Praha 1. 11. 2023. Udržitelné knihkupectví Reknihy spouští vánoční kampaň s cílem zbořit tabu ohledně dárků z druhé ruky, a vymezují se tak vůči vánočnímu konzumu. Ten je totiž odhadem zodpovědný za vznik až o 30 % více odpadu za měsíc prosinec než v jiném měsíci v roce, ať už se jedná o balicí papír, stromečky, zbytky jídla nebo nevhodně vybrané dárky.
Podle National Retail Foundation se obchodníkům v USA vrátí v rámci vánoční sezóny zhruba 17,9 % objemu produktů z hlediska jejich hodnoty. Podle výzkumu Centra pro biologickou rozmanitost z roku 2021 se ale 25 % těchto vratek nikdy nedostane zpět k prodeji, a končí tak na skládkách. Pokud tedy vezmeme tato čísla a aplikujeme na český trh, pak jen za online prodej, který by měl ve vánoční sezóně roku 2023 podle Asociace pro elektronickou komerci dosáhnout v Česku hodnoty 70 miliard korun, se vrátí prodejcům zboží v hodnotě 3 miliardy korun, z čehož jde část v hodnotě 156 milionů korun rovnou na skládky. Tyto vratky s sebou navíc každý rok nesou miliony tun uhlíkových emisí.
„Knihy patří mezi top 3 nejčastěji darované vánoční dárky. I proto cítíme velkou odpovědnost za důsledky, které s sebou nákup nových knih nese. Naší aktuální misí je přesvědčit co nejvíce darujících i obdarovaných o tom, že dárek nemusí být nový, ať už se jedná o knihy, módu nebo nábytek. A že naopak dárek z druhé ruky s sebou může nést spoustu výhod, jakými jsou osobitý příběh, nižší cena i dopad na naši planetu,“ říká CEO a zakladatel Reknih, Tadeáš Kula.
Tým Reknih bojuje s vánočním konzumem skrze předávání myšlenky nákupu již použitého dárku, čímž se minimálně zdvojnásobí životní cyklus produktu, a pomůže tak snížit vyprodukovaný odpad. Jeho hlavní misí je proto zaručit perfektní stav knih přijatých od čtenářů, takže vypadají téměř jako nové. Každá kniha prochází pečlivou kontrolou nejen stavu, ale i stáří vzhledem k roku vydání, které obvykle nepřesáhne hranici 25 let. I proto se Reknihy mohou pochlubit 98% hodnocením zákazníků na platformě Heureka. Cena knih se navíc pohybuje až o 80 % níže než u nových kusů z knihkupectví.
Dárek z Reknih také potěší všechny milovníky udržitelnosti. Za rok 2022 svěřilo online knihkupectví Reknihy své knihy celkem 32 000 čtenářů, kteří tím získali obnos v hodnotě 8 000 000 Kč za celkem 160 000 knih. Díky své aktivitě tak jen loni ušetřilo 1 600 stromů a 48 000 000 litrů vody, celkově od svého založení pak 4 500 stromů a 135 000 000 litrů vody. V rámci ekologie dbá také na balení zásilek. To ponechává u co nejvíce možných zásilek původní, v jakém kniha od prodávajících čtenářů dorazila. Zákazník má také možnost si v rámci košíku připlatit za ekologickou variantu, která je plně recyklovatelná.
„Naplňuje nás, že dárek z Reknih vytvoří radost více lidem a navíc i přírodě. Pokud by si někdo nebyl jistý konkrétním výběrem titulu, může využít dárkové poukazy, se kterými nelze udělat chybu. A pokud se přece jen výběr nepovede, je možné u nás knihu zase poslat dál. Cirkularita je pro nás klíčová hodnota, kterou se snažíme aplikovat na všechny jednotlivé oblasti podnikání,“ přidává Kula.
O udržitelném knihkupectví Reknihy
Reknihy jsou online udržitelné knihkupectví pro čtenáře, skrze které mohou již přečtené knihy prodat i zakoupit. Eliminuje tak nutnost pořídit si knihu novou, a tím přispívá k podpoře cirkulární ekonomiky. Zároveň pomáhá ulehčit již přeplněným knihovnám, kde se po jednom přečtení knihy hromadí. Při příjmu knih tým Reknih pečlivě kontroluje každý kus pro zachování nejvyšší kvality a po jejich prodeji bývalému majiteli připisuje kredit, který si může převést na účet, využít na další nákup nebo podpořit aktivity Reknih, jako je například výsadba stromů. Tým společnosti Reknihy, kterou v roce 2019 založil Tadeáš Kula, v sobě spojuje dva zájmy – udržitelnost a knihy, které s vášní přelévá z osobního života do pracovního života s cílem minimalizovat dopad našeho žití na přírodu i naše peněženky. Za dobu svého působení získaly Reknihy odznak Udržitelný e-shop, Slušná firma a v roce 2021 i 1. místo SDGs cen od Asociace společenské odpovědnosti v kategorii Mladý leader.