Tesla ukázala budoucnost dopravy na eventu We Robot.

Včerejšek můžeme chápat jako zlomový den. Americká automobilka Tesla včera organizovala dlouho očekávaný event, který měl demonstrovat, že Tesla není jen běžnou automobilovou společností. Tato americká firma je podle svého ocenění už dlouho svými investory brána jako něco víc. Tržní kapitalizace Tesly je přibližně 770 miliard USD při zisku 9 miliard USD za minulý rok, zatímco například německý Volkswagen, tedy klasická automobilka, má hodnotu přibližně 50 miliard USD při zisku 19 miliard USD. Hodnota Tesly je z tohoto pohledu přibližně stejná, jako hodnota všech ostatních automobilek dohromady. Trh oceňuje Teslu výrazně výše a dráž než ostatní automobilky, a dokonce výrazně dráž než technologické společnosti, jako jsou Apple, Microsoft, Meta, Alphabet a Nvidia. Proč tomu tak ale je?

Tesla a její generální ředitel Elon Musk dlouho slibovali revoluci v energetice nebo dopravě. Pokud se zamyslíme nad tím, jak se dnes auta používají, u většiny majitelů stojí auto po drtivou většinu dne nevyužité doma nebo v práci. Tesla však slibuje, že toto vnímání zcela překoná a dotáhne do zdárného konce plnou autonomii, která umožní vozu například vozit ostatní lidi, zatímco člověk spí nebo pracuje. Jinými slovy, člověk se sám pohodlně dopraví do práce a jeho vůz pak může vydělávat tím, že vozí další lidi.

To by samozřejmě přispělo k efektivnějšímu využívání zdrojů v ekonomice, což by v konečném důsledku mělo být přínosem pro nás všechny. Autonomní automobily budou také pravděpodobně v konečném důsledku bezpečnější a pohodlnější než dnešní chápání dopravy, protože lidé budou moci nasednout do auta a věnovat se něčemu jinému. Investoři očekávají, že Tesla dokáže své know-how v této oblasti dobře využít a na svém softwaru vydělat velké peníze, a proto není na trhu vnímána jako klasická automobilka, ale jako něco víc. Včera však Tesla po letech otálení (první sliby plné autonomie se objevily již kolem roku 2018) konečně ukázala, jak vidí budoucnost.

Společnost ukázala dlouho očekávaný Cybercab s cenou pod 30 000 dolarů, koncept plně autonomního vozu bez volantu a pedálů, který má být schopen zcela autonomně bez zásahu řidiče přepravovat osoby z bodu A do bodu B. Podle Elona Muska se vůz bude nabíjet bezdrátově, čímž se liší od současných elektromobilů. Auto bude podle něj také deset až dvacetkrát bezpečnější než běžné automobily a bude stát asi 0,2 dolaru na ujetou míli. Výroba by měla být zahájena v letech 2026-2027. Kromě tohoto vozu společnost ukázala i další využití robota Optimus, který by mohl být v prodeji za 20 tisíc až 30 tisíc dolarů. Elon Musk také světu ukázal futuristický Robovan, který je schopen přepravit až 20 osob.

Bude to ale stačit? Odpověď na tuto otázku se samozřejmě dozvíme až časem. Tesla nesporně přinesla v této oblasti revoluci a udala směr dalším automobilkám, ale ještě bude muset svou včerejší demonstraci vize převést do praxe, získat povolení regulačních orgánů a skutečně tyto vozy uvést na silnice. Je otázkou, jak nakonec svou technologii využije, stejně jako to, zda bude schopna svůj software dobře zpeněžit. Ve světě je totiž mnoho případů, kdy společnost měla nejlepší produkt, ale nedokázala ho obrátit v zisk. Nedávným příkladem je společnost Open AI, která je považována za lídra v oblasti umělé inteligence, organizace ale očekává nejbližších letech kumulativní ztráty ve výši desítek miliard USD. Pokud by však Tesla nakonec tyto sliby splnila a v průběhu let dodala miliony podobných vozů, jednalo by se o největší revoluci v silniční dopravě od vzniku automobilu.

Tomáš Vranka, analytika společnosti