Nepovedených realizací hlasových asistentů, chatbotů nebo voicebotů v tuzemsku i ve světě v poslední době velmi rychle přibývá, česká společnost Agnostix proto spouští unikátní službu Bot Doctor, která spočívá v diagnostice a následné léčbě všech řešení pro automatizovanou komunikaci. Firma si zároveň od Bot Doctora slibuje rozšíření svých služeb na globální trh.
Větší dostupnost technologií a nadšení kolem velkých jazykových modelů má i negativní důsledky. „Vytvořit jednoduchého chatbota nebo voicebota je dnes už přímočaré. Mnohdy je ale komplikované s rostoucími nároky uživatelů na rozsah témat chatbotů a voicebotů a jejich funkcionalitu udržet akceptovatelnou kvalitu jejich odpovědí. Pak se začnou chovat nevyzpytatelně nebo poskytovat nesprávné a neúplné odpovědi, uživatelé jsou frustrovaní a na celý segment těchto řešení pohlížejí jako na zpackaný,“ popisuje Mário Mitas, spoluzakladatel společnosti Agnostix.
Stále častěji se tak na Agnostix obracejí firmy, kterým voicebot nebo chatbot nefunguje tak, jak si představovaly. A jelikož nepovedených realizací stále přibývá, společnost vyvinula a nyní spouští specializovanou službu Bot Doctor, která spočívá právě v diagnostice a následné léčbě voceibotů i chatbotů.
Od botíků až po nejkomplexnější řešení
Mezi nejčastější příznaky, které se v poslední době u botů objevují, patří problémy s porozuměním psanému textu a mluvenému slovu, časté chyby, neschopnost učit se novým věcem, nízké NPS nebo prostá neschopnost pomoci klientům s jejich požadavky. Bot Doctor se může rovnou zaměřit na konkrétní problematickou oblast, nebo se dokáže postarat o celé řešení digitální asistence a zjistit, kde přesně potřebuje ošetřit.
Bot Doctor si přitom dokáže poradit s jakýmkoliv řešením pro automatizovanou komunikaci, tedy s chatboty, voiceboty i dalšími typy digitálních asistentů. „Náš analytický tým má zkušenosti s celým spektrem automatizované komunikace od těch nejmenších botů, kteří komunikují pomocí stromové struktury, přes NLP modely až k velkým jazykovým modelům. Poradíme si se všemi druhy integrací, rozumíme analytickým nástrojům a vyznáme se v nuancích jazyka a lidské komunikace,“ popisuje Mitas.
Anamnéza i urgentní příjem
Jak celý proces léčby probíhá? Začíná anamnézou, tedy zhodnocením vyspělosti bota, otestováním jeho funkcí, schopností nebo sociálních dovedností či konverzační úspěšnosti. Důležitá jsou v této fázi i očekávání samotného klienta a jeho představy, co a jak by měl voicebot nebo chatbot zvládat.
„Teprve na základě anamnézy probíhá důkladnější vyšetření a prohlídka všech orgánů bota, abychom zjistili, co přesně ho trápí. Na základě této prohlídky se zaměříme na největší problémy, odhalíme jejich příčiny a navrhneme účinnou léčbu, kterou můžeme na urgentním příjmu okamžitě aplikovat,“ popisuje Mário Mitas.
Je to na hospitalizaci?
Pro maximální péči umožňuje Agnostix i hospitalizaci voicebota či chatbota, v rámci které experti doporučí například různá preventivní opatření, jak předejít možným problémům do budoucna, nebo najdou největší slabiny a připraví plán, jak rozvinout plný potenciál bota. Typu zvoleného ošetření bota odpovídá i délka celého procesu. Zatímco ambulantní příjem je otázkou několika dní, v případě hospitalizace se péče protáhne na několik týdnů až měsíc.
Klient po ošetření v každém případě získá kompletní lékařskou zprávu v závislosti na rozsahu zvolené péče. Ta zahrnuje všechna zjištění z diagnostiky, výsledky absolvovaných vyšetření, analytiku a odhalené chyby. Součástí lékařské zprávy je také plán nutných ošetření, úprav a další zdravotní péče, na základě kterého bude možné bota postavit na nohy.
„S lékařskou zprávou pak můžete naložit dle vlastního uvážení. Ošetření může provést tým klienta, tým, který řešení původně realizoval, nebo lze bota svěřit do rukou našich chirurgů,“ popisuje Mitas z Agnostixu.
E.V.A. třetí generace
Agnostix zároveň nadále pokračuje na výzkumu a vývoji ve spolupráci s univerzitami. Aktuální grant je zaměřen na vytvoření 3. generace platformy s názvem E.V.A, která má za cíl umožnit vytvoření virtuálního asistenta na klik. Díky tomu se celý proces vývoje voicebotů radikálně zrychlí a také zlevní, tedy otevře mnohem širší skupině firem či organizací.
Jednou ze součástí Evy jsou tzv. „E.V.A. Insights“, což je obsáhlá analytika interakcí mezi lidmi a chatbotem či voicebotem, která umožňuje jednak vylepšovat samotného asistenta, ale i zdokonalovat další služby, na které si lidé v konverzacích stěžují, a posouvat tak celý byznys.
„E.V.A. Insights“ jsou jedním z nástrojů, které používá Bot Doctor, ale zároveň lze tuto sužbu použít i samostatně, nahrát konverzaci s botem a prozkoumat, jak si vede, kde má problémy a co by měl zlepšit.
„Od Bot Doctora i Evy si slibujeme rozšíření našich služeb do světa. Protože vyladit chatbota umíme stejně dobře pro českou, mexickou nebo belgickou firmu. Jazyk není žádná bariéra,“ dodává Mitas.
Agnostix je technologická společnost zaměřená na dodávky IT projektů, zejména pro enterprise klientelu z oblasti finančnictví a telekomunikací. Společně ji založili softwaroví vývojáři Martin Franc a Mário Mitas v roce 2017. Agnostix se zaměřuje na vývoj a implementaci virtuálních hlasových asistentů a kromě toho poskytuje i další IT služby a konzultace. V roce 2024 získala společnost ocenění Férový zaměstnavatel roku. Více informací o společnosti najdete na www.agnostix.cz.