Identita – příběh českého grafického designu na videoportálu Stream.cz od 1. dubna každé pondělí
Průvodce TV cyklem Identita Aleš Najbrt
Historicky první pořad o českém grafickém designu v podobě sedmidílného televizního cyklu s názvem Identita – příběh českého grafického designu je po uvedení na ČT Art nyní od 1. dubna k vidění každé pondělí na videoportálu Stream.cz. Až do 13. května zde bude postupně uvedeno všech sedm dílů cyklu. První díl s názvem Veřejný prostor je již ke zhlédnutí zde: https://www.stream.cz/identita-pribeh-ceskeho-grafickeho-designu
TV cyklus Identita uvedla poprvé Česká televize ve čtvrtek 11. ledna 2024. Průvodce Aleš Najbrt v něm diváky seznamuje nejen s předními grafickými designéry – průkopníky oboru, ale i se současnými tvůrci, kteří dále formují například to, co je vizuální identita naší republiky. Mezi stovkou protagonistů z oblasti grafického designu nechybí v jednom ze svých posledních rozhovorů typograf Zdeněk Ziegler, zaostřeno je na respektovaného grafika Jiřího Rathouského či výtvarníka Karla Teigeho, dále vystupují Jan Solpera, Clara Istlerová nebo Rostilav Vaněk, mladší generaci prezentují Tomáš Machek, Petr Babák, Robert V. Novák, Klára Kvízová, Tomáš Brousil, Marek Pistora či Zuzana Lednická. Pořad představuje i grafická díla Alfonse Muchy, Ladislav Sutnara nebo Vojtěcha Preissiga dobře známých v zahraničí.
Cyklus Identita vznikl v koprodukci České televize a Mowshe. Režisérem Identity je Jakub Skalický, autory projektu a odborní poradci jsou teoretička designu Linda Kudrnovská a typograf a pedagog Filip Blažek, scenáristou Petr Hauzírek, kreativní producentkou za Českou televizi Martina Šantavá, producentem Michal Gregorini ze společnosti Mowshe. Televizní cyklus Identita – příběh českého grafického designu je součástí stejnojmenného rozsáhlého projektu, který vzdává hold českému grafickému designu, a zahrnuje i připravovanou stejnojmennou výstavu, výpravnou monografii a celovečerní film.
Partnery projektu Identita jsou manželé Baudišovi, Bakala Foundation, společnost Lanik, Jiří Polidar, Česká národní banka, Česká centra, Unie grafického designu, spolek Typo, Swann Auction Galleries, Bontonfilm, Velvyslanectví USA v ČR, Státní tiskárna cenin, Mat Film Resort, Městská knihovna v Praze, Moravská galerie v Brně, Moravská zemská knihovna v Brně, Museum Kampa, Muzeum literatury / PNP, Národní knihovna, Vojenský historický ústav Ministerstva obrany ČR, hlavní město Praha, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Vysoké učení technické v Brně či Západočeská univerzita v Plzni. Finanční podporu poskytl také Státní fond kinematografie, Pražský nadační audiovizuální fond, Jihomoravský filmový fond, Zlínský kraj či Plzeňský kraj. Více na www.projektidentita.cz.
Identita – příběh českého grafického designu
projektidentita.cz / instagram.com/projektidentita
Identita – příběh českého grafického designu
Seriál Identita diváky v sedmi částech seznámí s historií českého grafického designu. Nejenže společně prozkoumáme vývoj vizuální tváře Československé republiky, odhalíme i to, co se skrývá za symboly, znaky a barvami, které ji reprezentují. Cyklus nás provede zajímavými příběhy vzniku prvních bankovek, státní vlajky, prvních českých písem a legendárních obchodních značek. Prohlédneme si dobové časopisy, skvělé graficky upravené knihy a legendární filmové plakáty. Budeme se přemisťovat časem skrze normalizaci, propagandistické tiskoviny, návrhy orientačních systémů pro metro až do současnosti k návrhům moderních logotypů, etiket, digitální a pohyblivé grafiky pro televizi a internetové projekty. Představí se ti nejdůležitější žijící i již zesnulí grafičtí designéři, kteří společně formovali to, co dnes považujeme za vizuální identitu naší republiky.
tvůrci: Filip Blažek, Linda Kudrnovská
režie: Jakub Skalický
scénář: Petr Hauzírek
kamera: Petr Racek
průvodce pořadem: Aleš Najbrt
kreativní producentka ČT: Martina Šantavá
produkce: Michal Gregorini, Matěj Pichler, Martina Šantavá, Pavel Vácha
střih: Petr Smělík
Synopse jednotlivých dílů:
Díl 1 – Veřejný prostor
Jsme obklopeni písmem. Grafický design tvoří jednu z dominant veřejného prostoru a pomáhá člověku orientovat se na neznámých místech. První díl cyklu Identita ukáže, jakou roli dnes má vizuální komunikace a jak může lidem pomoci v orientaci v neznámém prostředí. Divák se seznámí s termínem vizuální smog a se způsoby, jakým s ním současná města bojují. Publikum pozná tvůrce, kteří ovlivňují podobu veřejného prostoru. Tento díl představí např. práci Jiřího Rathouského, Rostislava Vaňka či Tomáše Machka.
