaresearch, červen 2012 – květen 2013 |
||
* ceníkové ceny, zohledňuje pouze display reklamu |
Z čeho se internetová reklama skládá
Z pohledu různých druhů internetové reklamy je možné ji rozdělit na několik typů – výkonnostní reklamu v podobě reklamy ve vyhledávání a v reklamní obsahové síti, klasickou bannerovou, reklamu v katalozích a řádkovou inzerci, videoreklamu, RTB (real time bidding), PR články či mobilní reklamu.
„Zvýšené investice do videoreklamy, reklamních sítí i mobilní reklamy ovlivňují v posledním roce nové technologie Google, které umožňují inzerentům v systému AdWords efektivní oslovení potenciálního zákazníka například pomocí remarketingu, Youtube a nejnověji formátem PLA (product listing ads) pro internetové obchody,“ upozorňuje Martin Vinš, manažer konzultantů u Effectix.com. „V nadcházejícím roce pak očekávám výrazný růst stále v podstatě nových a trendových kanálů mobilní reklamy, RTB a zejména obsahu,“ dodává.
Jak vypadá vývoj jednotlivých typů internetové reklamy na českém trhu, můžete vidět na dalším obrázku.
Nejinzerovanější značky
Jaké značky jsou nejvíce inzerovány v display reklamě na českém Internetu? Operátoři a prodejci tradičně patří mezi nejvíce inzerované.
TOP20 značky |
Celkem 6/12-5/13 |
Podíl |
CELKEM |
6 025 267 557 Kč |
100,0% |
Mall.cz |
265 555 571 Kč |
4,4% |
O2 |
146 471 532 Kč |
2,4% |
Tchibo |
119 583 436 Kč |
2,0% |
AAA Auto |
111 924 013 Kč |
1,9% |
Lidl |
110 144 846 Kč |
1,8% |
Vodafone |
104 937 019 Kč |
1,7% |
T-Mobile |
96 159 049 Kč |
1,6% |
Alza.cz |
93 584 107 Kč |
1,6% |
ING |
91 561 457 Kč |
1,5% |
Kasa.cz |
89 831 146 Kč |
1,5% |
INVIA.cz |
78 445 796 Kč |
1,3% |
Air Bank |
64 382 544 Kč |
1,1% |
Datart |
60 851 583 Kč |
1,0% |
Eset |
59 954 945 Kč |
1,0% |
Student Agency |
58 667 377 Kč |
1,0% |
VW |
54 214 438 Kč |
0,9% |
Czc.cz |
54 026 085 Kč |
0,9% |
Škoda |
51 853 275 Kč |
0,9% |
|
51 113 292 Kč |
0,8% |
eXchange |
50 397 618 Kč |
0,8% |
Zdroj: AdMonitoring – SPIR/Mediaresearch, červen 2012 – květen 2013 |
||
* ceníkové ceny, zohledňuje pouze display reklamu |
Nejpoužívanější reklamní formáty u display reklamy
Display reklama, tedy tradiční bannery, stále patří mezi masově používané reklamní formáty. V následující tabulce je možné se podívat, jaké formáty jsou nejvíce oblíbené z hlediska objemu peněz.
TOP10 rozměry |
Celkem 6/12-5/13 |
Podíl |
CELKEM |
6 025 267 557 Kč |
100,0% |
300×600 |
755 406 771 Kč |
12,5% |
418×120 |
568 199 653 Kč |
9,4% |
300×300 |
402 358 469 Kč |
6,7% |
970×310 |
280 563 508 Kč |
4,7% |
970×210 |
272 137 799 Kč |
4,5% |
300×250 |
266 935 725 Kč |
4,4% |
480×300 |
213 013 416 Kč |
3,5% |
160×600 |
204 573 857 Kč |
3,4% |
970×320 |
173 301 760 Kč |
2,9% |
120×600 |
163 403 686 Kč |
2,7% |
Zdroj: AdMonitoring – SPIR/Mediaresearch, červen 2012 – květen 2013 |
||
* ceníkové ceny, zohledňuje pouze display reklamu |
Jaká je reklama ve srovnání s dalšími typy internetového marketingu
Doba webová v číslech tradičně nabízí pohled na data získaná z Google Analytics z 2100+ firemních webů za období 2010 až 2012. Umožňuje tak porovnat, jak fungují jednotlivé typy internetového marketingu.
