Budimex zajistí stavbu nejdelšího tunelu v Polsku

Praha, 11. července 2024 – Stavební skupina Budimex získala v konsorciu s tureckými partnery zakázku na výstavbu doposud nejdelšího železničního tunelu v Polsku. Nové 3,8 kilometru dlouhé podzemní dílo, které vznikne mezi obcemi Męcina a Mordarka, přispěje k výraznému zkrácení doby cestování na trase mezi Krakovem a Západními Karpaty. Cena modernizace úseku Limanowa–Klęczany, do něhož tunel náleží, dosahuje 11,2 miliardy korun. Trať bude hotová za necelé tři roky. Stavba samotného tunelu však potrvá jen 10 měsíců.

Polsko zahájí stavbu železničního tunelu, který se po svém dokončení stane nejdelším v zemi. Vznikne mezi obcemi Męcina a Mordarka a zhotoví jej polsko-turecké konsorcium Budimex SA – Gülermak. 

„Stavba 3,8 kilometru dlouhého tunelu je součástí modernizace úseku mezi obcemi Limanowa a Klęczany. Ta kromě něj zahrnuje i rekonstrukci 10 viaduktů a 12 mostů. Na ražbu tunelu bude využit razicí štít TBM (tunnel boring machine) o průměru 10 metrů. Podle předpokladů by měl stroj postupovat rychlostí 10 až 15 metrů denně,“ doplňuje Michał Wrzosek, tiskový mluvčí společnosti Budimex.

Stavba tunelu je součástí kontraktu na modernizaci 12,5 kilometru dlouhého úseku Limanowa–Klęczany. Celková cena zakázky dosahuje výše 11,2 miliardy korun. Práce by měly skončit za 31 měsíců. Samotná stavba železničního tunelu však potrvá méně než rok. Po zrekonstruované trati budou dopravní vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. „Tato investice je součástí většího projektu, který zkrátí cestovní dobu, zefektivní spojení a také výrazně zvětší manévrovací prostor pro dopravce, takže bude konečně možné dostat se z Krakova do Nového Sadce za 60 minut,“ popisuje Dariusz Klimczak, polský ministr infrastruktury.

Klíčové železniční projekty v Polsku i Pobaltí

Stavba nejdelšího tunelu v zemi není jedinou klíčovou železniční zakázkou, kterou Budimex aktuálně v Polsku realizuje. V hlavním městě pokračuje rovněž v rekonstrukci klíčového vlakového nádraží Warszawa Zachodnia. Významný úspěch zaznamenal na konci minulého roku i v Lotyšsku. V konsorciu s francouzským a italským partnerem se bude podílet na stavbě vysokorychlostních tratí v rámci projektu Rail Baltica.

V České republice největší polská stavební firma na zisk první železniční zakázky prozatím čeká. Realizuje však úsek dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí a stavbu protipovodňového poldru v Kutříně na Chrudimsku. „Našim dlouhodobým cílem je stát se v Česku stabilním a spolehlivým hráčem na trhu se stavebními zakázkami. Máme ambici spolupodílet se tu na klíčových silničních i železničních projektech,“ uzavírá Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex v České republice a na Slovensku.

O společnosti Budimex:

BUDIMEX SA je společnost s více než padesátiletou tradicí, která má významný podíl na hospodářském rozvoji Polska. Za 56 let své existence realizovala tisíce moderních infrastrukturních, stavebních a průmyslových investic. Skupina zaměstnává přes 7 000 lidí a spolupracuje s více než 15 000 subdodavateli. Kultura inovací, zlepšování a dodržování zásad udržitelného rozvoje umožnily Budimexu stát se lídrem na polském stavebním trhu. Kromě něj působí i v zahraničí: v České republice, Německu, Lotyšsku a na Slovensku. Firma průběžně zvyšuje svou angažovanost v odvětvích výroby zelené energie, nakládání s odpady a elektromobility. Od roku 1995 je Budimex kótován na Varšavské burze cenných papírů a od roku 2011 je zařazen do indexu nejodpovědnějších kótovaných společností. Jeho strategickým investorem je španělská společnost s celosvětovou působností Ferrovial. Skupina zahrnuje: Mostostal Kraków, BXF Energia, Budimex Mobility, Budimex Kolejnictwo a FBSerwis.