Průzkum mezi českými výrobními giganty: Firmy nedokážou kvůli zastaralým technologiím pružně reagovat na změny na trhu a platí za to ročně miliony korun navíc

Praha, 26. listopadu 2024 – Ideální výrobní plán? S excelem si nevystačíte. Většina firem nedokáže pružně reagovat na výkyvy na trhu nebo změny v dodavatelském řetězci. Náklady za špatně nastavený plán přitom sami vypočítávají na miliony korun ročně. Pomoci jim může umělá inteligence a dobře nastavená data governance

Nevyrábíme podle ideálního výrobního plánu. Shodují se na tom výrobní ředitelé, manažeři odpovědní za plánování ve výrobě, IT manageři, plant manageři a C-level management velkých českých výrobních firem, kteří se zúčastnili průzkumu v rámci manufacturing workshopu Adastry na téma Jak na optimalizovaný výrobní plán.

Jen zlomek firem (16 %) nastavuje výrobní plán dlouhodobě. “Absolutní většina chystá výrobní plány maximálně na měsíc dopředu. Až 45 % firem dokonce plánuje v horizontu kratším, než je jeden týden,” říká Martina Tichá, Optimization Competency Lead z Adastry. 

Nejčastější problémy při plánování ve výrobě? Náhlé změny v dodavatelském řetězci a změny zákaznických preferencí

Do nastaveného výrobního plánu často vstupují výkyvy v poptávce, problémy v dodavatelském řetězci, technické nebo výrobní problémy, případně externí situace, které výrobu a dodávky ovlivňují. Řada firem proto mění nastavený výrobní plán každý týden, některé i častěji.

S jakými problémy se firmy nejčastěji potýkají při plánování výroby?

  • 45 % firem přiznává, že se často potýká s náhlými změnami v dodavatelském řetězci
  • 22 % firem udává, že jejich výrobu do velké míry ovlivňují změny zákaznických preferencí pro specifické produkty nebo varianty 
  • 10 % udává problémy s inovacemi a potřebu modernizovat výrobní technologie
  • dalších 10 % poukazuje na častá omezení v logistice nebo dopravě

Firmy nevyrábí podle ideálního výrobního plánu, zastaralé technologie jim to neumožňují

Jen 31 % firem je schopna sestavit operativní výrobní plán v čase kratším než jedna hodina. Až 28 % firem to trvá dokonce déle než čtyři hodiny

Realita trhu ukazuje, že firmy nemohou přeplánovávat tak často, jak by potřebovali. “Díky komplexitě celého výrobního procesu a zastaralým technologiím, které pro plánování používají, nejsou schopni pružně reagovat na požadavky zákazníků, výkyvy na trhu nebo změny v dodavatelském řetězci,” vysvětluje Martina Tichá s tím, že firmy nevyrábí podle ideálního výrobního plánu.

V důsledku toho jim vznikají vysoké náklady v řádu milionů korun ročně

  • Až 65 % firem udává, že jim v důsledku špatně nastaveného výrobního plánu vznikají náklady ve výši až 10 000 kč denně. Při počtu přibližně 250 výrobních dní za rok se jejich vícenáklady vyšplhají až na 2,5 milionu korun.
  • 26 % firem dokonce přiznává vícenáklady ve výši až 100 000 kč denně. Ročně tedy zaplatí až o 25 milionů korun navíc.

Realita trhu: Většina firem se při plánování stále spoléhá na excel

Jak tedy na ideální výrobní plán, rezistentní na výkyvy u zákazníků i v dodavatelském řetězci? “Řešením je správný optimalizační nástroj, který firmám s plánováním pomůže,” říká Martina Tichá.

Z průzkumu Adastry ale vyplývá, že 71 % firem se stále ještě spoléhá na tradiční metody plánování, jako jsou například excel tabulky, 83 % využívá ERP systémy a 46 % systémy řízení výroby MES. Řada z nich tyto metody kombinuje. 

“Jen 11 % firem v tuto chvíli využívá nástroje pro prediktivní plánování s využitím umělé inteligence. Přitom z praxe vidíme, že plánování výroby za pomoci dat a AI může snížit provozní náklady až o 70 % a snížit čas při tvorbě operativního plánu z hodin na minuty,” dodává Martina Tichá, Optimization Competency Lead, která v Adastře už sedm let zavádí do firem moderní optimalizační nástroje, jako je například OptiSuite. 

O společnosti Adastra  

Adastra je mezinárodní konzultační společnost, která poskytuje komplexní služby v oblasti digitalizace. Zaměřuje se na zpracování dat, jejich analýzu, budování datových skladů, na oblasti internetu věcí (IoT), big dat, umělé inteligence, vývoje aplikací včetně mobilních či tvorbu marketingových a kreativních strategií. Mezi zákazníky Adastry patří firmy z oblasti retailu, financí a bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikací, automobilového průmyslu, průmyslu, energetiky, farmacie a řady dalších odvětví včetně státní správy. Její projekty realizuje na 2200 konzultantů z 25 kanceláří po celém světě. Obrat Adastry za rok 2023 dosáhl 4,7 miliard Kč. Více na adastracorp.com.