Jak novelizovaná evropská směrnice na ochranu spotřebitele ovlivňuje podnikání velkých distributorů IT technologií a komponentů?
Praha 23. července 2024 – Výrazně přísnější podmínky na ochranu spotřebitele z hlediska práva na opravu a udržitelnost zařízení nakoupených na území Evropské unie schválil letos na jaře Evropský parlament. Jak se nová směrnice promítá do podnikání velkých distribučních společností? Zeptali jsme se Jana Bartoše, Managing Directora distribuční společnosti EET Group pro Českou republiku a Slovensko.
Evropský parlament letos v dubnu schválil směrnici, která se týká práva spotřebitele na opravu. Do jaké míry se tato novinka dotýká EET Group jako velkého evropského distributora profesionálních IT řešení?
EET Group bude muset zajistit, že je plně v souladu s novými právními a regulačními požadavky, což může zahrnovat i změny v interních procesech a systémech. Celkově lze říci, že nová směrnice Evropského parlamentu ohledně práva spotřebitele na opravu představuje jak výzvy, tak příležitosti pro velké distributory jako je EET Group. Firma bude muset přizpůsobit své operace, aby splnila nové požadavky, ale zároveň může využít příležitostí k rozšíření svých služeb a posílení své pozice na trhu. EET Group je nejvýznamnějším distributorem náhradních dílů do HP, Dell, Lenovo, Lexmark, SONY, Brother, Samsung, a tudíž vnímáme spíše mnoho příležitostí pro růst ve vertikále náhradních dílů.
Jak bylo toto právo ošetřeno před přijetím nové směrnice, tedy jak se pro vás změnila situace s novou směrnicí?
Nebyla jednotná povinnost zajišťovat dostupnost náhradních dílů po určitou dobu, což často vedlo k situacím, kdy spotřebitelé museli vyměnit celý produkt namísto jeho opravy. Také přístup k servisním manuálům a technické dokumentaci nebyl vždy zajištěn, což komplikovalo opravy nezávislými servisy a samotnými spotřebiteli. EET Group vždy prosazovala právo na opravu a udržitelnost životního prostředí díky dostupnosti náhradních dílů, tudíž v tomto ohledu jsme za novou směrnici rádi.
Právo na opravu počítá s tím, že jako prodejce musíte mít k dispozici náhradní díly i k produktům, které se už aktuálně neprodávají. Jak dlouho po ukončení jejich prodeje musíte tyto náhradní díly mít a do jaké míry to ovlivňuje kapacitu vašich skladů?
Nová směrnice EU o právu na opravu stanovuje, že prodejci a distributoři musí mít k dispozici náhradní díly pro produkty i po ukončení jejich prodeje. Obecně se vyžaduje, aby tyto náhradní díly byly dostupné po dobu 5 až 10 let, v závislosti na typu produktu a specifických požadavcích dané směrnice. My jsme na toto dobře připraveni a tento rok jsme přesunuli naší centrální logistiku do nových prostor o výměře 18 000 m2 s 176 000 m3 kapacity. Disponujeme 55 roboty obsluhující 80 000 boxů plus máme k dispozici 11 500 paletových míst. Jsme tedy připraveni dobře podpořit naše dodavatele a zákazníky s dostupností náhradních dílů.
Zmínil jste centrální sklad v Dánsku, odkud expeduje veškeré zboží objednané z jakékoli evropské země včetně České republiky. Náhradní díly tedy skladujete také v Dánsku?
Ano, většinu náhradních dílů skladujeme v novém distribučním centru u Kodaně. Zajišťujeme standartní dobu dodání dva až tři dny po celé EU nebo také expresní dopravu do druhého dne.
Díky dlouhodobé spolupráci s výrobci elektroniky zajišťujeme také přímé dodávky od výrobců k zákazníkovi, pokud se náhradní díl nenachází na centrálním skladě.
Musíte skladovat náhradní díly i k produktům vašich smluvních partnerů, nebo pouze od značek, které sami vlastníte?
EET Group je nejvýznamnějším autorizovaným distributorem náhradních dílů mnoha značek jako HP INC, HP Enterprise, Dell, Lenovo, Lexmark, SONY, Brother, Samsung a pro tyto společnosti držíme náhradní díly v našem logistickém centru.
Jaké je reakční doba EET Group při požadavku na opravu nebo poskytnutí náhradních dílů?
Liší se podle situace. Díky dlouholetým statistikám víme, které náhradní díly se často mění a dokážeme je držet ve větším počtu skladem a dodat zákazníkovi během dvou až tří dní. U méně poptávaných náhradních dílů záleží na výrobci, jak rychle je schopen dodat náhradní díl, a to je opravdu různé. V těchto případech, pokud to výrobce dovoluje, dokážeme pružně zareagovat s nabídkou druhovýroby náhradních dílů naší privátní značky COREPARTS, kde jsou náhradní díly 100% kompatibilní s originálem.
