“V koši” tak ročně skončí až několik tisíc korun
Too Good To Go, ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK odhalila překvapivé generační rozdíly v tom, jak Češi nakládají s potravinovým odpadem. Generace Z a mileniálové nejenže za jídlo více utrácejí, ale také více plýtvají, zatímco baby boomers zaujímají úspornější přístup. Mladší generace však vykazují větší ochotu změnit své návyky a řešit globální problém plýtvání potravinami. Tento průzkum navazuje na nedávné spuštění Too Good To Go v Česku, kde společnost pokračuje ve své misi snižovat plýtvání potravinami na celém světě.
Nejdůležitější zjištění:
- Drtivá většina Čechů (87 %) se staví negativně k vyhazování jídla, největší ochotu něco změnit mají mileniálové
- Více než 30 % Čechů pravidelně vyhazuje jídlo, u Gen Z a mileniálů je to dokonce 45 %
- V průměru vyhodí každý Čech jídlo za 1800 Kč ročně, Gen Z a mileniálové pak za více než 2400 Kč
- 74 % lidí nakupuje zlevněné jídlo s blížícím se datem spotřeby, 14 % ho pak stejně vyhodí
- 83 % Čechů vždy používá při nakupování potravin vlastní tašku
- Více než polovina lidí dojídá v restauraci, i když je přejedená, protože je jí líto jídlo vyhodit, ale čtvrtina Čechů si nikdy neříká o zabalení jídla s sebou
- 9 z 10 respondentů by ocenilo, kdyby podniky ke konci dne nabízely jídlo, které by se jinak vyhodilo, za sníženou cenu
Z nejnovějších dat Eurostatu vyplývá, že se v Česku vyhodí více než 1 milion tun jídla ročně. V přepočtu na obyvatele pak každý Čech vyhodí 101 kilogramů kvalitního jídla za rok. To jsou přibližně 2 kilogramy odpadu týdně, které nejen stojí peníze, ale mají také dopad na životní prostředí.
Gen Z a mileniálové plýtvají jídlem nejvíce
Až 32 % Čechů pravidelně vyhazuje jídlo, u Gen Z a mileniálů jde dokonce o 45 % lidí. U starších ročníků (baby boomers) toto procento výrazně klesá až na 13 %. Chování se také liší v závislosti na počtu členů domácnosti – lidé žijící sami vyhazují jídlo méně (18 %) než vícečlenné domácnosti (38 %). Zástupci skupiny mileniálů vyjádřili největší ochotu změnit svoje chování a plýtvat méně (76 %).
Z průzkumu Too Good To Go také vyplývá, že každý Čech vyhodí ročně v průměru potraviny za 1 800 Kč, u generace Z a mileniálů je to více než 2 400 Kč a u generace X a baby boomers 1 200 Kč. Jenže tvrzení a realita se často rozcházejí. Z průzkumu MENDELU vyplývá, že průměrná česká domácnost (2,33 osoby) utratí za vyhozené potraviny 8 199 Kč ročně. To znamená, že je to více než dvojnásobek toho, co si Češi myslí, že vyplýtvají.
“Je skvělé, že až 87 % Čechů má k plýtvání potravinami negativní postoj, ale přesto jimi plýtváme. To má obrovský dopad na naše peněženky, gastro podniky i životní prostředí. Pochopením našich návyků můžeme zvýšit povědomí o tom, v čem tento problém spočívá, a společně pracovat na snížení jeho rozsahu,” říká Pavol Dzurjanin, ředitel Too Good To Go Česko.
Dilema českého stravování: plýtvat, či neplýtvat?
