Tempo digitalizace drží Česko díky bankovním službám v mobilu. Podle Indexu prosperity využívá internet banking 77 % Čechů. Digitalizace a automatizace přináší jednodušší postupy jak pro klienty, tak i pro samotné bankovní instituce, proto mají v bankovním sektoru prioritu. Česká spořitelna díky technologiím dokáže nabídnout personalizované služby. Tento a další trendy přispívají k dalšímu vývoji digitálních služeb banky, která stojí v čele digitalizace bankovního sektoru.
Digitální transformace největší české banky neodráží jen potřeby trhu, situaci v kyberbezpečnosti a tlak ČNB či řídících orgánů EU. Nároky klientů se zvyšují a služby je třeba neustále zdokonalovat. Česká spořitelna využívá nejnovější technologie, včetně umělé inteligence (AI), ke zvýšení vnitřní efektivity, zlepšení zážitku svých klientů a posunutí bankovnictví směrem k digitální budoucnosti. Technologie v České spořitelně umožňují to, co není v lidských silách dokázat pro miliony klientů. Jaké jsou aktuální trendy v digitalizaci banky?
- Hyper-personalizovaný přístup k zákazníkům
S více než 4,5 miliony klienty se Česká spořitelna stává jedním z průkopníků v oblasti hyper-personalizace. „Díky analýze obrovského množství dat a automatizaci procesů může banka nyní individuálně přistupovat ke každému klientovi. To znamená, že každý klient je obsluhován s ohledem na jeho unikátní historii, potřeby i touhy,“ shrnul aktuální přístup Pavel Běťák, IT Area Lead České spořitelny.
- Detailní znalost vyžaduje AI
Podle Pavla Běťáka dnes detailní znalost klienta vyžaduje umělou inteligenci. „Pokud chceme zákazníka dopodrobna poznat, bez AI se neobejdeme. AI umožňuje bankovnictví identifikovat zájmy klientů a předvídat jejich budoucí potřeby. Tímto způsobem banka může nabídnout klientům relevantní bankovní služby a produkty,“ vysvětluje.
- Simplifikace
Úlohou moderních bank by mělo být usnadnění finančního života klientů a poskytování centrálního místa pro správu osobních financí, spoření, investic nebo pojištění. „Jsme přesvědčení o tom, že klienti nechtějí mít mobil plný různých aplikací, ale chtějí mít okamžitý přehled o stavu svých financích, produktech a možnostech. A to na klik. Chytrá banka může být jednoduše centrálním místem celého finančního života klientů bez ohledu na to, zda všechny služby k tomu potřebné sama poskytuje. Moderní bankovnictví propojuje potřeby klienta s dalšími společnostmi a poskytovateli služeb,“ popisuje Pavel Běťák, co pojem „chytrá banka“ znamená.
- Rychlý vývoj produktů a služeb
„Banky jsou dnes transformovány do technologických firem, neboť jen a pouze technologie umožňují vývoj produktů a doručení služeb klientům včas a ve správnou chvíli,“ říká Pavel Běťák s tím, že klíčovou součástí technologické transformace je schopnost banky rychle uvádět na trh nové produkty a služby a nastavit k nim související interní procesy. Vedle vývoje nových funkcí ale musí zdokonalovat stávající nabídku, naslouchat potřebám klientů a aktivněji s nimi komunikovat.
- Kombinace metod ochrany
Banka vyvíjí bezpečnostní opatření, která chrání klienty, ale zároveň se snaží udržet vysokou míru pohodlí a snadné použitelnosti. Hesla postupně ustupují před moderními metodami ověřování identity a autorizace, jako jsou biometrie, vícefaktorová autorizace a další pro klienty komfortní a současně velmi spolehlivé způsoby ochrany jejich financí.
Česká spořitelna se rozhodla vzít vývoj produktů a služeb do vlastních rukou, což jí umožňuje udržovat kvalitu, rychlost a kontinuitu při představování nových produktů. Týmy vývojářů neustále rozšiřuje. Tato strategie ji staví do čela digitalizace bankovního sektoru.
O IT České spořitelny:
Česká spořitelna má jedno z největších IT oddělení v Česku. Jejich řešení používají každý den miliony uživatelů, typickým příkladem je internetové bankovnictví a mobilní aplikace George. Česká spořitelna aktuálně zaměstnává přibližně 1500 specialistů v oboru a své IT týmy neustále rozšiřuje. V hodnotě investic do moderních technologií je v první pětce firem. Pod jednou střechou řeší všechny bankovní projekty end-to-end. Díky transformaci na agilní způsob práce v roce 2018 jsou jednotlivé profese v byznysových a technických týmech úzce propojené. Autonomní týmy využívají kombinaci fyzické blízkosti a remote spolupráce. Týmy pracují s jednotným systémem, který pokryje více funkcí. V rámci konsolidace a optimalizace IT se daří IT zjednodušit infrastrukturu, rozložit monolitické systémy a zlepšit jejich komunikaci. Česká spořitelna se učí od startupů a obohacuje banku o inovace z jejich prostředí. Snaží se využívat technologie, které jsou svým designem udržitelné, moderní, efektivní a díky nimž lze snížit spotřebu energií a uhlíkovou stopu. Více informací najdete na: https://kariera.csas.cz/cs/o-praci/it a https://ittrendy.cz.