Díl 2 – Média
Média prošla ve 20. století zásadní proměnou. Co se však nezměnilo, je fakt, že jejich vizuální podobu určují grafičtí designéři. Proto představíme několik výjimečných tištěných periodik. Druhý díl cyklu
Identita také ukáže české filmové plakáty, které v 60. a 70. letech minulého století okouzlily celý svět, a které obdivujeme dodnes. Poznáme i jejich tvůrce, jako byli Zdeněk Ziegler nebo Karel Vaca. Síla odkazu Karla Teigeho. Divák se také dozví, jakou zásadní proměnou dnes grafický design prochází.
Díl 3 – Stát a propaganda
Grafický design po celé 20. století spoluvytvářel dějiny – od státních symbolů, které tvoří jeden ze základních kamenů naší státnosti, po propagandu v temných dobách. Třetí díl cyklu seznámí diváka s vizuální podobou klíčových okamžiků našich dějin, kterou pomáhali vytvářet umělci, jako byli Vojtěch Preissig nebo Jaroslav Benda. Podíváme se i na zneužití grafického designu totalitními režimy, které z něj udělaly nástroj propagandy. I v těžkých dobách ale žili a pracovali designéři, kteří prosadili unikátní projekty, jako byl bruselský styl na konci padesátých let. Součástí vizuální identity Česka je ale také její vizuální prezentace – profesionální designéři se zamýšlejí, jestli komunikace státu odpovídá potřebám a vkusu 21. století.
Díl 4 – Vzdělávání
Grafická tvorba formuje naši osobnost od dětství. Každý z nás si určitě vybaví svůj první slabikář a psací písmo, které se naučil v základní škole. Právě návrh nového vzoru pro výuku psaní, písmo Comenia Script, představí čtvrtý díl seriálu Identita. Zaměříme se i na knihy a jejich tvůrce – jak na výjimečné osobnosti druhé poloviny 20. století, Františka Muziku a Oldřicha Hlavsu, tak na ty současné, jež získávají ocenění v soutěži Nejkrásnější knihy ČR. Kritický pohled na nízkou kvalitu učebnic nabídne Iva Knobloch. V tomto díle nezapomeneme ani na síť odborných vysokých škol, které se grafickému designu věnují již více než 100 let. S čím se tyto instituce potýkají, jak se výuka mění a jaké šance mají absolventi, o tom promluví představitelé pražské UMPRUM, brněnského VUT, plzeňské ZČU, ústecké UJEP či zlínské UTB.
Díl 5 – Hranice a přesahy
Grafický design je nedílnou součástí kultury a i sami jeho tvůrci často působí napříč různými obory. V této epizodě představíme mimořádnou osobnost, grafika, sochaře, spisovatele a typografa Josefa Váchala, který v oboru zanechal výraznou stopu. Podíváme se na grafický design také z druhé strany – na amatérskou designérskou tvořivost, která jako plevel bují v českých městech, Radek Sidun napoví, jak s chybami bojovat. Vladimir 518 se zamyslí nad vztahem grafického designu a graffiti. S Karlem Halounem a Viktorem Karlíkem zhodnotíme fenomén samizdatu a jeho význam pro vizuální kulturu 80. let, konkrétní práce té doby ukáže Joska Skalník. Na hranici umění, typografie a grafického designu se pohybují jak typograf a hudebník František Štorm, jehož písma si podmanila svět, nebo Robert V. Novák, jenž za úpravu žaltáře pro řád trapistů získal cenu Czech Grand Design.
Díl 6 – Každodennost
Každý den od rána do večera jsme obklopeni tvorbou grafických designérů a typografů, přestože si to často ani neuvědomujeme. Tento díl cyklu Identita připomene divákovi, co všechno vlastně je grafický design: od poštovních známek přes vizuální identitu kulturních institucí po obaly výrobků, ostatně kdo by neznal slavné cukrovinky, které dodnes nesou rukopis Zdenka Rykra. Na některá konkrétní díla, která se nám Čechům zapsala do paměti, se zaměříme podrobně, ať už půjde o bankovky Oldřicha Kulhánka či dílo Jana Solpery. V tomto díle představíme rozmanitou náplň práce grafického designéra i technologické změny, kterými tato profese v uplynulých sto letech prošla.
Díl 7 – Češi ve světě
Čeští grafičtí designéři vždy patřili mezi světovou špičku, proto si připomene dílo Alfonse Muchy či Ladislava Sutnara, který se ve Spojených státech proslavil natolik, že je považován za průkopníka moderní vizuální komunikace. Oldřich Menhart, významný český typograf, umělecký kaligraf a písmař, je autorem tiskových písem, z nichž některá se prosadila jako mezinárodní. V současnosti reprezentují český grafický design ve světě především tvůrci písma, divák tak pozná unikátní práci Tomáše Brousila, Veroniky Burian, Vojtěcha Říhy nebo Martina Váchy. Epizoda připomene také Mezinárodní bienále grafického designu, které se v Česku konalo od roku 1963 díky zakladateli Janu Rajlichovi st.. Pozadu ale není ani nejmladší generace, která čile komunikuje s globalizovanými světem a odnáší si z mezinárodních soutěží četná ocenění.