„I přesto, že investice do přímých nákladů na internetovou reklamu (kampaně) jsou obecně nejvyšší, jejich podíl na celkové návštěvnosti je dlouhodobě nižší, než návštěvnost „zdánlivě“ neplacených kanálů jako jsou vyhledávače, odborné články, sociální sítě či blogy.“ upozorňuje Martin Vinš, manažer konzultantů u Effectix.com. „Je to další impuls, proč začít vážně přemýšlet o inbound marketingové strategii i pro malou a střední firmu. Z dlouhodobého hlediska se vyplatí investovat do větší komunikace s cílovou skupinou formou poskytování hodnotných informací a dat na webu i mimo něj, a to na místě, kde je potenciální zákazník očekává,“ dodává.
Z pohledu přivádění návštěvníků na weby jsou na tom nejlépe návštěvy z vyhledávačů a přímé návštěvy. V Internetové reklamě nejvíce návštěvníků přivádějí PPC kampaně (10 %), následují bannery a ostatní formy reklamy (5 %) a e-mailing (3 %), který také počítáme do kampaní na přivádění návštěvníků.
Z hlediska vývoje roste vliv vyhledávačů a právě kampaní (bannery, PPC a e-mailing). Klesá podíl příchodů z odkazujících stránek a nejvýraznější klesá podíl přímé návštěvnosti.
Nejvíce stránek si prohlédnou ale právě návštěvy z bannerů, e-mailingu a ostatních druhů kampaní. Návštěvy z reklamních bannerů vedou až 8,1 průměrně zhlédnutých stránek. Dobré výsledky ale bannery ukazují i u doby strávené na stránce – 3 minuty a 28 sekund jsou pouze o několik sekund horší než nejlepší výsledek, tedy 3 minuty a 34 sekund u návštěv z e-mailingů.
Návštěvníci přicházející na web z bannerů opouštějí stránku okamžitě v 52 % případů. V nejmenší míře návštěvy z e-mailingu (44 %).
Vhodné je také vědět, že bannery nepatří k nejlepším zdrojům nových návštěv (37% podíl u bannerů). Nejlépe jsou na tom odkazující stránky (49 %), ale PPC (internetová reklama s placením za proklik) je na druhém místě s 47 procenty.
Které servery přiváděly nejvíce návštěvníků
Jakkoliv je vzorek 2100+ serverů v Době webové v číslech malý, je stejně zajímavé se podívat, jaké servery přiváděly v roce 2012 nejvíce návštěvníků, pokud šlo o návštěvníky prostřednictvím internetové reklamy. Pamatujte ale na to, že následující tabulka odpovídá hlavně tomu, kde servery obsažené ve vzorku inzerovaly.
Server |
Návštěvy |
CELKOVÁ NÁVŠTEVNOST |
234 441 247 |
seznam.cz |
1 905 560 |
centrum.cz |
1 756 986 |
heureka.cz |
1 539 790 |
super.cz |
485 427 |
novinky.cz |
132 097 |
blesk.cz |
102 824 |
idnes.cz |
84 616 |
ihned.cz |
18 923 |
csfd.cz |
1 936 |
Doba webová v číslech
Dobu webovou v číslech najdete na www.doba-webova.com. Zdrojem jsou data z analytického a statistického nástroje Google Analytics použitého na 2 100+ firemních webech v roce 2012. Samotné zpracování a vyhodnocení dat provádí Effectix.com od roku 2010 a díky tomu je možné sledovat i některé trendy.
Doba webová si neklade nároky na úplnost, přesnost a nemůže zdaleka obsáhnout „celý český Internet“. Jejím smyslem je upozornit na zajímavé trendy, změny v chování internetových uživatelů a poskytnout informace, které je možné dále použít, zejména tam, kde je možné stavět na tom, že data pocházejí z firemních webových stránek. V každém případě je ale vhodné je podrobit kritickému myšlení a hodnotit je v odpovídajících souvislostech.
Zveřejněné informace bude Doba webová průběžně aktualizovat a doplňovat, tak aby se www.doba-webova.com mohla stát zajímavým a užitečným informačním zdrojem.
Data z první části jsou převzatá od Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Více informací a metodiky naleznete na www.spir.cz a www.admonitoring.cz.
O společnosti Effectix.com
Effectix.com, s.r.o. zajišťuje pro rozsáhlé portfolio svých klientů služby v oblasti efektivního internetového marketingu. Od výroby webových stránek nebo internetových obchodů, přes SEO až po následnou propagaci a zviditelnění firem na Internetu. Poskytuje komplexní servis v internetové oblasti s jasným zaměřením na maximalizaci okamžitých prodejních výsledků. S nadstandardním klientským servisem pracuje pro malé, střední i velké firmy.