Stát by neměl do přijímání plateb zasahovat, myslí si obchodníci

Mají podnikatelé povinně přijímat platby kartou, nebo mají mít možnost rozhodnout se sami? Podle respondentů, kteří se zapojili do předvánočního průzkumu společnosti Comgate mezi obchodníky v oblasti maloobchodu a služeb, by zákonná regulace neměla způsoby přijímání plateb řešit vůbec.

HRADEC KRÁLOVÉ, 26. listopadu 2024 – Stát by do způsobů přijímání plateb neměl vůbec zasahovat, domnívá se 63 % podnikatelů mimo oblast e-commerce, kteří se zapojili do předvánočního průzkumu společnosti Comgate. Přibližně pětina obchodníků by zachovala stávající stav, tedy povinnost přijímat hotovost a možnost volby, zda umožnit zákazníkům platit bezhotovostně. Desetina by hlasovala pro povinnost přijímat zároveň platby v hotovosti i kartou a necelých pět procent respondentů by uzákonilo povinnost přijímat platby bez použití hotovosti.

To jsou výstupy z tradičního předvánočního průzkumu společnosti Comgate. Ta ho již třetím rokem provádí mezi podnikateli, kteří prodávají zboží v kamenných provozovnách nebo poskytují služby mimo e-commerce. V letošním roce se do něj podobně jako v minulosti zapojilo přibližně 200 obchodníků.

Vedle zákonných regulací plateb se průzkum zabýval například i způsobem, jakým podnikatelé přijímají platby v současnosti. Zde dominuje hotovost, a pokud jde o bezhotovostní platby, přijímají je obchodníci převážně prostřednictvím klasického platebního terminálu (73,7 %). Zhruba třetina respondentů využívá QR kód, pomocí něhož zákazníci platí v mobilním bankovnictví. Služby jako Qerko nebo Cvak jsou mezi podnikateli zastoupeny minoritně.

„Vidíme, že platby kartou většina podnikatelů přijímá. Zároveň i to, že většina si nepřeje, aby do této problematiky zasahoval zákonnými regulacemi stát,“ podotýká ředitel společnosti Comgate, Jakub Ouhrabka. „Z našeho pohledu je zajímavým zjištěním i to, že existuje poptávka po nových platebních metodách na terminálech,“ dodává.

Téměř třetina respondentů průzkumu totiž odpověděla, že by na platebním terminálu uvítala možnost platby QR kódem, přibližně pětina podnikatelů by ráda používala platební terminál v mobilu a další obchodníci si dovedou představit využití pro odloženou platbu nebo platbu na tři splátky bez navýšení.

Průzkum se věnoval i tradičním tématům – díky tomu, že probíhá opakovaně, je možné na výstupech sledovat vývoj ekonomické situace obchodníků i jejich nálady. V obou těchto ohledech je znát posun pozitivním směrem, meziročně stoupá počet respondentů, kterým vzrostly tržby o více než 20 % i těch, kteří očekávají zvýšení tržeb v nadcházejícím roce.

Vyhodnocení letošních předvánočních průzkumů maloobchodu a služeb či e-commerce stejně jako minulé průzkumy najdete na následujících odkazech:

 

Více o Comgate
Comgate je ryze česká společnost, která poskytuje platební služby – platební brány pro e-shopy a platební terminály do prodejen. Platební služby Comgate jsou založeny na co nejvyšší výkonnosti, aby přinášely obchodníkům vyšší počet dokončených plateb, a zároveň nejnižší cenu. Comgate nabízí jednoduché a přehledné tarify, z nichž si obchodníci mohou sami vybrat podle vlastních preferencí. Transparentnost je základem firemní kultury Comgate – ceny služeb, tarify, smluvní i technická dokumentace služby jsou veřejně dostupné na webu.