Analýza velkých dat od IBM obohacuje návštěvy ZOO či muzea

Armonk, stát New York, Tacoma, stát Washigton, a Denver, stát Colorado, 19. června 2013 – Společnost IBM zahájila spolupráci se zoologickou zahradou a akváriem Point Defiance Zoo & Aquarium (PDZA) a muzeem History Colorado Center, které budou využívat analytické nástroje IBM na zpracování velkých dat. (TZ)

PDZA díky technologii IBM Big Data Analytics obohacuje prohlídku pomocí dat získaných z mobilních zařízení a sociálních médií. Online prodej vstupenek se tak zvýšil o více než 700 % a do konce tohoto roku se dle odhadů zvýší ještě o další čtvrtinu. V celém areálu PDZA je zaměstnáno pouze 80 pracovníků na plný úvazek, přitom jde o jediné místo na severozápadním tichomořském pobřeží, kde provozují zoologickou zahradu a akvárium v jednom.

Každý den vznikají záznamy s miliony dat o návštěvnících, jejich preferencích či zájmech o iniciativy na ochranu přírody.  Významným zdrojem zpětné vazby zákazníků jsou také sociální média jako například Facebook, které odhalí, co se návštěvníkům líbí a nelíbí, i další zpětnou vazbu na provoz zoo. PDZA potřebovala nástroj, který jí pomůže z tak obrovského množství dat vybrat prakticky využitelné informace.

Zaměstnanci zoo nyní používají iPady, díky nimž získávají bezpečný přístup k finančním datům organizace, k informacím o návštěvnosti, o členství v klubu příznivců a o prodeji. Díky analýze online prodeje můžou například srovnat, v kterou denní dobu lidé nejčastěji reagují naspeciální nabídky. Po analýze dat o prodeji a zájmu byla nedávno nabídnuta promo akce těm zákazníkům, kterým právě končilo členství. Byla jim navržena cílená sleva, pokud si ještě tentýž den členství obnoví. V zoo zaznamenali při této akci 6% úspěšnost, zatímco při běžných kampaních obnovení členství, které se tradičně provádělo poštou, byla návratnost jen 3 %.

Muzeum History Colorado Center zase využívá technologie IBM pro analýzu velkých dat k navýšení tržeb, počtu návštěvníků a k poskytnutí jedinečných zážitků. Zcela nové, ultramoderní muzeum bylo pro veřejnost otevřeno minulý rok. Vystavuje historické poklady státu Colorado v moderních interaktivních expozicích, které jsou navrženy tak, aby přilákaly a uchvátily především rodiny s dětmi. Podobně jako většina kulturních zařízení se i History Colorado Center potýkalo s otázkou, jak s omezeným rozpočtem a zdroji fungovat nejen efektivně, ale také objevit nové způsoby nalákání nových návštěvníků.

Se zavedeným programem potřebovalo centrum získat hlubší porozumění z dat o návštěvnosti, tím účinněji zacílit nabídku a poskytnout rodinným návštěvníkům kvalitnější služby. Ve spolupráci s partnerem IBM, společností BrightStar Partners, začalo History Colorado Center využívat nástroje IBM Big Data analytics současně se zavedením nového systému POS.

Muzeum teď může v reálném čase analyzovat data o prodejnosti vstupenek, prodeji zboží, občerstvení a o členských programech. Lépe tak porozumí tomu, co zákazníci upřednostňují, a mohou rozpoznat prodejní trendy. Kromě toho jsou schopni identifikovat různé vzorce chování spotřebitelů, například určit dobu, kdy se nejvíce nakupuje, nebo zjistit, které exponáty přitahují nejvíce návštěvníků.