„Export pokračuje v pozitivním trendu i podle zářijových statistik. Jeho meziroční nárůst v září 2024 činil 8,1 % na 399,8 mld. Kč. Z teritoriálního pohledu se opět dvouciferně meziročně vývoz zvýšil do zemí mimo EU, a sice o 20 %. Dobrou zprávou také je, že u všech našich pěti hlavních exportních partnerů došlo k meziročnímu nárůstu exportu, přičemž největší růst jsme zaznamenali do Spojeného království, a to o 26 %. V rámci padesáti vybraných zemí sledujeme největší nárůst v absolutní hodnotě exportu u Německa, do kterého vývoz vzrostl meziročně o 5,3 mld. Kč, do Spojeného království (o 4 mld. Kč), na Slovensko (o 2,5 mld. Kč), do Turecka (o 2,3 mld. Kč) a do Singapuru (o 2 mld. Kč). Z hlediska sektorů zaznamenáváme dobré výsledky u vývozu potravinářských výrobků (meziroční nárůst o 16,4 %), pryžových a plastových výrobků (o 16,3 %) a počítačů, elektronických a optických přístrojů (o 14,4 %),” komentuje Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade a dodává: „Přestože výsledky exportu jsou pozitivní, je nadále klíčové hledat nové trhy a upevňovat naše pozice v těch stávajících s využitím nástrojů a programů, které jsme stanovili ve strategii CzechTrade na příští tři roky. Současná situace na globálním trhu jasně ukazuje, že exportéři musí čelit nejrůznějším výzvám, jako jsou například změny v automobilovém průmyslu či geopolitická situace ve světě, ale na druhou stranu mohou využít příležitostí, které se otevírají na trzích mimo Evropu. Důležitou roli hrají i vzdělávací a networkingové akce, kterých exportéři hojně využívají. Rád bych také zmínil nadcházející 3. ročník konference Future of Export Summit 2024, který proběhne 12. listopadu, kde se opět sejdou významné osobnosti českého byznysu a více než 400 zástupců tuzemských firem.“