Elektrokola proměnila cyklistický trh a tvoří 30 % celkových prodejů kol, Češi do nich investují nemalé částky

V posledních letech se v České republice těší elektrokola rostoucí popularitě. Tento fenomén za posledních 5 let výrazně změnil trh a podíl elektrokol na celkovém prodeji kol narostl na 30 %. Typický zákazník je ve středních letech. V porovnání s jinými evropskými státy si také Češi neváhají připlatit za vybavenější modely.

Elektrokola se stala v posledních letech populární zejména mezi zákazníky středního věku. Trh s elektrokoly se za posledních 5 let výrazně změnil a dříve neznámý segment elektrokol se těší velké oblibě. Celkový prodej elektrokol na trhu se dostal až na úroveň 30 % všech prodaných kol. Jedním z hlavních faktorů, které přispěly k tomuto vývoji, byla epidemie covidu-19, při které zaznamenala cyklistika velký rozmach.

Trendy v prodejích elektrokol

„Podle vývoje trhu v Německu či Nizozemsku můžeme očekávat, že i v České republice nastane mírný útlum na trhu s elektrokoly. Budou hrát jistě důležitou roli v dopravě v zemích, které na to budou připraveny, ale klasická jízdní kola také neztratí na důležitosti. Očekává se tak stabilizace v maximálním poměru 50:50,” uvádí Jiří Uher, Country Sport Leader cyklistiky společnosti Decathlon.

Do roku 2022 šlo o relativně okrajový segment v rámci nabídky, avšak v současnosti je elektromobilita prioritním segmentem v rámci celé firmy. Jen od začátku roku 2024 jsme v České republice prodali přes 1 000 elektrokol, což je meziroční růst o 56 %. Naším cílem pro tento rok je prodej 2 000 elektrokol. To představuje 8 % obratu všech dospělých prodaných kol. Do roku 2026 se chceme dostat na 30% podíl prodeje všech dospělých kol,“ vysvětluje Jiří Uher ze společnosti Decathlon.

Češi do elektrokol investují nemalé částky, nejraději mají horská kola

Přístup zákazníků v České republice se od některých zemí liší. Český zákazník touží po co nejlepším produktu, do kterého je ochoten investovat relativně vysoké částky vzhledem k průměrné ceně. Zákazníci v zemích jako Francie, Španělsko či Itálie upřednostňují levnější základní modely. Průměrná cena prodaného kola je v České republice v porovnání s těmito zeměmi vyšší cca o 10 %. Průměrná cena horského elektrokola se v roce 2024 pohybuje na úrovni 1600 eur. V porovnání se zeměmi střední a východní Evropy je to o 15 % vyšší průměrná cena.

Výrazným trendem v prodeji elektrokol je zájem o horská kola se středovým motorem. Zákazníci se rozhodují podle poměru cena/výkon, dalším důležitým faktorem je poprodejní servis a garance náhradních dílů. Do České republiky přichází silný trend ze světa, kterým je elektromobilita ve velkých městech a při každodenním dojíždění do práce. 

V současnosti existuje řada kategorií elektrokol, ze kterých si zákazníci mohou vybírat. V České republice jsou nejprodávanější kategorií horská kola, která tvoří 55 % z prodeje, dále trekingová představující 30 %. Městská a skládací kola zastupují 10 % z prodeje a posledních 5 % tvoří silniční a gravelová elektrokola, která ale nabývají na popularitě. Narozdíl od západních zemí má v České republice městská cyklistika podíl jen 5 %. V západních zemích je toto číslo 35 %, v zemích východní Evropy je také vyšší než u nás, konkrétně 10 %.

O společnosti Decathlon:Decathlon je globální multispecializovaná sportovní značka pro začátečníky i vrcholové sportovce. Celkově má po celém světě více než 1 700 poboček, zaměstnává 100 000 lidí a jeho týmy pracují již od roku 1976 na naplnění ambice: Move people through the wonders of sport, s cílem pomoci jim být zdravějšími a šťastnějšími v udržitelné budoucnosti. V České republice má společnost 25 prodejen a přes 1 800 zaměstnanců.