Zákazník se musí vždy obracet na vás jako distributora, i když produkt, který u vás nakoupil, pochází od některého z vašich partnerů?
Při prodeji náhradních dílů se na nás obracejí řekněme opravdu všichni zákazníci a servisní organizace. U prodeje nových koncových zařízení se zákazník nemusí vždy obracet pouze na distributora, pokud produkt pochází od některého z partnerů distributora. Má několik možností, jak řešit opravy a údržbu, včetně kontaktování distributora, výrobce, autorizovaných servisních středisek nebo nezávislých opravářů. Tato flexibilita zajišťuje, že zákazníci mohou získat potřebnou podporu a služby podle svých preferencí a situace.
Směrnice uvádí, že oprava a náhradní díly by měly být za „přiměřenou cenu“. Jakým způsobem si tuto cenu kalkulujete?
Kalkulace přiměřené ceny za opravy a náhradní díly podle nové směrnice EU o právu na opravu zahrnuje několik faktorů, které by měly být zohledněny, aby byla zajištěna férovost jak pro zákazníky, tak pro distributory a výrobce. Klíčové aspekty, které jsou při této kalkulaci zvažovány, jsou náklady na výrobu a nákup náhradních dílů, náklady na skladování a logistiku, administrativní a režijní náklady a v neposlední řadě přidaná hodnota pro zákazníka. EET Group pečlivě analyzuje všechny tyto aspekty, aby zajistil, že ceny budou férové a konkurenceschopné, zároveň však umožní udržitelné podnikání a vysokou úroveň zákaznické spokojenosti.
Do jaké míry směrnice vede k tomu, že se výrobci snaží své produkty dělat kvalitněji, aby déle vydržely?
Nová směrnice EU o právu na opravu má potenciál výrazně ovlivnit přístup výrobců k designu a výrobě jejich produktů. Tato směrnice motivuje výrobce, aby se zaměřili na kvalitu a udržitelnost svých výrobků, a to z několika důvodů jako například náklady spojené s opravou a servisem či zákaznická spokojenost a důvěra
Není pro vás jako distributora a prodejce nevýhodné, že výrobky déle vydrží? Nebylo by z vašeho pohledu lepší, aby u zákazníků docházelo k častější obměně vámi nabízených produktů?
Na první pohled by se mohlo zdát, že delší životnost výrobků je pro distributory a prodejce, jako je EET Group, nevýhodná, protože by to mohlo vést ke snížení frekvence nákupů. Nicméně, situace je složitější a zahrnuje několik faktorů, které mohou ve skutečnosti přinést výhody v nových obchodních příležitostech. Delší životnost výrobků otevírá možnosti pro rozšíření nabídky servisních a opravárenských služeb. To může zahrnovat prodej náhradních dílů, poskytování technické podpory a nabídku opravárenských služeb, což může být významný zdroj příjmů. Nabízení dlouhověkých a opravitelných produktů může posílit ekologický profil společnosti, což je stále důležitější pro zákazníky, kteří dávají přednost udržitelným značkám. Také posílí optimalizaci zásob, jelikož delší životnost výrobků umožňuje lepší plánování a optimalizaci zásob. To může vést k nižším nákladům na skladování a menším ztrátám spojeným s neprodaným zbožím.
Zatímco delší životnost výrobků může snížit frekvenci nákupů, výhody spojené s vyšší zákaznickou loajalitou, novými obchodními příležitostmi, ekologickými přínosy a stabilními příjmy mohou převážit potenciální nevýhody. EET Group může tuto situaci využít k posílení své pozice na trhu a rozšíření nabídky služeb, což může vést k dlouhodobému růstu a úspěchu.
O skupině EET Group:
EET Group nenabízí svoje služby koncovým zákazníkům, specializuje se výhradně na B2B klienty a dodavatele firem pro profi IT řešení. Firma vznikla v roce 1997 na základech švédské společnosti EET Sweden, kdy ji převzal soukromý kapitálový fond z Velké Británie a sloučil ji s technologickými start-upy v Dánsku, Norsku a Finsku. Nový management poté zvolil dlouhodobou strategii transformace EET Group z vyloženě severského distributora IT řešení na celoevropského dodavatele, který působí prakticky v celé Evropské unii. Skupina postupně skoupila podobně zaměřené firmy na několika evropských trzích, během let 1998 až 2023 provedla celkem 52 akvizic a aktuálně dodává více než 30 tisícům zákazníků ročně.
Více informací o portfoliu a společnosti EET Česká republika naleznete na webu www.eetgroup.cz.