Přestože 60 % potravinového odpadu vzniká v domácnostech, je to problém i mimo ně. Více než třetina Čechů navštěvuje restaurace alespoň jednou týdně, přesto si čtvrtina lidí nikdy neřekne o jídlo s sebou, přičemž toto chování má několik důvodů. Nejčastějším důvodem, který uvedlo 39 % respondentů, je, že jídlo obvykle dojí nebo je zbytek porce příliš malý na to, aby si ho vzali domů. Nicméně 33 % respondentů odrazují dodatečné náklady na obaly na jídlo s sebou, zatímco 22 % respondentů jednoduše nerado nosí jídlo v krabičce celý během dne. Zajímavé je, že 6 % respondentů přiznalo, že se cítí příliš trapně na to, aby požádali o jídlo s sebou.
Na druhou stranu téměř 60 % lidí dojí jídlo v restauraci, i když se cítí přejedení. Hlavním důvodem je, že je jim líto plýtvat jídlem (63 %) a utracenými penězi (41 %). To je důvod, proč je pak 34 % lidí zvyklých dojíst jídlo za každou cenu.
Mezi praktiky, kterými Češi pozitivně ovlivňují snižování plýtvání potravinami, patří skutečnost, že celých 74 % lidí kupuje potraviny ve slevě, protože se blíží jejich datum spotřeby, ale i přes dobrý úmysl 14 % přiznalo, že je někdy nespotřebují včas a nakonec je vyhodí. Pozitivní je, že si Češi zvykli používat při nákupu potravin vždy vlastní tašku (83 %), přičemž ji používá 95 % lidí z generace baby boomers a 69 % z generace Z.
Poptávka po neprodaných potravinách
Téměř 90 % respondentů souhlasilo s tím, že by podniky měly nabízet přebytky potravin na konci dne za lepší ceny, aby se nemusely vyhazovat. Plných 90 % by si pro takové potraviny také osobně zašlo do svého oblíbeného podniku.
“Velmi nás těší, že v Česku roste zájem o předcházení plýtvání potravinami. Ve společnosti Too Good To Go jsme již svědky konkrétních akcí. Svědčí o tom rostoucí počet uživatelů aplikace, kterých je nyní 40 000 a kteří již zachránili více než 20 000 Dobrovaků, tj. 20 000 kg kvalitních potravin před plýtváním. Ve velkém měřítku mohou mít malé akce velký dopad,“ dodává Pavol Dzurjanin, ředitel Too Good To Go Česko.
Too Good To Go je v Česku k dispozici od června letošního roku. Od svého uvedení na český trh navázala partnerství s více než 150 místními podniky, mezi něž patří například Zrno Zrnko, Hilton Prague & Old Town, Cukrárna Myšák, 420 pekárna, Costa Coffee. Uživatelé již ušetřili 20 000 Dobrovaků obsahujících celkem přibližně 6 tisíc kg potravin. To odpovídá 16,2 tisícům kg zamezených emisí CO2e.
O Too Good To Go
Too Good To Go je společnost se sociálním dopadem, jejímž posláním je inspirovat a povzbuzovat všechny, aby společně bojovali proti plýtvání potravinami. Od svého založení v roce 2016 pomohla společnost Too Good To Go zachránit více než 350 milionů jídel před plýtváním, což odpovídá zabránění vzniku 945 000 tun CO2e, 283,5 miliardám litrů zbytečné spotřeby vody a 980 milionům m2 půdy ročně.
Každoročně se vyhodí 40 % všech vyprodukovaných potravin, což přispívá k 10 % všech emisí skleníkových plynů (WWF, 2021). Podle projektu Drawdown (2020) je omezení plýtvání potravinami opatřením číslo jedna, které můžeme přijmout, abychom pomohli řešit změnu klimatu, a to omezením nárůstu teploty na pouhé 2˚ C do roku 2100.
Společnost Too Good To Go, která má 100 milionů registrovaných uživatelů a 170 000 aktivních partnerů v 18 zemích Evropy a Severní Ameriky, provozuje největší světové tržiště s přebytky potravin.
Další informace o poslání Too Good To Go najdete na webových stránkách společnosti.
Poznámka pro editory: Průzkum probíhal v srpnu 2024 a zúčastnilo se ho více než 1009 respondentů.